- Berichten: 1429
van B20a naar B20b
- Hansw
-
- Platinum lid
-
om van een B20a een B20b te maken heb je eea nodig.
Als ik Haynes goed lees is de compressie hoger, dit verschil komt, als ik het goed bereken, volledig door het verschil in koppakkingdikte. van een B20a is die 2.0mm en van een B20b 0,8mm.
Daarnaast is het nokprofiel van de nokkenas anders, (b20a = A, B20b = C - profiel)dus heb je een andere nokkenas nodig. en als laatste natuurlijk een set dubbele carburateurs.
Denk ik te simpel, of heb ik het zo wel?
hoor het graag!
Hans
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Joost Buiting (GAST)
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 746
Ik heb er zelf geen ervaring mee maar al wel het een en ander over gelezen.
Als de kop eraf gaat monteer en dan 1 met de grotere kleppen (44MM) scheelt toch weer een beetje.
Verder moet je zorgen voor een goede ontsteking bv een 123 ignision samen met een goede bobine, ik had een tijdje
rondgereden met een 123 met de orginele bobine maar ik heb onlangs mijn bobine vervangen voor een hoogvermogen
bobine dit is echt een wereld van verschil, veel meer koppel en sneller.
Zorg ook voor een goede uitlaat met een goed uitlaatspruitstuk (dubbel pijps)
Als je dan toch bezig bent monteer dan ook een alluminium kleppendeksel hierdoor heb je absolut geen lekkage meer en het blok word veel stiller.
nu je toch lekker bezig bent monteer dan een elektrische ventilor (ebay.uk zijn ze erg goedkoop) koelt veel beter
en je orginele fan kan eraf, motor word stiller en het scheelt ongeveer 2PK.
We zijn benieuwd naar wat je gaat doen!



Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Hansw
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 1429
in omgekeerde volgorde, het monteren van een elektrische fan lijkt me wel wat, maar is er een manier om de koelvloeistoftemp.sensor ergens redelijk eenvoudig te plaatsen? ik zag een mooi voorbeeld waarbij er in de radiateur een plug gemaakt is op het forum, maar da's voor mij net een stapje te ver.
Een hoogvermogen bobine heb ik al, wel nog gewoon met puntjes. Een dubbele voorpijp ook, en het is een b20a uit '70 die heeft al grotere kleppen geloof ik?
Vervolgens een tt3 as geeft vooral winst hoger in toeren, en ik wil graag onderin meer koppel..
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 1146
dit zijn beide geen!! snelle assen.

weinig andere verbeteringen hebben zoveel invloed als de nokkenas.
ik rijd zelf met de tt3 , zeer luie as , gewoon doorschakelen , niks geen toeren maken.
de tt3 is ook ideaal voor met de caravan


Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Joost Buiting (GAST)
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 746
"W.J. Wassink" schreef:
kijk, leuk,wat een tips.
in omgekeerde volgorde, het monteren van een elektrische fan lijkt me wel wat, maar is er een manier om de koelvloeistoftemp.sensor ergens redelijk eenvoudig te plaatsen? ik zag een mooi voorbeeld waarbij er in de radiateur een plug gemaakt is op het forum, maar da's voor mij net een stapje te ver.
Een hoogvermogen bobine heb ik al, wel nog gewoon met puntjes. Een dubbele voorpijp ook, en het is een b20a uit '70 die heeft al grotere kleppen geloof ik?
Vervolgens een tt3 as geeft vooral winst hoger in toeren, en ik wil graag onderin meer koppel..
Als je zelf kunt solderen wil ik wel voor een onkostenvergoeding een messing adaptormoer maken, alleen raad ik je dan aan om er draad in te zetten van M14x1,5, ik heb er zelf M22x1,5 in zitten maar kan hierbij geen sensor vinden, er is wel een juiste sensor in M14x1,5.
Het solderen is bij mij prima gelukt en steld niet veel voor met een normale gasbrander.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Hansw
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 1429
lukt het me niet, dan maak ik graag gebruik van je aanbod.
vervolgens, als ik het goed heb dan is een "K" as een volvo nokkenas die in latere types B23 voorkomt, is die dan ook uit wisselbaar met mijn B20?
ps. lars ik maak een type fout.. uiteraard bedoel ik een later type B20, de B20E misschien..
Hans
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Wat nuttige info van Swedishbricks
Date: Mon, 5 Apr 93 12:57:21 -0400
From: bw738@cleveland.Freenet.Edu (Ed Wetherell)
To: w2iy@hoqax.att.com , wiegman@orion
Subject: Re: cams
let's see here.. first the k-cam
the k cam i speak of is the volvo ralley sport k cam. it is the cam used in stage 3 or 4 engines.
it has approximately the same lift as the ipd streed perf but the lobe center is different to get better torque. i will get the exact ## later today and pass them along..i do have a source (i think) for this cam. a friend of mine has this cam in a b20 w/ su's in a 123gt and really likes it.. i have a hard time w/comparisons because his car has a 4.56 rear end which makes torque less of an issue.. it is a very drivable cam, idles nicely, lots of power..
i really like the street torque cam from ipd. if i had the ideal cam for me, it would have a better top end, but all in all it is quite good. i have 4.27 gears in the back so it sould compare fine w/ the 1800/140's w/ manual gear boxes. the low end is really strong.. gets good milage on the highway (28-32 @ ~75mph) around town is ??? because i have aluminium pistons which need tiem to heat up and this results in a lot of idling to warm things up.. also my driving habits around town are not condusive to good ags milage..
hope that clears things up a bit,
ed
Date: Mon, 5 Apr 93 17:39:39 -0400
From: bw738@cleveland.Freenet.Edu (Ed Wetherell)
To: wiegman@orion, w2iy@hoqax.att.com
Subject: cams
ok, here's the grind..
lift durr
ipd st torq .425 256
ipd st perf .425 268
ipd rally .460 287
ipd K .420 247
r-sport K .420 277
comments (from r-sport catalog)
OE in GT tuning kit. similar to B20 efi cam. significant low speed torque ideal for spirited streed driving and heavy loads.
intake opens at 27 deg BTDC & closes at 70 deg BTDC
exhaust open at 70 BTDC & closes at 27 BTDC
Het is dus net als de TT-assen een as die ontworpen is voor de B20 (B18?) met een dusdanig nokverloop dat hij meer vermogen/koppel heeft. Wat die getallen precies zeggen en hoe die zich verhouden ten opzichte van de TT-assen weet ik niet precies. Iemand anders misschien?
Voor je temperatuursensor kun je ook een sensor-moer in een buis solderen die vervolgens met twee slangenklemmen in je koelslang past. Dat soldeert misschien wat makkelijker.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Joost Buiting (GAST)
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 746
"W.J. Wassink" schreef:
Nou, CJ, dat is een mooi aanbod. ik ga het zelf eerst proberen, heb weinig draai-ervaring maar wel een draaibank beschikbaar in de familie. hoe groot heb je de flens / kraag gehouden? of kun je me de maten doorsturen?
lukt het me niet, dan maak ik graag gebruik van je aanbod.
vervolgens, als ik het goed heb dan is een "K" as een volvo nokkenas die in latere types B23 voorkomt, is die dan ook uit wisselbaar met mijn B20?
Hans
Ik heb de fles 50MM gehouden maar dat is eigenlijk te groot als je 40MM aanhoud is het perfect.
Houd wel de draad M14x1,5mm aan anders kan je geen sensor vinden, vanddag heb ik een verloopring gemaakt
van M22x1,5 naar m14x1,5 , tevens heb ik een sensor gekocht van een volvo 340 72-68gr.
succes met draaien!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Marcel Smelter (GAST)
- Platinum lid
-
- Berichten: 464
Je kan het ook in stappen doen, eerst een andere koppakking, evt nog wat van de kop afschaven, daarna evt een andere nokkenas.
Een alternatief voor een dubbele carburateur kan een redline weber zijn.
Bij mij zit er een Citroen ventilator vóór de radiateur (10 euro op de sloop) met een zender van een Peugeot 504 in de radiateur. Een aansluiting laten solderen door een radiateurspecialist van een Golfje ((15 euro kosten)
En als je echt leuk wil gaan: www.v-performance.com/products/e ... _different
gr marcel
Amazon Combi '66
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.