Motorrubbers 164

• Kees Tuip
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-03-2011 10:27 #101621 door Kees Tuip
Motorrubbers 164 is gemaakt door Kees Tuip
Hallo , Ik wil graag de motorrubbers van mijn 164 (automaat) vervangen. Is dit goed te doen? Kan ik het (zware) blok gewoon opkrikken (in midden of links/rechts apart)? Moet er nog iets worden losgemaakt? Is de ruimte tussen motor/bak en schutbord voldoende? Gaarne tips/tricks.
Groetjes, Kees Tuip

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
21-03-2011 23:30 #101636 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Motorrubbers 164
Ja, je kunt op twee manieren het doen, krik eronder en steunen, eerst moer losmaken iets hoger tot hij eruit kan.
Dit kan natuurlijkk ook met een takel, let op dat de uitlaat mee moet/ of loshalen
2e methode is om ook de steuntjes aan de motor los te maken dan hoeft het blok niet omhoog, hooguit om de nieuwe die dikker zijn te kunnen monteren.

Wat is er loos, heb in 35 jaar hobby alleenn bij restauraties ze vervangen als de boel toch loslag, of is het blok zo vet dat olie het rubber heeft aangetast

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

• Kees Tuip
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-03-2011 10:32 #101639 door Kees Tuip
Beantwoord door Kees Tuip in topic Motorrubbers 164
Hallo Ed, bedankt voor je reactie.
De rubbers zien er gewoon slecht uit, vol scheurtjes en helemaal uitgezakt.
Ik denk inderdaad dat als ik de steunen aan het blok losmaak het karwei redelijk simpel te doen is.

• Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
22-03-2011 20:46 #101660 door Rudi
Beantwoord door Rudi in topic Motorrubbers 164
Ik heb er een moeten vervangen omdat het rubber losgelaten had van de bevestigingplaat, bij het optrekken liet de kantelende motor nieuwe geluiden horen. Meteen alle twee vervangen, ook omdat anders de motor iets schuin zou liggen. Ik ken een geval van een klassieke amerikaanse V8 (met dus de daarbijhorende PK's) met gasstangen (zoals bij diverse oude Volvo's) waar door een dergelijke defecte motorsteunrubber bij optrekken door het kantelen van de motor de gasstangen aangetrokken werden (= meer gas geven = meer kantelen enz. tot volgas). Remmen met een V8 volgas is niet zo makkelijk, na uitgezette motor zonder de rembekrachtiging ook niet (gelukkig verder goed gegaan). Natuurlijk toen niet meteen de oorzaak gevonden, maar na een tip van een veteraansleutelaar (met de droge opmerking "daar zijn al mensen mee dood gebleven") nieuwe motorsteunrubbers en een beveiligingsstaalkabeltje (bij latere bouwjaren blijkbaar standaard, toen blijkbaar nog geen terugroepacties) geplaatst. Bij de PK's van onze Volvo's zou de acceleratie natuurlijk meegevallen zijn, maar ik hou ze nu wel in de gaten (zover nog niet vervangen). Met goede motorsteunrubbers ligt de motor ook vaster.
Groeten, Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD