- Berichten: 21
Koppaking B20a (cilinderkop vlakken?)
- Norman van Norden (GAST)
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
25-02-2011 17:25 #100906
door Norman van Norden (GAST)
Ik rol, Rock n Roll
Volvo Amazon 121 1969 B20 LPG
Koppaking B20a (cilinderkop vlakken?) is gemaakt door Norman van Norden (GAST)
Hallo allemaal,
Binnenkort wil ik zelf de koppakking van mn B20a (LPG) vervangen.
Dit is echter wel de eerste keer dat ik dit ga doen, ik gebruik wel het Haynes boek voor demontage en montage van alle onderdelen en het afstellen hiervan.
De koppaking ga ik gewoon bij slubo halen, waar ik goede ervaringen mee heb. Ik neem ook aan dat zij de juiste pakking voor mijn blok leveren.
Mijn redenen om de koppakking te vervangen:
- sludge
- klein beetje witte rook
- koelvloeistof verdwijnt (ook door radiateur dop, die zelfs nieuw is met nieuwe rubbers)
Heeft iemand nog tips, zaken die ik over het hoofd zie of dingen waar ik rekening mee moet houden?
Waar ik tot nu toe van weet waar ik rekening mee moet houden:
- gebruiken van een momentsleutel bij het monteren.
- conteroleren of de cilinderkop nog vlak is met een rij(stalen liniaal)
Weet iemand waar je eventueel een cilinderkop kan laten vlakken? Wat kost dat ongeveer?
Ik kom uit de Achterhoek (Gelderland) mocht iemand iemand hier voor kennen in deze regio is dat natuurlijk fantastisch!
Bij voorbaat dank.
Met vriendelijke groet,
Norman van Norden
Binnenkort wil ik zelf de koppakking van mn B20a (LPG) vervangen.
Dit is echter wel de eerste keer dat ik dit ga doen, ik gebruik wel het Haynes boek voor demontage en montage van alle onderdelen en het afstellen hiervan.
De koppaking ga ik gewoon bij slubo halen, waar ik goede ervaringen mee heb. Ik neem ook aan dat zij de juiste pakking voor mijn blok leveren.
Mijn redenen om de koppakking te vervangen:
- sludge
- klein beetje witte rook
- koelvloeistof verdwijnt (ook door radiateur dop, die zelfs nieuw is met nieuwe rubbers)
Heeft iemand nog tips, zaken die ik over het hoofd zie of dingen waar ik rekening mee moet houden?
Waar ik tot nu toe van weet waar ik rekening mee moet houden:
- gebruiken van een momentsleutel bij het monteren.
- conteroleren of de cilinderkop nog vlak is met een rij(stalen liniaal)
Weet iemand waar je eventueel een cilinderkop kan laten vlakken? Wat kost dat ongeveer?
Ik kom uit de Achterhoek (Gelderland) mocht iemand iemand hier voor kennen in deze regio is dat natuurlijk fantastisch!
Bij voorbaat dank.
Met vriendelijke groet,
Norman van Norden
Ik rol, Rock n Roll
Volvo Amazon 121 1969 B20 LPG
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rudi
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 2151
28-02-2011 10:36 #100978
door Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Beantwoord door Rudi in topic Koppaking B20a (cilinderkop vlakken?)
Hallo Norman,
eerste even wat controleren voordat je de kop erafhaalt (vaak te snelle mening dat koppakking lek is).
Sludge: je rijdt toch niet alleen korte stukjes? Thermostaat erin die niet te snel al opend? (Dus: komt de motor wel vaak en lang genoeg op echte bedrijfstemperatuur?).
Witte rook: bij LPG op koude dagen altijd meer rook als bij benzine en op warme dagen, niet altijd verontrustend. Als er water in de cylinders kan komen, komt er zeker uitlaatgas in het water: even laten meten of er uitlaatgassen in het koelsysteem lekken (eenvoudige test, dan zeker koppakking lek, maar koppakking kan ook alleen tussen water en olie lek zijn).
Koelvloeistof verdwijnt: eerst zeker zijn of alles dicht is, anders weet je niet of er bij de kop problemen zijn (als je een open systeem hebt (normaal bij B20 niet) verdwijnt er trouwens altijd wel eens wat, dat is normaal).
Daar deze motoren een gietijzeren kop hebben is deze vrijwel nooit krom, dus ik verwacht niet dat je moet laten vlakken (heb ik zonder problemen nog nooit laten doen). Hopelijk niets verontrustens aan de kop te zien als deze eruit is (even eerst compressies meten, dan weet je iets meer. Als je de tuimelas er vantevoren eens af schroeft kun je ook zien of de klepstelen even ver uit de kop steken, als hier veel verschil is kun je ingeslagen kleppen verwachten, dan heb je een andere kop nodig of moet deze gereviseerd worden).
Succes! Rudi
eerste even wat controleren voordat je de kop erafhaalt (vaak te snelle mening dat koppakking lek is).
Sludge: je rijdt toch niet alleen korte stukjes? Thermostaat erin die niet te snel al opend? (Dus: komt de motor wel vaak en lang genoeg op echte bedrijfstemperatuur?).
Witte rook: bij LPG op koude dagen altijd meer rook als bij benzine en op warme dagen, niet altijd verontrustend. Als er water in de cylinders kan komen, komt er zeker uitlaatgas in het water: even laten meten of er uitlaatgassen in het koelsysteem lekken (eenvoudige test, dan zeker koppakking lek, maar koppakking kan ook alleen tussen water en olie lek zijn).
Koelvloeistof verdwijnt: eerst zeker zijn of alles dicht is, anders weet je niet of er bij de kop problemen zijn (als je een open systeem hebt (normaal bij B20 niet) verdwijnt er trouwens altijd wel eens wat, dat is normaal).
Daar deze motoren een gietijzeren kop hebben is deze vrijwel nooit krom, dus ik verwacht niet dat je moet laten vlakken (heb ik zonder problemen nog nooit laten doen). Hopelijk niets verontrustens aan de kop te zien als deze eruit is (even eerst compressies meten, dan weet je iets meer. Als je de tuimelas er vantevoren eens af schroeft kun je ook zien of de klepstelen even ver uit de kop steken, als hier veel verschil is kun je ingeslagen kleppen verwachten, dan heb je een andere kop nodig of moet deze gereviseerd worden).
Succes! Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Niek de Boer
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1917
28-02-2011 11:29 #100983
door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Koppaking B20a (cilinderkop vlakken?)
Hoi Norman,
bij alle goede raad ook nog even dit.Controleer voor je de kop er af haalt even of de nokkenas nog in orde is.Kijk of, als je de motor draait of de tuimelaars allemaal even ver omhoog komen op de plaats waar de stoterstangen zitten.Zo kun voorkomen,dat je nog een keer de kop er af moet halen om de nokkenas te vervangen. succes gewenst.
bij alle goede raad ook nog even dit.Controleer voor je de kop er af haalt even of de nokkenas nog in orde is.Kijk of, als je de motor draait of de tuimelaars allemaal even ver omhoog komen op de plaats waar de stoterstangen zitten.Zo kun voorkomen,dat je nog een keer de kop er af moet halen om de nokkenas te vervangen. succes gewenst.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Norman van Norden (GAST)
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 21
28-02-2011 22:25 #101020
door Norman van Norden (GAST)
Ik rol, Rock n Roll
Volvo Amazon 121 1969 B20 LPG
Beantwoord door Norman van Norden (GAST) in topic Koppaking B20a (cilinderkop vlakken?)
Hartelijk dank, voor de tips! ik ga ermee aan de gang.
Ik rol, Rock n Roll
Volvo Amazon 121 1969 B20 LPG
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.