B20 uit amazon halen.

• Oscar Corsten
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
28-02-2011 12:56 #100987 door Oscar Corsten
B20 uit amazon halen. is gemaakt door Oscar Corsten
Geachte allen,

Ik wil graag mijn motor uit mijn amazon tillen. Ik ben dan ook erg gretig begonnen met het losmaken van alle onderdelen. Inmiddels hangt mijn blok vrij en moet ik alleen nog de 2 voorste motorsteunen los maken. Ik beschik over een motorlift alleen nu komt het volgende: Waar moet ik mijn motor aan vast maken... Ik zie in het haynes werkplaatshandboek 2 beugels afgebeeld om de motor er uit te tillen. Deze heb ik echter niet. Is het makkelijk om deze zelf te maken of liever nog heeft iemand in de regio Rotterdam heel toevallig hier al mooie beugels voor gemaakt?

Dank voor de Input!

Ik ben op het moment in Rotterdam zelf aan het klussen en ben deze hele week waarschijnlijk nog bezig.

Met vriendelijke groet,

Oscar Corsten

P.S. Mocht er iemand deze week interesse hebben om te komen kijken in de regio Rotterdam dan ben je van harte welkom (de koffie staat klaar). Ik ga mijn beide krukaskeringen vervangen en de gehele motor langs lopen om te controleren of alles nog goed in elkaar zit.

Graag wel even bellen.. Mijn telefoon nummer is 06-46070860.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
28-02-2011 17:54 #101000 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic B20 uit amazon halen.
Ik pak hem graag altijd zo hoog mogelijk vast.

Ik heb een bout in de plek waar de aircopompsteun zit gedraaid. Uitlaatzijde ook zoiets (uitlaattapeind gaat ongetwijfeld ook, maar vind ik iets linker..

Succes ermee!

Met een nieuwe pakkingset lekt zon b20 een stuk minder kan ik uit ervaring vertellen! PS, ik zou wel voor een volvo pakking set gaan. Sommige pakkingen zijn in kwaliteit niet allemaal gelijk.

• Ivo Van Antwerpen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
28-02-2011 23:39 #101028 door Ivo Van Antwerpen
Beantwoord door Ivo Van Antwerpen in topic B20 uit amazon halen.
Deze steunen heb je absoluut niet nodig, met een stevig touw of ketting komt die er zo uit. Ik pak hem meestal rechts achter aan om de collector, en links voor een bout (met de juiste schroefdraad) in het ongebruikte gat op de kop. Dan is het kwestie van hem onder een mooie hoek omhoog te tillen, niet te schuin, maar ook niet recht, lichtjes achterover. Zorg dat je de radiator er uit hebt, heb je een pak meer plek, en kan die alvast niet beschadigd worden, het blok moet een stuk naar voor worden getrokken om hem van de bak af te halen. De bak ondersteunen of zelfs een ietsje lichten met een krik kan soms ook helpen. Succes.

• Oscar Corsten
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
01-03-2011 11:23 #101041 door Oscar Corsten
Beantwoord door Oscar Corsten in topic B20 uit amazon halen.
Ik dacht er aan om de motor met bak en al er uit te halen gezien het vrij secuur schijnt te gaan wat betreft het uitlijnen van de bak op de krukas???

Maar de bak laten zitten is dus blijkbaar een beter idee? En maak je de bak dan op het koppelingshuis los of laat je deze er ook in zitten?

Dank voor de input!

Groet,

Oscar

• Erik Ciesluk
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
01-03-2011 13:28 #101043 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic B20 uit amazon halen.
Ik heb laatst de motor samen met bak eruit gehaald. Het gewicht van de bak zorgt dan automatisch voor meer kanteling die nodig is om de motor eruit te krijgen als de versnellingsbak eraan zit.
Als je er ook nog een overdrive achter hebt hangen wordt het volgens mij wel heel krap allemaal, geen idee of dat gaat.

De 'frontmember' (balk die boven de radiator loopt) verwijderen, en de radiator zelf ook. Behalve dat je dan meer ruimte hebt en de radiator niet kunt beschadigen heb je ook een hoop meer zicht, zodat je goed kunt zien hoeveel ruimte je nog hebt tussen carterpan en voorbrug.

Voor het takelen heb ik een aantal staalkabels met een soort tuinslang eromheen gebruikt, ontzettend sterk en er raakt niks beschadigd. De (hoofd)kabel past heel mooi net achter het hoge stuk van de carterpan, voor het koppelingshuis. (als je onder de auto ligt weet je wat ik bedoel)

Succes! Erg leuk klusje.
Tip: nadat ik zeker wist dat ik het hele motorblok + bak los had toch nog even een check gedaan, en kwam er toen achter dat ik de versnellingspook helemaal vergeten was los te maken.. die zie je over 't hoofd als je onder de auto ligt.. ;)

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Bijlagen:

• Ivo Van Antwerpen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
01-03-2011 19:01 #101045 door Ivo Van Antwerpen
Beantwoord door Ivo Van Antwerpen in topic B20 uit amazon halen.
Ja het pookje, heb ik ook al meegemaakt, maar merk je snel genoeg, lol. de bak kan natuurlijk ook mee, maar indien niet nodig zou ik het niet doen. Het geheel moet inderdaad veel meer kantelen, wordt een pak lomper en zwaarder om mee uit de voeten te kunnen, maar het is zeker te doen. Loshalen tussen het huis en het blok, huis blijft dus aan de bak.
Ik heb alle opties al geprobeerd, enkel motor eruit, enkel bak er onder uit, motor met bak eruit langst boven, en motor en bak apart eruit. Meestal als je het geheel uitbouwt gaat de bak daarna toch van het blok af, en dan vindt ik het net iets makkelijker ze ook apart uit te bouwen, maar veel maakt het niet echt uit, kwestie van smaak en omstandigheden. Leuke foto trouwens :)

• Oscar Corsten
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
02-03-2011 08:46 #101063 door Oscar Corsten
Beantwoord door Oscar Corsten in topic B20 uit amazon halen.
Ik heb nu mijn bak los gehaald met de 4 inbus bouten en ga mijn motor met huis er uit tillen gezien deze het makkelijkste op deze manier los te maken was.

Ik ga straks beginnen met het uittakelen van de motor ik maak nog wel wat foto's voor het forum.

Gr. Oscar

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD