B16 oliedruk lampje aan en uit
- Marco van den Bremer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-04-2011 21:49 #102278
door Marco van den Bremer
B16 oliedruk lampje aan en uit is gemaakt door Marco van den Bremer
Dag
Ik heb een '58 amazon met B16. Sinds kort gaat mijn oliedruk lampje aan nadat de motor goed warm is.
Er is voldoende olie en ik heb olie en filter net vervangen.
Wat zou dit kunnen zijn en waar zou ik moeten beginnen met mijn onderzoek?
- pomp?
- sensor (het is er een met een buisje helemaal naar het lampje)?
- pakkingen?
gr
marco
Ik heb een '58 amazon met B16. Sinds kort gaat mijn oliedruk lampje aan nadat de motor goed warm is.
Er is voldoende olie en ik heb olie en filter net vervangen.
Wat zou dit kunnen zijn en waar zou ik moeten beginnen met mijn onderzoek?
- pomp?
- sensor (het is er een met een buisje helemaal naar het lampje)?
- pakkingen?
gr
marco
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
14-04-2011 23:17 #102281
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic B16 oliedruk lampje aan en uit
Als het lampje aangaat bij warme motor duidt dit inderdaad op de oliepomp die het gaat opgeven, wat voor olie ziter er in het blok, sowiezo moet je klassieker olie hebben iets van 15W40. moderne olie wordt te dun bij hogere temperaturen.
Overigens gaat het lampje uit als je gas geeft/rijdt ?
Overigens gaat het lampje uit als je gas geeft/rijdt ?
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
- Marco van den Bremer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-04-2011 21:14 #102294
door Marco van den Bremer
Beantwoord door Marco van den Bremer in topic B16 oliedruk lampje aan en uit
Hoi Ed
dank voor je reactie.
In het begin ging het lampje vaak uit en aan. Nu blijft het aan als het goed warm is. gas geven doet het niet meer uitgaan.
Olie die ik gebruik is de 15w40 (halfords)
Ik ga proberen de druk te meten. Als deze inderdaad te laag is hoe kan ik zien of het de pomp is?
gr
Marco
dank voor je reactie.
In het begin ging het lampje vaak uit en aan. Nu blijft het aan als het goed warm is. gas geven doet het niet meer uitgaan.
Olie die ik gebruik is de 15w40 (halfords)
Ik ga proberen de druk te meten. Als deze inderdaad te laag is hoe kan ik zien of het de pomp is?
gr
Marco
- Bart Dirven (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-04-2011 10:36 #102301
door Bart Dirven (GAST)
Beantwoord door Bart Dirven (GAST) in topic B16 oliedruk lampje aan en uit
Beste Marco,
Ik zou beginnen met het verversen van je olie. Vervang hem door een goed merk klassiekerolie in de classificatie 20W50. Bijvoorbeeld van Millers. Mogelijk dat hierdoor de druk wat hoger blijft en je een revisie kunt voorkomen. Ook kun je eerst nog je oliedruksensor vervangen om te kijken of het daaraan ligt.
Groeten
Bart
Ik zou beginnen met het verversen van je olie. Vervang hem door een goed merk klassiekerolie in de classificatie 20W50. Bijvoorbeeld van Millers. Mogelijk dat hierdoor de druk wat hoger blijft en je een revisie kunt voorkomen. Ook kun je eerst nog je oliedruksensor vervangen om te kijken of het daaraan ligt.
Groeten
Bart
- Kees Vos
- Platinum lid
-
Minder
Meer
16-04-2011 11:22 #102302
door Kees Vos
Beantwoord door Kees Vos in topic B16 oliedruk lampje aan en uit
Marco,
Ik zou eerst olie verversen met een dikte van 20W50, 15W40 is aan de dunne kant zeker zomer,s ,maar om daar dure classic oilie voor te gebruiken vind ik onzin,dit kun je overwegen in een gereviseerde motor maar niet in een oude motor met een onbekende kilometer stand en alleen gebruikt wordt voor ritjes van A naar B , dat is geld weggooien. Ga naar een automaterialenzaak en koop daar een kan van 5 liter 20W50 olie dat is prima olie voor je auto. Om helemaal zeker te zijn van je oliedruk moet je het opmeten, je weet "meten is weten".
Ik denk dat je oliepomp aan zijn eind is, waarschijnlijk is de hele motor versleten ondanks dat hij loopt als een zonnetje, deze motoren doen dat net als de B14, dus ga verder kijken bv kommpressie enz.
Groet Kees Vos
Ik zou eerst olie verversen met een dikte van 20W50, 15W40 is aan de dunne kant zeker zomer,s ,maar om daar dure classic oilie voor te gebruiken vind ik onzin,dit kun je overwegen in een gereviseerde motor maar niet in een oude motor met een onbekende kilometer stand en alleen gebruikt wordt voor ritjes van A naar B , dat is geld weggooien. Ga naar een automaterialenzaak en koop daar een kan van 5 liter 20W50 olie dat is prima olie voor je auto. Om helemaal zeker te zijn van je oliedruk moet je het opmeten, je weet "meten is weten".
Ik denk dat je oliepomp aan zijn eind is, waarschijnlijk is de hele motor versleten ondanks dat hij loopt als een zonnetje, deze motoren doen dat net als de B14, dus ga verder kijken bv kommpressie enz.
Groet Kees Vos