Van 2 B16's 1 maken, paar vraagjes

• Maikel van de Sande (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-05-2011 21:44 #103187 door Maikel van de Sande (GAST)
Van 2 B16's 1 maken, paar vraagjes is gemaakt door Maikel van de Sande (GAST)
Hallo,

Ik ben van 2 B16 blokken 1 aan het maken. Een redelijke kop gaat op een redelijk onderblok om zo even tegen minimale kosten weer even te kunnen rijden. Heb afgelopen winter een hoop gedaan aan de carosserie en het geld voor een revisie is er nu even niet. Maar nu ik elke 300 kilometer een liter olie bij moet vullen toch maar even kijken of dat beter wordt met een ander onderblok. Ik rijd maar een paar duizend per jaar dus en wil vooral de volgende winter halen.

Vraagjes:

- wat is het aanhaal moment voor de kopbouten en het spruitstuk?
- bij een auto heb ik nog nooit de kleppen gesteld. Hoe pak ik dat aan en wat zijn de afstelgegevens?
- verder nog tips?

Hoor graag weer, alvast bedankt!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-05-2011 22:05 #103192 door Maikel van de Sande (GAST)
Beantwoord door Maikel van de Sande (GAST) in topic Van 2 B16's 1 maken, paar vraagjes
.....de aanhaal momenten heb ik inmiddels in de sectie documentatie gevonden, evenals de uitleg over het kleppen stellen. De afstelgegevens van de kleppen kan ik niet vinden van de B16.

• Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-05-2011 09:45 #103207 door Maikel van de Sande (GAST)
Beantwoord door Maikel van de Sande (GAST) in topic Van 2 B16's 1 maken, paar vraagjes
Nog 1 vraag: kan ik de motor zonder kop op de startmotor rondgooien?

• Marc van der Marek (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
26-05-2011 10:27 #103208 door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic Van 2 B16's 1 maken, paar vraagjes
Je kan de motor ronddraaien op de startmotor, zonder kop. Er komt dan wel wat olie omhoog (die anders voor de kop bestemd was) uiteraard. En pas op dat je de stoterstangen niet in het onderblok laat verdwijnen.
Een kop op een ander onderblok is nog een milde operatie. Bij van 2 blokken 1 maken denk ik meer aan de krukas van de ene en de zuigers van de andere.

Hier kan je handboeken voor de B16A en B vinden en downloaden: www.volvoamazonpictures.se/ , in de linkerkolom: Documents>Service Manuals
Bij gebrek aan afstelgegevens zou ik gewoon B18/20 waarden nemen, 0,40-0,45 mm speling vond Volvo heel gewoon.

• Verbannen
  • Verbannen
Meer
04-06-2011 03:32 #103486 door Maikel van de Sande (GAST)
2 dagen hard gewerkt, maar het zit weer in elkaar en loopt ook nog! Ook de kleppen gesteld, dat was verbazingwekkend eenvoudig. Moet ik ze nu binnenkort als ik even gereden heb nog nastellen? Benieuwd hoe lang het heel blijft.

Groet, Maikel.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD