Distributietandwiel vervangen

• Erwin van den Bosch (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-05-2011 16:54 #102840 door Erwin van den Bosch (GAST)
Distributietandwiel vervangen is gemaakt door Erwin van den Bosch (GAST)
Hallo,

Ik heb vandaag een poging ondernomen om het kunststoffen distributietandwiel te vervangen. Nadat ik de grote moer had losgekregen heb ik geprobeerd met een poelietrekker het tandwiel er af te krijgen. Het tandwiel vertoonde al een duidelijke wiebelling en toen ik begon te trekken trok ik het tandwiel los van de kern. Die kern zit er nu nog steeds op. De vraag is nu: Hoe krijg ik die er af? Ik heb nu niet echt grip meer op die ring. Iemand een slim trucje?

Groetjes,
Erwin.

Hier de foto's
www.volvo-oldtimer.nl/blog.php?msgid=30

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Dick Kallemein (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-05-2011 21:15 #102848 door Dick Kallemein (GAST)
Beantwoord door Dick Kallemein (GAST) in topic Distributietandwiel vervangen
Erwin gebruik de zoekfunctie Distributietandwiel vervangen er is al zoveel uitleg op het forum.

Groet Dick.

• Niek de Boer
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
14-05-2011 21:52 #102850 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Distributietandwiel vervangen
Probeer twee schroevendraaiers of beiteltjes tussen het hart van het tandwiel en de plaat met de twee boutjes te tikken.Meestal komt het restant van het tandwiel dan naar voren en dan kun je- zo nog nodig -in de ontstane ruimte weer een trekkertje plaatsen.Deze actie moet wel met de grootst mogelijke voorzichtigheid worden uitgevoerd, immers bij te hard slaan loop je de kans dat de nokkenas af breekt.Als het niet lukt kun je misschien met een slijptol in het hart van het tandwiel sleuven slijpen om een trekkertje houvast te geven.Succes ,ik ben benieuwd hoe het afloopt.Ik heb deze methodes ook al vaker met goed gevolg beproefd.

• Erwin van den Bosch (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-05-2011 22:25 #102855 door Erwin van den Bosch (GAST)
Beantwoord door Erwin van den Bosch (GAST) in topic Distributietandwiel vervangen
Hij is er af! :D Bedankt voor de tips. Een schroevendraaier kreeg ik er niet tussen. Maar een houtbeitel wel. Ik heb geprobeerd zo zachtjes mogelijk te tikken en hij schoof er langzaam vanaf. Laatste stukje nog even met een schroevendraaier en toen kon ik hem met de hand er af trekken. Ik ben heel erg blij. Was al bang dat ik met een slijptol aan de gang moest. Nu maar hopen dat ik echt niets beschadigd heb.

@dick: Via de zoekfunctie kon ik veel vinden over de distrubutietandwielen maar niet hoe je die kern kon verwijderen als je tandwiel er al af is. Maar het is gelukt!

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD