Krukaskeerring vilt of rubber?
- Oscar Corsten
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
22-02-2011 16:53 #100764
door Oscar Corsten
Krukaskeerring vilt of rubber? is gemaakt door Oscar Corsten
Geachte allen,
Al een tijdje heb ik een hoop last van de nodige plasjes olie onder mijn auto en nu is het toch echt tijd om eens aan de slag te gaan. Gezien ik volgende week niet al te veel verplichtingen heb is dit het uitgelezen moment om dit probleem eens aan te pakken.
Nu lees ik zo eens de verhalen op het forum en kom ik er achter dat de een een vilten keerring prefereert en de ander een rubberen keerring. Ik ben dan ook erg benieuwt naar iedereen zijn/haar ervaring en advies omtrent het vervangen van mijn eigen krukaskeerringen.
Ook heb ik nog een vraag die bij een vriend van mij vandaan kwam. Hij had het namelijk over een man die motoren had gereviseerd en hier nieuwe serie nummers in had geslagen maar de gegoten nummers uiteraard had laten staan. Nu is mijn vraag in welke mate dit gebruikelijk is en hoe de serienummers van motoren zijn opgebouwd. Dus als iemand daar verstand van heeft graag info!
Met vriendelijke groet,
Oscar Corsten
Al een tijdje heb ik een hoop last van de nodige plasjes olie onder mijn auto en nu is het toch echt tijd om eens aan de slag te gaan. Gezien ik volgende week niet al te veel verplichtingen heb is dit het uitgelezen moment om dit probleem eens aan te pakken.
Nu lees ik zo eens de verhalen op het forum en kom ik er achter dat de een een vilten keerring prefereert en de ander een rubberen keerring. Ik ben dan ook erg benieuwt naar iedereen zijn/haar ervaring en advies omtrent het vervangen van mijn eigen krukaskeerringen.
Ook heb ik nog een vraag die bij een vriend van mij vandaan kwam. Hij had het namelijk over een man die motoren had gereviseerd en hier nieuwe serie nummers in had geslagen maar de gegoten nummers uiteraard had laten staan. Nu is mijn vraag in welke mate dit gebruikelijk is en hoe de serienummers van motoren zijn opgebouwd. Dus als iemand daar verstand van heeft graag info!
Met vriendelijke groet,
Oscar Corsten
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erik Ciesluk
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
22-02-2011 17:28 #100766
door Erik Ciesluk
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Krukaskeerring vilt of rubber?
Hallo Oscar,
Ik heb laatst de achterste krukaskeerring vervangen. Het was al een vilten keerring en heb er opnieuw een vilten ingezet. Om deze redenen:
- Goedkoper dan de boel ombouwen (scheelt toch weer zo'n 50 euro)
- Er zit al tig jaren zo'n vilten keerring in: dat werkt dus blijkbaar prima..
- Over de rubberen keerring las ik dat die uiteindelijk in kan gaan slijten op de krukas. Vilt heeft daar geen last van. Ik vervang liever iedere 4(?) jaar dat vilten ringetje dan elke 15(?) jaar de krukas!
En over de gereviseerde motor + nieuw motornummer:
- (enig idee waar die motor vandaan kwam?)
- Ook ik heb laatst een motor gekocht waar een ander (4-cijferig) motornummer is ingeslagen. De twee originele ingeslagen cijfers waren opgeschuurd maar nog een klein beetje leesbaar.
- Bij het openen van de carterpan viel me op dat er ook in de krukas een merkje was ingeslagen, "V1" in mijn geval. Dat was duidelijk ook niet origineel en dus wellicht bij een revisie erin geslagen en gemerkt met wat verf.
- De verkoper van dat blok meldde mij later dat dat blok bij Nordicar vandaan kwam, ik wil daar nog eens navragen of ze me daar iets meer over dit blok kunnen vertellen.
- Veel info over de motornummers is ook op de site van Scandcar te vinden: www.scandcar.nl/tiptype.htm . Toen pas viel me op dat het motornummer op mijn blok niet overeen komt met de standaard 4 ingegoten cijfers + 2 ingeslagen cijfers.
Succes met het vervangen van de keerringen! Ben je van plan de motor eruit te halen of wordt het op je rug onder de auto liggen?
Ik heb laatst de achterste krukaskeerring vervangen. Het was al een vilten keerring en heb er opnieuw een vilten ingezet. Om deze redenen:
- Goedkoper dan de boel ombouwen (scheelt toch weer zo'n 50 euro)
- Er zit al tig jaren zo'n vilten keerring in: dat werkt dus blijkbaar prima..
- Over de rubberen keerring las ik dat die uiteindelijk in kan gaan slijten op de krukas. Vilt heeft daar geen last van. Ik vervang liever iedere 4(?) jaar dat vilten ringetje dan elke 15(?) jaar de krukas!
En over de gereviseerde motor + nieuw motornummer:
- (enig idee waar die motor vandaan kwam?)
- Ook ik heb laatst een motor gekocht waar een ander (4-cijferig) motornummer is ingeslagen. De twee originele ingeslagen cijfers waren opgeschuurd maar nog een klein beetje leesbaar.
- Bij het openen van de carterpan viel me op dat er ook in de krukas een merkje was ingeslagen, "V1" in mijn geval. Dat was duidelijk ook niet origineel en dus wellicht bij een revisie erin geslagen en gemerkt met wat verf.
- De verkoper van dat blok meldde mij later dat dat blok bij Nordicar vandaan kwam, ik wil daar nog eens navragen of ze me daar iets meer over dit blok kunnen vertellen.
- Veel info over de motornummers is ook op de site van Scandcar te vinden: www.scandcar.nl/tiptype.htm . Toen pas viel me op dat het motornummer op mijn blok niet overeen komt met de standaard 4 ingegoten cijfers + 2 ingeslagen cijfers.
Succes met het vervangen van de keerringen! Ben je van plan de motor eruit te halen of wordt het op je rug onder de auto liggen?
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
22-02-2011 20:00 #100769
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Krukaskeerring vilt of rubber?
Ik denk dat iedereen Volvo Penta kent ? Volvo leverde motoren aan diverse afnemers, botenbouwers, autofabrikanten en overheid voor meerdere toepassingen.
Zo kennen we het Marine spruitstuk van de 6 cylinder B30, 3 strombergs zitten daar op en heb zo'n blok in mijn 164 tot vorig jaar gehad (wagen verkocht)
De blokken duiken overal en nergens op, uit containers waar ze als aandrijving van eengenerator dienden en noem maar op.
Vermoedelijk heb je er zo een te pakken.
Zo kennen we het Marine spruitstuk van de 6 cylinder B30, 3 strombergs zitten daar op en heb zo'n blok in mijn 164 tot vorig jaar gehad (wagen verkocht)
De blokken duiken overal en nergens op, uit containers waar ze als aandrijving van eengenerator dienden en noem maar op.
Vermoedelijk heb je er zo een te pakken.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
- Erik Ciesluk
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
22-02-2011 20:21 #100772
door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Krukaskeerring vilt of rubber?
Dat dacht ik in eerste instantie ook, maar die hebben weer een andere manier van motor-nummeren..
Plus dat ik geen Penta blokken ken die voorbereid zijn op het monteren van een airco-pomp. De B18 die ik hier heb, met dus 4 gegoten en 4 ingeslagen nummers, heeft dat wel.
Ik denk dus dat hier wel om een gewone B18 (4968 als ingeslagen nummer) of B20 (4969 ingeslagen) gaat. En dan -hoogstwaarschijnlijk- om een gereviseerd exemplaar. Is het alleen de vraag hoe lang dat geleden is :roll:
Plus dat ik geen Penta blokken ken die voorbereid zijn op het monteren van een airco-pomp. De B18 die ik hier heb, met dus 4 gegoten en 4 ingeslagen nummers, heeft dat wel.
Ik denk dus dat hier wel om een gewone B18 (4968 als ingeslagen nummer) of B20 (4969 ingeslagen) gaat. En dan -hoogstwaarschijnlijk- om een gereviseerd exemplaar. Is het alleen de vraag hoe lang dat geleden is :roll:
- Gijs Kirkels (GAST)
- Premium lid
-
Minder
Meer
23-02-2011 19:44 #100815
door Gijs Kirkels (GAST)
Beantwoord door Gijs Kirkels (GAST) in topic Krukaskeerring vilt of rubber?
RubberRubberRubber.
ik heb laatst bij mijn b20a de voorste krukaskeering vervangen omdat die lekte, daar zat een vilten keering in die nog geen half jaar eerder erin was gezet. blijkbaar was er (roest oid?) afzetting op de krukas waardoor deze in het vilt sleet en de zaak weer ging lekken. die krukaspoelie afgevlakt met een wetsteentje en juh. droog als maar kan.
nu heb ik na bijna 2 maandjes stilstaan met de winter de achterste krukaskeering lek, waarvan waarschijnlijk het vilt uitgedroogd is geraakt en vervolgens kapot. ook al heb ik hem nog een paar keer gestart om de ongeveer 2 weken.
dus tegen wat Erik zegt in:
- lijkt me dus stug dat een rubber keering op de krukas inslijt.
- liever 1x €50,- voor een keeringhuis aangepast voor rubber keering, plus die keering, dan een 5l fles olie om de paar maanden.
- om het ding te vervangen moet je versnellingsbak+koppeling+cardanas er onderuit, dus dit is genoeg werk bij vilt én rubber. alleen het verschil of je het nou bij vilt om de 4, of bij rubber om de x(?) aantal jaren moet doen..
ik heb laatst bij mijn b20a de voorste krukaskeering vervangen omdat die lekte, daar zat een vilten keering in die nog geen half jaar eerder erin was gezet. blijkbaar was er (roest oid?) afzetting op de krukas waardoor deze in het vilt sleet en de zaak weer ging lekken. die krukaspoelie afgevlakt met een wetsteentje en juh. droog als maar kan.
nu heb ik na bijna 2 maandjes stilstaan met de winter de achterste krukaskeering lek, waarvan waarschijnlijk het vilt uitgedroogd is geraakt en vervolgens kapot. ook al heb ik hem nog een paar keer gestart om de ongeveer 2 weken.
dus tegen wat Erik zegt in:
- lijkt me dus stug dat een rubber keering op de krukas inslijt.
- liever 1x €50,- voor een keeringhuis aangepast voor rubber keering, plus die keering, dan een 5l fles olie om de paar maanden.
- om het ding te vervangen moet je versnellingsbak+koppeling+cardanas er onderuit, dus dit is genoeg werk bij vilt én rubber. alleen het verschil of je het nou bij vilt om de 4, of bij rubber om de x(?) aantal jaren moet doen..
- Gijs Kirkels (GAST)
- Premium lid
-
Minder
Meer
23-02-2011 19:46 #100816
door Gijs Kirkels (GAST)
overigens ben ik van plan binnen enkele weken ook mijn achterste krukaskeering te gaan vervangen voor een rubberen, aangezien mijn amazon ook aardige plekken achter laat. na het rijden druppelt de olie er bij de motor/koppeling onderuit..
(moet ook nog even een stoeptegel omdraaien zodat het niet meer opvalt)
(moet ook nog even een stoeptegel omdraaien zodat het niet meer opvalt)
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
23-02-2011 20:20 #100819
door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Krukaskeerring vilt of rubber?
Ik zou ook voor een rubberen variant gaan.
Ze hebben het niet voor niets ge-upgrade bij de latere B20's.
In mijn 1800 met b20e heb ik hem laatst gewisseld. Geen sporen van slijtage op de krukas hoor. Dit terwijl de 1800 toch al 110000km heeft gelopen.
Mocht een rubberen keerring gaan lekken, zet dan het veertje een paar tandjes strakker. Niet te strak, dan ontstaat er inderdaad slijtage op de krukas.
Ze hebben het niet voor niets ge-upgrade bij de latere B20's.
In mijn 1800 met b20e heb ik hem laatst gewisseld. Geen sporen van slijtage op de krukas hoor. Dit terwijl de 1800 toch al 110000km heeft gelopen.
Mocht een rubberen keerring gaan lekken, zet dan het veertje een paar tandjes strakker. Niet te strak, dan ontstaat er inderdaad slijtage op de krukas.
23-02-2011 21:49 #100826
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Krukaskeerring vilt of rubber?
Op zich steun ik de gedachte dat een rubberen oliekeerring beter is, echter als de wagen een tijdje stilstaat kan het ook door uitdroging komen en wordt het beter na een paar keer te hebben gelopen of bedoelde je dat ook met 'zal hem een paar keer starten om de 2 wkn
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
- Gijs Kirkels (GAST)
- Premium lid
-
Minder
Meer
24-02-2011 12:07 #100859
door Gijs Kirkels (GAST)
ja dat zeg ik juist, hij is waarschijnlijk uitgedroogd geraakt, ook al heb ik hem nog een paar keer gestart en een keer verplaatst om te wassen. maar toen ik hem ophaalde was het blijkbaar teveel geworden voor de vilten keering en is deze stuk gelopen..
vervolgens is het olie lekken ook weer minder geworden nadat ik wat meer had gereden, maar niet acceptabel en het word ook weer erger. afgelopen zondag een stuk gereden, daarna de middag op de stoep gezet.
gevolg: stoeptegel zwart..
vervolgens is het olie lekken ook weer minder geworden nadat ik wat meer had gereden, maar niet acceptabel en het word ook weer erger. afgelopen zondag een stuk gereden, daarna de middag op de stoep gezet.
gevolg: stoeptegel zwart..
- Niek de Boer
- Platinum lid
-
Minder
Meer
24-02-2011 17:43 #100866
door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Krukaskeerring vilt of rubber?
Ik heb nog al eens lekkage gezien bij rubberen keerringen,die vrijwel altijd in revisie motoren worden geplaatst.Je kunt het veertje wel inkorten,maar dit veroorzaakt vaak uiteindelijk stuklopen van het rubber.Wanneer dat gebeurt,zal -zoals ik heb geconstateerd-de veer toch wel sporen nalaten op de krukas.Een goede motor zal niet of nauwelijks lekken met een vilten keerring.Mijn voorkeur gaat daar dan ook naar uit.