B23 ipv b20 in '71 144

• Elzingaaa
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-03-2011 14:03 #101353 door Elzingaaa
B23 ipv b20 in '71 144 is gemaakt door Elzingaaa
Heeft iemand ervaring met de motor swap van een b20 naar een b23.
in een 144?

Ik heb inmiddels uitgezocht dat de volgende onderdelen moeten worden aangepast aan de moter: motorsteunen, carter (of b20 carter+pomp plaatsen),

en aan de auto de versnellingsbak tunnel? moet deze ,

de b23 komt uit een '88 740,net te oud:(
aan de moter hangt een automaat+overdrive

Als je op internet zoekt zie je dat het goed mogelijk is alleen ik kan geen 'werkinstuctie' of duidelijke foto's van alle aanpassingen vinden.

heeft iemand dergelijke foto's van een eerder project?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Sven Hakbijl (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-03-2011 17:37 #101402 door Sven Hakbijl (GAST)
Beantwoord door Sven Hakbijl (GAST) in topic B23 ipv b20 in '71 144
Volgens mij staat de B20 in een 140-serie rechtop, en de B23 in een 7-serie staat onder een hoek. Dat betekent dat je óf het blok onder een hoek in de motorruimte moet zetten, óf de versnellingsbak onder een hoek erachter. Niet echt elegant. Nu zijn er ooit in een overgangsfase wel koppelingshuizen gemaakt die je zou kunnen gebruiken om een handmatig bediende versnellingsbak en het blok weer recht achter elkaar te zetten, allen zijn die bijna niet te vinden. Maar er zijn ook onderdelenhandelaren die koppelingshuizen aanpassen. Kik eens op de site van Tinustechniek bij Motorswap. Misschien kan hij ook het huis voor een automaat aan- laten- passen. Stuur hem gewoon een mail; ik heb goeie ervaringen met Ben Flierman.
Hoe erg je de transmissietunnel aan moet passen weet ik niet goed. De handle en de kabels moeten een goed plekje krijgen. Hangt ook een beetje af van wat voor automaat achter de B23 zit. Ik dacht dat de automaat langer is dan de originele 4bak. Vermoedelijk moet het eerste stuk van de aandrijfas ook ingekort worden.
Het is dus even meer werk dan je op het eerste gezicht denkt, maar het is goed te doen.

Succes! Sven

• Harwin Torremans (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-05-2011 20:28 #102609 door Harwin Torremans (GAST)
Beantwoord door Harwin Torremans (GAST) in topic B23 ipv b20 in '71 144
Hallo,

houd ook rekening met de koeling want een radiator van een 145 is eigenlijk te klein.
Bij mijn 145 zit de orginele radiator er nog in en de elektrische fan heeft het er maar druk mee.
Ook is de accu verhuist naar de andere kant ivm de stuurbekrachtiging die er meteen bij gemonteerd is.
De luchtfilter ligt op de plaats waar eerst de accu stond.
De motorkap kan nog net dicht.

Succes met de verbouwing.

• Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
05-05-2011 10:27 #102637 door Rudi
Beantwoord door Rudi in topic B23 ipv b20 in '71 144
In de tunnel van een 140 met korte pook (is dit zo bij een 1971er?) zal waarschijnlijk genoeg plek zijn, de M46 met overdrive van de 240 past er bijvoorbeeld heel gemakkelijk in. Het zal wel een schuin liggende motor of omgelast koppelinghuis worden, een automaatbak schuin leggen zal niet goed gaan. Ga je een elektrische oplossing monteren voor de kilometerteller of heeft deze bak wel een kilometertellerkabeluitgang? (bij 240 serie ligt de grens hiervoor toch bij 1986?). Succes!, Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
05-05-2011 22:16 #102641 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic B23 ipv b20 in '71 144
Is een flinke klus, aanpassen steunen en blok ligt gedraaid, ander motormanagement dit kan op zich wel maar waarom kies je niet voor een B20 basis en bouw je hem verder op bv met 2,3 liter cylinder en snellere nokken as met Webers (Ben Flierman kan je de onderdelen leveren.
Mocht je een P1800 willen zien met deze aanpassing zou je Wiebren de Jong in Scharnegoutum Friesland eens kunnen benaderen. hij kan je precies vertellen wat je allemaal moet doen.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD