B18 geeft veel weerstand tijdens ronddraaien

• Jules van Haaren (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-03-2011 17:31 #101857 door Jules van Haaren (GAST)
B18 geeft veel weerstand tijdens ronddraaien is gemaakt door Jules van Haaren (GAST)
Een vraagje: ik heb de bougies eruit, de dynamo en waterpomp los van de krukas.. dan zou er theoretisch niet veel weerstand moeten zijn in het blok als ik hem ronddraai. (ook uit versnelling trouwens)
Echter, als ik met een sleutel de krukas ronddraai dan gaat dit bij een bepaald punt heel erg stroef, ik moet dan echt kracht zetten om de motor rond te draaien. Als ik daar doorheen 'druk' draait hij gewoon soepel rond.
Misschien heeft dit ook verband met de harde tik in mijn blok, zie topic: kop/kleppen kapot.

Weet iemand waar deze weerstand van dan kan komen en of dit verband houdt met de ratel/tik in mijn motor?

Volvo 144 B18A uit 1968

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Daan van Oosten Slingeland
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
29-03-2011 17:44 #101858 door Daan van Oosten Slingeland
Beantwoord door Daan van Oosten Slingeland in topic B18 geeft veel weerstand tijdens ronddraaien
Is dit elk rondje of elke 2 rondjes? Dat zegt iets over of het in de nokkenas of in de krukas of wat daarachter hangt zit.

'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4

• Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-03-2011 11:57 #101875 door Jules van Haaren (GAST)
Beantwoord door Jules van Haaren (GAST) in topic B18 geeft veel weerstand tijdens ronddraaien
Hij doet het elk rondje

Volvo 144 B18A uit 1968

• Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
30-03-2011 13:23 #101881 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic B18 geeft veel weerstand tijdens ronddraaien
Misschien een tandje van je distributiewiel?

• Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
30-03-2011 13:44 #101882 door Rudi
Beantwoord door Rudi in topic B18 geeft veel weerstand tijdens ronddraaien
Boele, dan zou het bij "elk rondje" al het kleine stalen distributietandwiel op de krukas moeten zijn, natuurlijk kan het theoretisch zo zijn dat er iets tussen twee tandflanken van dit tandwiel vast zit waardoor het geheel elk rondje iets klemt. Is de koppeling in orde? Daar kan eventueel iets kapot zijn. Als aan beide buitenkanten van de motor niets vaststelbaar is zal het in de motor zelf gezocht moeten worden (mischien lagerschade).

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

• Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
30-03-2011 15:15 #101884 door Daan van Oosten Slingeland
Beantwoord door Daan van Oosten Slingeland in topic B18 geeft veel weerstand tijdens ronddraaien
Ik neem aan dat de motor nog in de auto zit. Verandert er iets als je de koppeling ingedrukt houdt terwijl je draait?

'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4

• Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-04-2011 14:47 #101942 door Jules van Haaren (GAST)
Beantwoord door Jules van Haaren (GAST) in topic B18 geeft veel weerstand tijdens ronddraaien
Als ik de koppeling indruk, of niet, maakt geen verschil. Het klinkt mij raar als de motor zwaarder draait omdat er een tandwiel is afgebroken.

Volvo 144 B18A uit 1968

• Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
01-04-2011 15:07 #101944 door Daan van Oosten Slingeland
Ik beweer niet dat het je distributiewiel is, maar ondertussen is je al erg vaak (vanaf 30 januari) aangeraden dit even te checken. Een klusje van niks, zeker vergeleken met de ellende die je al achter de rug hebt, dus ik zou toch even de deksel eraf nemen om in ieder geval zeker te weten hoe de tandwielen eraan toe zijn.

'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4

• Joost Buiting (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
01-04-2011 19:51 #101952 door Joost Buiting (GAST)
Beantwoord door Joost Buiting (GAST) in topic B18 geeft veel weerstand tijdens ronddraaien

"Daan van Oosten Slingeland" schreef:
Ik beweer niet dat het je distributiewiel is, maar ondertussen is je al erg vaak (vanaf 30 januari) aangeraden dit even te checken. Een klusje van niks, zeker vergeleken met de ellende die je al achter de rug hebt, dus ik zou toch even de deksel eraf nemen om in ieder geval zeker te weten hoe de tandwielen eraan toe zijn.

Daan heeft gelijk, en wij zijn ook benieuwd naar de toestand van je distrubutie wielen!

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD