Dilemma
- Bart Dirven
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
30-04-2011 21:55 #102530
door Bart Dirven
Gr Bart
Volvo Amazon Combi 1967 wit
Volvo Amazon Combi groen 1966
Saab 900NG FPTurbo Cabrio 1997
Saab 93 LPTurbo Cabrio 2001
Dilemma is gemaakt door Bart Dirven
Ik heb een Amazon Combi ui 1967 met een B20 motor. Al enige tijd is het motorolie verbruik hoog, op een gegeven moment 1 liter op 500 km, ik heb toen de klepsteelrubbers vervangen, dat hielp behoorlijk. Bij het verwijderen van de cilinderkop bleek toen dat de cilinderwanden een duidelijke rand (slijtage) aan de bovenkant hadden. Compressie gemeten, aan de lage kant, bij cilinder 1 ca 8,5 en bij cilinder 4 ca 10 bar, indien er olie op de zuiger wordt gesproeid is de compressie daarna ca 1,5 bar hoger (met name bij cilinder 1). Inmiddels na 5 maanden begint de motor behoorlijk te tikken, door kleppenstellen werd het niet beter, volgende stap, distributie vervangen?
Dus spullen gehaald en de boel open gemaakt, wat blijkt, aan de tandwielen is iets te zien, geen rafelige, afgebroken of verdwenen tandentanden en het kunststof tandwiel zit nog stevig aan het metalen hart vast.
Ik vraag me nu af of het wel zinvol is om de tandwielen, tegen beter weten in, te vervangen, of dat het tikken toch door iets anders komt. Een kantelende zuiger of zo?? Ik rijd slechts ca 2000 km per jaar, dus een revisieblok lijkt me een relatief dure oplossing.
Graag advies
Bart
Dus spullen gehaald en de boel open gemaakt, wat blijkt, aan de tandwielen is iets te zien, geen rafelige, afgebroken of verdwenen tandentanden en het kunststof tandwiel zit nog stevig aan het metalen hart vast.
Ik vraag me nu af of het wel zinvol is om de tandwielen, tegen beter weten in, te vervangen, of dat het tikken toch door iets anders komt. Een kantelende zuiger of zo?? Ik rijd slechts ca 2000 km per jaar, dus een revisieblok lijkt me een relatief dure oplossing.
Graag advies
Bart
Gr Bart
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Marcel Smelter (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
30-04-2011 22:49 #102532
door Marcel Smelter (GAST)
Amazon Combi '66
Beantwoord door Marcel Smelter (GAST) in topic Dilemma
Scoor anders een gebruikt blok, desnoods een B18. Er zijn er zat te koop op bv marktplaats.
Een B18 voldoet vrijwel net zo goed als een B20 hoor.
Ik spreek uit ervaring. een B20 klinkt lekkerder en dat maakt tevens de prijs.
Je moet je voorstellen dat Volvo is begonnen met een 1800 blok en alleen op verzoek deze heeft vergroot naar 2000cc.
Bij gewoon gebruik merk je er echt nix van.
Gr marcel
Een B18 voldoet vrijwel net zo goed als een B20 hoor.
Ik spreek uit ervaring. een B20 klinkt lekkerder en dat maakt tevens de prijs.
Je moet je voorstellen dat Volvo is begonnen met een 1800 blok en alleen op verzoek deze heeft vergroot naar 2000cc.
Bij gewoon gebruik merk je er echt nix van.
Gr marcel
Amazon Combi '66
- Bart Dirven
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
24-05-2011 23:32 #103164
door Bart Dirven
Gr Bart
Beantwoord door Bart Dirven in topic Dilemma
Vandaag een tweedehands B20 blok opgehaald, goede compressie maar oliedruk aan de lage kant door slechte lagers. Lagers vervangen en dan maar een blokje wisselen. Wordt vervolgd.
Gr Bart