Volvo 144 B18 '68 LPG Startproblemen

• Swen Mulderij
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
04-06-2011 13:15 #103497 door Swen Mulderij
Volvo 144 B18 '68 LPG Startproblemen is gemaakt door Swen Mulderij
Hallo allemaal,
nadat mijn volvo 144 een aantal maanden fatsoenlijk gereden heeft, vertoonde hij de laatste tijd wat rare trekjes en is afgelopen woensdag dan stilgevallen en het is me tot op heden niet gelukt om te starten. Het kan echt van alles zijn. De auto heeft altijd moeite gehad met benzine maar op LPG ging starten en rijden zonder problemen. Heb hem tog een paar eer moeizaam op benzine kunnen laten lopen(Auto schokte e.d. dus zal wel aan de toevoer liggen). Na een paar grote witte pluimen en een leeg koelvloeistof vat lijkt mij dat de koppakking kapot is. De auto rijd wel op gas maar heeft nog steeds geen gaskop. Is het verstandig een nieuwe kop te bestellen of nieuwe zittingen in de oude kop te (laten) plaatsen? De volgende punten zijn me altijd opgevallen bij de auto:
- Na het starten en rijden leek het alsof de motor de eerste 10 min op drie 'poten' reed. Onsteking nagekeken en alle vonken zijn ook goed. (misschien kleppen stellen?)
-De eerste twee zuigers liepen sneller dan de achterste twee.
- De auto verbruikte veel olie.

De vraag is of iemand weet waar ik zou moeten begginen met het start probleem op te lossen(startmotor draait goed), hoe het zit met de gaskop en of er in de buurt van maastricht een garage is waar ik terechtkan als het echt niet lukken zou(scandcar blijft een eindje rijden)?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Joost Buiting (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
04-06-2011 13:24 #103498 door Joost Buiting (GAST)
Beantwoord door Joost Buiting (GAST) in topic Volvo 144 B18 '68 LPG Startproblemen
beginnen bij het begin, dus eerst ontsteking nakijken (contact puntjes, tijd, kabels, bougie's)
kleppen stellen, een compressie test (hiermee zou je ook kunnen beginnen) want het zou kunnen dat je motor gewoon op is. :cry:

• Swen Mulderij
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
04-06-2011 14:02 #103501 door Swen Mulderij
Beantwoord door Swen Mulderij in topic Volvo 144 B18 '68 LPG Startproblemen
Over compressie gesproken. Ik zat net eens te denken, als de koppakking kapot is, dan word er koelvloeistof naar binnen gezogen en verliest de motor, die al weinig compressie had, al zijn compressie. Zou dat een reden kunnen zijn?

• Sven Hakbijl (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
04-06-2011 21:07 #103505 door Sven Hakbijl (GAST)
Beantwoord door Sven Hakbijl (GAST) in topic Volvo 144 B18 '68 LPG Startproblemen
Ja, dat zou een oorzaak kunnen zijn. Zonder compressie geen PK's. Maar wanneer er daadwerkelijk in de verbrandingskamer koelvloeistif "aan de kook is gekomen" én de motor olie verbruikte zullen de bougies niet geweldig meer vonken. Eerst koppakking vervangen, nieuwe bougies, ontsteking stellen en alle basisinstelligen goed maken, dan zal de motor best weer gaan lopen.
Een koppakking kán natuurlijk van ouderdom kapotgaan. Maar meestal is om de één of andere reden het blok te warm geweest wanneer dit gebeurt. Daarom zou ik het koelsysteem ook eens nazien.
Succes, Sven

• Swen Mulderij
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
06-06-2011 07:40 #103542 door Swen Mulderij
Beantwoord door Swen Mulderij in topic Volvo 144 B18 '68 LPG Startproblemen
Bedankt voor de reactie! (Swen trouwens, maar dat went wel)

auto-onderdelen.marktplaats.nl/o ... v-140.html
Zijn deze spullen in orde voor die prijs?

En over de kop zelf? Laten reviseren en er een gaskop van maken? of compleet nieuwe kop?

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
06-06-2011 15:46 #103552 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Volvo 144 B18 '68 LPG Startproblemen
Toevalligje: Sven Hakbijl en Swen......

En Swen: ga eerst eens compressie meten voordat je allerlei gaat vervangen?

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD