timing b18a met 123ignition
- Jeroen Visser (GAST)
-
- Verbannen
-
Minder
Meer
14-05-2011 10:01 #102830
door Jeroen Visser (GAST)
timing b18a met 123ignition is gemaakt door Jeroen Visser (GAST)
Dag,
ik ben sinds een week de trotse eigenaar van een amazone (sedan) uit 1966 (LPG). Nu was de ontsteking niet je van het meer en heb deze vervangen door een 123. Ging prima alleen zit ik even met de timing te stoeien. In de handleiding van de 123 staat een keuze overzicht voor de in te stellen ontstekings curve. Ik heb twee mogelijkheden curve 0: b18a until 1966 static degree 13 max 39. Of curve 1: b18a after 1966 static degree 15 max 41. Ik heb hem nu op het laatste staan.
Nu lees ik in de haynes dat de ontsteking op 23graden moet staan? Ik heb hem dan ook op deze stand gesteld dmv aan de pulley te draaien tot de goede stand voor het nokje staat en vervolgens de 123 gedraaid tot het ledje ging branden.
Heb ik dit op de goede manier aangepakt? Iemand nog tips en truuks om de b18a lekker af te stellen?
Helemaal nieuw in het amazone-wereldje dus alle info is meer dan welkom.
Gr Jeroen
ik ben sinds een week de trotse eigenaar van een amazone (sedan) uit 1966 (LPG). Nu was de ontsteking niet je van het meer en heb deze vervangen door een 123. Ging prima alleen zit ik even met de timing te stoeien. In de handleiding van de 123 staat een keuze overzicht voor de in te stellen ontstekings curve. Ik heb twee mogelijkheden curve 0: b18a until 1966 static degree 13 max 39. Of curve 1: b18a after 1966 static degree 15 max 41. Ik heb hem nu op het laatste staan.
Nu lees ik in de haynes dat de ontsteking op 23graden moet staan? Ik heb hem dan ook op deze stand gesteld dmv aan de pulley te draaien tot de goede stand voor het nokje staat en vervolgens de 123 gedraaid tot het ledje ging branden.
Heb ik dit op de goede manier aangepakt? Iemand nog tips en truuks om de b18a lekker af te stellen?
Helemaal nieuw in het amazone-wereldje dus alle info is meer dan welkom.
Gr Jeroen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Bart Dirven
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
14-05-2011 10:39 #102833
door Bart Dirven
Gr Bart
Volvo Amazon Combi 1967 wit
Volvo Amazon Combi groen 1966
Saab 900NG FPTurbo Cabrio 1997
Saab 93 LPTurbo Cabrio 2001
Beantwoord door Bart Dirven in topic timing b18a met 123ignition
Jeroen,
Dat heb je op zich goed gedaan. Even controleren met een stroboscoop lijkt me verstandig!
gr
Bart
Dat heb je op zich goed gedaan. Even controleren met een stroboscoop lijkt me verstandig!
gr
Bart
Gr Bart
Volvo Amazon Combi 1967 wit
Volvo Amazon Combi groen 1966
Saab 900NG FPTurbo Cabrio 1997
Saab 93 LPTurbo Cabrio 2001
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
14-05-2011 10:43 #102834
door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic timing b18a met 123ignition
het statisch afstellen m.b.v. het ledje in de 123 is alleen om de eerste keer te starten , de afstelling is dan niet nauwkeurig.
de afstelling hoort dynamisch 21-23 graden te zijn met draaiende motor bij 1500 toeren.
dit afstellen moet gebeuren met een stroboscoop.
het verschil met de 2 curven zit volgens mij in de carburatie.
1966 was het overgangsjaar van de zenith vn valstroom naar de stromberg zijstroomcarburateur.
de stromberg heeft een grotere doorlaat en daar houd 123 ignition rekening mee wat betreft een andere ontstekingscurve.
de afstelling hoort dynamisch 21-23 graden te zijn met draaiende motor bij 1500 toeren.
dit afstellen moet gebeuren met een stroboscoop.
het verschil met de 2 curven zit volgens mij in de carburatie.
1966 was het overgangsjaar van de zenith vn valstroom naar de stromberg zijstroomcarburateur.
de stromberg heeft een grotere doorlaat en daar houd 123 ignition rekening mee wat betreft een andere ontstekingscurve.
- Jeroen Visser (GAST)
-
- Verbannen
-
Minder
Meer
14-05-2011 11:34 #102836
Beantwoord door Jeroen Visser (GAST) in topic timing b18a met 123ignition
Thanks!
Ga zo even de 123 op curve 0 zetten en kijken wat ie doet.
Wat betreft dynamisch afstellen is het dan een idee om een wit streepje te maken op de 21-23graden markering van de pulley en het nokje te "witten" anders lijkt het me dat je niets ziet met de stroboscoop?
Jeroen
Ga zo even de 123 op curve 0 zetten en kijken wat ie doet.
Wat betreft dynamisch afstellen is het dan een idee om een wit streepje te maken op de 21-23graden markering van de pulley en het nokje te "witten" anders lijkt het me dat je niets ziet met de stroboscoop?
Jeroen
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
14-05-2011 12:59 #102837
door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic timing b18a met 123ignition
markering met witte verf is een goed idee 
p.s. heb je de diverse berichten al gelezen over mogelijke problemen van de 123 ignition en de oude bobine met pantserkabel?
het beste is om een nieuwe bobine en bougiekabels aan te schaffen die aansluiten bij de 123 ignition.
lees de berichten maar eens door :ugeek:

p.s. heb je de diverse berichten al gelezen over mogelijke problemen van de 123 ignition en de oude bobine met pantserkabel?
het beste is om een nieuwe bobine en bougiekabels aan te schaffen die aansluiten bij de 123 ignition.
lees de berichten maar eens door :ugeek:
- Jeroen Visser (GAST)
-
- Verbannen
-
Minder
Meer
14-05-2011 13:25 #102838
Beantwoord door Jeroen Visser (GAST) in topic timing b18a met 123ignition
Het is gelukt, ik heb de handleiding van de 123 nog even doorgespit en zag dat je hem (tenminste dat heb ik ervan gemaakt) statisch moet zetten op 15graden om hem nadien dynamisch naar 21-23graden te brengen. Dus statisch op 15 gezet en met de lamp en de motor ongeveer op 1500toeren blijkt hij netjes 23 aan te geven. Job done

Dat van die bobine wist ik idd, er zit bij mij al een nieuw type in een flame thrower zelfs :lol:
Ik vind trouwens wel dat de kleppen goed te horen zijn, ik heb ze gister gesteld op 0,4 á 0,45 moet dan goed zijn lijkt me.
Misschien hoort het wel zo te klinken maar ik ben mijn 240 gewend en daar hoor ik ze nauwelijks.
Thanks!!

Dat van die bobine wist ik idd, er zit bij mij al een nieuw type in een flame thrower zelfs :lol:
Ik vind trouwens wel dat de kleppen goed te horen zijn, ik heb ze gister gesteld op 0,4 á 0,45 moet dan goed zijn lijkt me.
Misschien hoort het wel zo te klinken maar ik ben mijn 240 gewend en daar hoor ik ze nauwelijks.
Thanks!!