Startproblemen B18 door ontbreken vonk

  • Donkelaar
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-03-2011 13:31 #101162 door Donkelaar
Startproblemen B18 door ontbreken vonk is gemaakt door Donkelaar
Goedendag,

Als trotse nieuwe bezitter van een Amazon P130 uit 1966 moet ik mij helaas alweer richten tot dit forum.

Vorige week de auto opgehaald en er ong 250 km mee gereden. Toen wilde de motor niet meer aanslaan (de startmotor draait). Nu hebben wij wat basis dingen al gecontroleerd, bougies (die geen vonk maken maar schoon zijn en op goede lengte), de rotor met contactpunt, die wel vonkt als de stroom aan staat, maar geen motor die aanslaat. Is er iemand die mij verder kan helpen omdat de precieze kennis nog niet bij mij aanwezig is, en die eventueel bereid is mij (in Delft) te helpen dit probleem na te lopen?

Alvast bedankt voor de reacties,

Mvg

Christiaan Donkelaar

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Marc van der Marek (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
05-03-2011 13:52 #101164 door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic Startproblemen B18 door ontbreken vonk
Die vonk die hoort bij de bougie, niet bij de puntjes. Ik denk dat als je er een nieuwe condensator tussenzet je een heel eind op weg bent. Tonnetje aan de verdeler.
Als het goed is, kan je die bij de B18 er nog zo opschroeven. Is 0.23-0.32 mF, standaard gevalletje, hebben ze wel bij de Autoelectra etc.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • jo jo (GAST)
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
05-03-2011 13:54 #101165 door jo jo (GAST)
Beantwoord door jo jo (GAST) in topic Startproblemen B18 door ontbreken vonk
geen vonk bij bougie en wel op je contactpuntje dus , dan blijft over in het circuit de rotor en het verdeelkapje.
Verdeelkap kan je optisch kontroleren (geen zwarte scheurtjes aan de binnenzijde?)
Ik gok zelf op je rotor dat die geen spanning meer doorgeeft aan het stiftje van je verdeelkap.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Donkelaar
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-03-2011 14:23 #101166 door Donkelaar
Beantwoord door Donkelaar in topic Startproblemen B18 door ontbreken vonk
Klinkt aannemelijk. De verdeelkap is nieuw en ziet er netjes uit. Er wordt bij de behandeling van de ontsteking door oto-oirschot een viltje genoemd onder de rotor, die ontbreekt bij ons. En de rotor zelf, wat zou daaraan veranderd moeten worden? Een nieuwe erop zetten en kijken wat er gebeurt? En kan ik op een of andere manier controleren of de rotor niet vaszit?

Bedankt voor jullie reactie!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Niek de Boer
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
05-03-2011 17:56 #101173 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Startproblemen B18 door ontbreken vonk
Het laagspanningsgedeelte van stroomverdeler werkt dus (vonkje bij lichten kontaktpuntjes).Het zit hem dus in of de bobine,of de kabel van bobine naar verdeelkap of in de rotor .of in de verdeelkap (koolstiftje).Het is niet waarschijnlijk dat alle bougiekabels stuk zijn of alle bougies .Je kunt controleren of er wel een vonk komt wanneer je de middelste kabel uit de verdeelkap haalt en deze met een geisoleerde !! tang bij het motorblok houdt en als deze dan vonkt zijn de bobine en ook die kabel oke.Dan kan nog aan de verdeelkap liggen (Koolstift) of aan de rotor.Controleer goed alle aansluitingen van kabels.Succes

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Gerben Polder
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
05-03-2011 19:23 #101175 door Gerben Polder
Beantwoord door Gerben Polder in topic Startproblemen B18 door ontbreken vonk
Zoals ik al andere draadjes heb vermeld, ik ben geen elektriciteit expert, maar ik kan wel delen wat ik zelf ooit heb meegemaakt.
Het klink alsof er namelijk vrij veel overeenkomsten zijn.

Ik heb/had een P131 B18 die ik toen voor dagelijks gebruik reed. Op een mooie dinsdag middag kapte de motor er opeens mee. Allerlei dingen gecontroleerd en er achter gekomen dat de bougies niet vonkten.

Gelukkig lid van de wegenwacht, dus die maar gebeld. Na een uurtje sleutelen of zo moest de monteur afgelost worden. De beste man was verwoed bezig een nieuwe bobine te installeren, maar met die gewapende kabel aan mijn originele bobine was dat geen sinecure. Nieuwe monteur maakt het af en wat denk je, geen vonk. Bleek het (zoals van der Marek hier al schreef) aan de condensator te liggen die op de verdeler gemonteerd zit. Een nieuw tweedehandsje er opgezet door de monteur, ongeveer 3 minuten werk, starten en lopen. Ik ben het nooit vergeten, die 2 uur langs de kant van de weg vanwege een 35 cent kostend, in drie minuten vervangbaar dingetje, die monteurs waarschijnlijk ook niet :lol:

Het kan zijn dat het bij jouw wat anders is, geen idee, maar ik zou die drie minuten en 35 cent toch als eerste proberen, en niet als laatste.

Ps. Prijzen zijn van rond 1987, geen idee wat ze nu kosten maar duur zullen ze niet zijn.

Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Rene Brandt
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
05-03-2011 19:26 #101176 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Startproblemen B18 door ontbreken vonk
ik sluit mij aan bij de conclusie van Niek :)
overigens is een bougie die vonkt nog geen bewijs dat een bobine goed is.
een bobine kan bij twijfel alleen op zijn kwaliteit worden getest met een speciale tester hiervoor (megger)
dit is een test onder belasting , een bobine kan ook (gedeeltelijk) stuk zijn , soms loopt de auto dan alleen stationair of tot een bepaald toerental of juist weer alleen bij hoog toerental.
bij een dergelijke storing zoek je je rot terwijl alleen de bobine vervangen moet worden.
maar hij kan het ook helemaal niet meer doen ondanks bougies die al dan niet vonken :mrgreen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Daan van Oosten Slingeland
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
05-03-2011 23:30 #101186 door Daan van Oosten Slingeland
Beantwoord door Daan van Oosten Slingeland in topic Startproblemen B18 door ontbreken vonk
Goed om te horen dat Delft er weer een Amazon bij heeft! (Al woon ik tegenwoordig in Den Haag, zit nog dagelijks op de TU). Ik denk dat hierboven alle nuttige dingen al wel genoemd zijn, daar heb ik nu weinig aan toe te voegen.

Mocht je er niet goed uitkomen zijn er twee goede oplossingen:

- even bij Marco Vespa langsgaan. Dit is de Amazon specialist in Delft, zit vlakbij de molen in de Phoenixstraat. Die heeft altijd nog wel een goede tip en het meeste materiaal op voorraad.
- Als het echt niet lukt even laten weten en wellicht kan ik even langskomen om te helpen

Succes ermee!

'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD