rook uit carterventilatie

• Jeroen Visser (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-06-2011 16:53 #103553 door Jeroen Visser (GAST)
rook uit carterventilatie is gemaakt door Jeroen Visser (GAST)
Bij thuiskomst even onder de ama gekeken of de simons nog lekker vrij hangt. Zie ik dat er uit de carterventilatie (het soort welke gewoon onder het blok uitkomt) rook komt. Niet af en toe een pufje maar gewoon een gestage stroom.

Het is niet zo erg dat het ook echt blijft hangen maar vind zelf dat het toch behoorlijk wat is.

Mijn vraag is wat kan dit betekenen, is dit normaal? Ben nog totaal niet bekend in de amazon wereld dus kom veel voor mijn idee vreemde zaken tegen.

En er komt bij gasgeven een hoog geluid uit de uitlaat. Kan het moeilijk omschrijven maar komt wel boven het gebrom van de simons uit. Bij gelijkblijvende snelheid is het er niet. Idee iemand?

Veel vragen en hopelijk simpele antwoorden.

Thanks!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
06-06-2011 17:49 #103554 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic rook uit carterventilatie
Als er veel rook uit de carterventilatie komt, is dat overdruk in het carter, en dat kan worden veroorzaakt door versleten zuigerveren...
Da's bij alle auto's zo, alleen worden de dampen bij nieuwere auto's keurig teruggevoerd naar het inlaatspruitstuk.

Meet eerst eens compressie?

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

• Jeroen Visser (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-06-2011 19:13 #103560 door Jeroen Visser (GAST)
Beantwoord door Jeroen Visser (GAST) in topic rook uit carterventilatie

"Tom Steverink" schreef:
Als er veel rook uit de carterventilatie komt, is dat overdruk in het carter, en dat kan worden veroorzaakt door versleten zuigerveren...
Da's bij alle auto's zo, alleen worden de dampen bij nieuwere auto's keurig teruggevoerd naar het inlaatspruitstuk.

Meet eerst eens compressie?

Ok net even een compressie test gedaan met de volgende uitkomst (test gedaan zonder luchtfilter):

zonder gas te geven vol gas olie op zuiger (zonder gas te geven)
Cilinder 1 9,5 10,5 10
" 2 10,5 11,5 10,5
" 3 9,5 10 9,5
" 4 11,5 12 11,5

Lijken mij geen totaal verkeerde waarden.

-edit zie net dat bij het plaatsen van het bericht het staatje er een beetje raar uit gaat zien maar de eerste waarde is zonder gas te geven, tweede vol gas en de derde met olie op zuiger zonder gas. Gemeten zonder luchtfilter, metingen met luchtfilter laten geen verschil zien.

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
06-06-2011 19:30 #103562 door Tom Steverink
Nee., lijkt me ook niet erg verkeerd, de 2e waarde is zoals je moet meten en die geven een verschil van 10 to 12.
Wél heel gek dat je met olie op de zuigers minder compressie meet? Heb ik nog nooit meegemaakt!!

In ieder geval denk ik dat het blazen dan ook wel mee valt.. Heb je een dichte oliedop op het kleppendeksel?

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)

• Jeroen Visser (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-06-2011 19:41 #103563 door Jeroen Visser (GAST)

"Tom Steverink" schreef:
Nee., lijkt me ook niet erg verkeerd, de 2e waarde is zoals je moet meten en die geven een verschil van 10 to 12.
Wél heel gek dat je met olie op de zuigers minder compressie meet? Heb ik nog nooit meegemaakt!!

In ieder geval denk ik dat het blazen dan ook wel mee valt.. Heb je een dichte oliedop op het kleppendeksel?

Ik heb met olie gemeten zonder gas te geven en dan komen alle waarden weer enigszins overeen.

Ik heb een oliedop met een gaasje, ook hier komt na het rijden wat rook uit (maar niet zo gestaag als bij de carterventilatie). Rook kwam al uit het pijpje na een klein stukje rijden om het blok op te warmen voor de compressietest. Misschien is het wel normaal en maak ik me druk om niets.

• Gijs Kirkels (GAST)
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
07-06-2011 15:27 #103593 door Gijs Kirkels (GAST)
Beantwoord door Gijs Kirkels (GAST) in topic rook uit carterventilatie
de druk is normaal voor zo'n motor, slijtage hoort er gewoon bij en dan gaat er wat meer druk langs de zuigerveren komen.
daardoor word de druk te hoog.
wat voor blok heb je? want de carterventilatie werkt anders bij een b20 of b18 of b16.

bij mijn b20 is het namelijk de bedoeling dat van de slang naast het blok frisse lucht naar het blok komt, dat gaat met de carterdampen via een slang op de olievuldop naar het spruitstuk.
wanneer de carterdruk hoger word gaat hij z'n druk en dampen ook door de "frisse-lucht" slang wegblazen, welke aan het luchtfilter zit. bij mij komt hierdoor dus olie in het luchtfilterhuis..

zo te horen zit het bij jou niet zo, dus dat betekend dat de carterventilatie de dampen bij jou juist de andere kant op zou moeten sturen (ervan uit gaande dat alles goed is aangesloten).

je zou dus op moeten letten dat je niet teveel olie verliest uit de carterventilatie, en mocht die toch aan het luchtfilterhuis aangesloten zijn, maak die eens open om te kijken of je olie vind.

zie mijn topic voor foto's van mijn luchtfilter, en een soort "olieafscheider" die ik heb geïmproviseert. heb een flesje met een T-stukje tussen de slangen geplaatst, maar hij vangt nog niet veel olie op helaas.
de carterdampen dragen de olie volgens mij mee, als ik met een stukje stof deze dampen als het ware "filter" voordat ze het flesje ingaan komt er al wat meer olie in terecht. toen had ik de slang rechtstreeks in een flesje met wat gaatjes daarin.

ik en m'n 2x zo oude bak.

luchtfilter:
[url=http://volvokv.nl/forum/?f=137&t=17573&start=10">viewtopic.php?f=137&t=17573&start=10

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
07-06-2011 15:34 #103594 door Tom Steverink
Ik denk dat de topic starter een carterventilatie heeft die gewoon rechtstreeks naar beneden in de buitenlucht loost? Daarom ziet hij ook rook! De eerdere B18's hadden dat zo!

• Jeroen Visser (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-06-2011 19:04 #103600 door Jeroen Visser (GAST)

"Tom Steverink" schreef:
Ik denk dat de topic starter een carterventilatie heeft die gewoon rechtstreeks naar beneden in de buitenlucht loost? Daarom ziet hij ook rook! De eerdere B18's hadden dat zo!

Klopt! Cartervent. loopt niet terug naar het inlaat-trajekt maar gaat via het "eitje" via een pijpje rechtstreeks naar de openlucht (komt uit onder het blok)

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD