Olievalafvoerpijpje past niet meer
- Erik Ciesluk
-
- Platinum lid
-
Een andere B18 gekocht en dat is een later type. Op het oude blok zat de olieval (het 'eitje') met een buisje naar beneden, om ergens onder de startmotor z'n dampen in de buitenlucht vrij te laten.
Op het nieuwe blok (waar geen olieval bij zat) zit er echter een flinke steun in de weg (zie foto). Deze nieuwere B18 heeft origineel geen open pijpje maar een olieval met de opening naar boven, met daarop een slang naar de inlaat (toch?).
Nou ben ik dus aan het kijken hoe ik dit het makkelijkst op kan lossen:
1) Andere olieval zoeken (met opening aan de bovenkant), slang kopen, aansluiting maken op de luchtfilters etc.
2) De steun niet plaatsen, maar het metalen plaatje van de oude B18 erop zetten, zodat het pijpje wel gaat passen (maar die steun lijkt me een stuk steviger en heb ik er al opzitten: liefst hou ik dus die steun)
3) Het pijpje wat inkorten zodat ik zowel de steun als de olieval + pijpje kan blijven gebruiken
Optie 1 zal de 'beste' oplossing zijn: maar ook direct het meeste werk en het duurst, want ik heb die onderdelen niet liggen en heb geen aansluiting op m'n luchtfilter. Maar dat is eventueel op te lossen met een filtertje direct op de olievuldop
Optie 2 doe ik liever niet, die steun (die o.a. het koppelingshuis vasthoudt) komt een stuk steviger over dan het dunne plaatje wat op m'n oude blok zat.
Optie 3 neig ik nu naar: zijn er nadelen in het inkorten van het pijpje, net na de bevestiging aan het carter? Zie ik iets over het hoofd?
Graag jullie ideeen!
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rudi
-
- Platinum lid
-
4: Een kort plaatje met twee gaten maken: 1 gat voor de carterpanschroef, 1 voor een boutje door het plaatje en het steuntje aan de pijp. Het buisje zit dan gewoon via het plaatje iets zijdelijker vast. Als door deze iets schuine plaatsing van het buisje de aansluiting van het buisje aan het blok te scheef is, het buisje iets buigen tot het goed zit.
5: een ongeveer 1 cm te lang boutje in plaats van de originele carterbout op deze plek gebruiken, daardoor heb je dan een draadeind aan de bovenkant. Daarna het buisje en eventueel het plaatje verbuigen tot het op dit draadeind door middel van een moertje bevestigd kan worden. Het buisje loopt dan over de steun heen.
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
- Daan van Oosten Slingeland
- Platinum lid
-
'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4
- Platinum lid
-
'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4
- Platinum lid
-
Blijkbaar mis ik een verstevigingsbeugel, eerder aangehaald in www.volvokv.nl/forum/viewtopic.php?sid=2...n=login&f=141&t=8979 , maar voorlopig zal ik me daar nog maar niet teveel zorgen om maken lijkt me. Eric, wellicht dus toch nog een (tijdelijke) oplossing voor jou om voor die optie te gaan
'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4
- Niek de Boer
- Platinum lid
-
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
- Erik Ciesluk
-
- Platinum lid
-
"N.M. de Boer" schreef:
Wat ik niet begrijp is,dat het carterventielatiepotje (met pijpje naar beneden) in het gat van een b20 past,Voor zover ik weet is het gat in een b20 en ook in een latere b18 te groot hiervoor.Of is hier een aanpassing gemaakt?
Het gat bij m'n oude B18 en het nieuwere type B18 wat ik hier heb staan is even groot, dus dat gaat wel passen. Misschien is er NOG een nieuwer type B18 waar wel een groter gat in zit?
En Lars heeft gelijk (zoals ik ook in m'n eerste post schreef): officieel zit de hele carterventilatie bij het latere type B18 anders in elkaar (geen ventilatie direct in de open lucht, maar met een slang weer terug de motor in). Maar dat gaat een hoop extra kosten, dus wil ik het liefst de carterventilatie van het oude type B18 gebruiken, omdat ik dat gewoon kan overzetten.
Ik denk dat ik voor Rudi's oplossing 4 ga, dus het pijpje iets meer naar de zijkant uit laten komen (naast de steun). Dan hoeft er het minste verbogen te worden. Als ik het pijpje bovenlangs zou laten lopen moet ik het laatste stukje pijp omhoog laten lopen: als er dan iets van vocht of olie in 't pijpje komt blijft dat altijd in het laagste punt staan, dat lijkt me geen goed idee.
Als dat niet makkelijk wil haal ik de steun er af, echt noodzakelijk is hij blijkbaar niet: Daan rijdt ook zonder rond.
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
- Erik Ciesluk
-
- Platinum lid
-
En ik kan de steun die het koppelingshuis vasthoudt gewoon laten zitten!
De strip heb ik vastgezet door een iets langer boutje in het carterpanbevestigingsgat te draaien.