krukas lager voor de techneuten onder ons.

• Roland Houweling (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-02-2011 21:31 #100513 door Roland Houweling (GAST)
krukas lager voor de techneuten onder ons. is gemaakt door Roland Houweling (GAST)
heb een paar vragen over krukas lagers en big end lagers.

ik heb een los b20 blok liggen.
nu is mijn vraag als ik het blok op zijn kop zet, de carterpan er af haal, hoe makkelijk is het dan om de krukas lagers te wisselen en de bigend lagers.

dit alles natuurlijk er van uitgaande dat de diameter van de krukas nog ruim binnen de limieten liggen en dus geen overmaat geslepen hoeft te worden.

mvrgr roland.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
14-02-2011 23:07 #100518 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic krukas lager voor de techneuten onder ons.
Roland, het zijn geen lagers maar schalen. Deze liggen in de rondingen van het blok. Het blok op zijn kop leggen is geen optie want je legt eerst bij het opbouwen de schalen in hun plek en dan de krukas op de geoliede schalen. Wordt wel erg lastig of je moet de zwaartekracht uit willen schakelen. Bij sommige andere motoren kan het wel.
Als het blok zover uit elkaar gaat, spreek je van een revisie en loont het de moeite om de krukas te laten nameten en balanceren, ook andere onderdelen zoals oliepomp, nokken as vervangen en kleppen checken en oliekanaaltjes goed schoonmaken.

In Arnhem hebben we in april een technische avond waarbij een B20 blok gereviseerd weer in elkaar wordt gezet, als je belangstelling hebt geef dan een prive bericht dan geef ik je informatie.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

• Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-02-2011 09:30 #100525 door Roland Houweling (GAST)
Beantwoord door Roland Houweling (GAST) in topic krukas lager voor de techneuten onder ons.
bedankt voor je reactie, ik weet dat het schalen zijn lagerschalen want het zijn glijlagers.....

nu zit ik toch nog met een paar vragen, ik heb de tekening bekeken en de kruk ligt in de rondingen idd. maar dit maakt toch niet uit of ik deze van onder of van boven benader...
en wat meten betreft ik werk als vliegtuigmonteur in de luchtvaart dus kwa meten kom ik er wel.
we hebben de meest uitenlopende micrometers diepte meters....noem t maar op.

en voor de bigend lagers ge naar mijn mening ook weer het zelfde ook deze zijn vanonder benaderbaar toch.

de rest van dit blok is door de vorige eigenaar alreeds onder handen genomen..

graag u ervaringen en ideen.

groet roland.

• Marc van der Marek (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
15-02-2011 12:47 #100534 door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic krukas lager voor de techneuten onder ons.
ALs je de schalen een beetje insmeert met olie blijven ze gemakkelijk plakken. Blok ondersteboven zetten werkt perfect.

Zuiger naar beneden, lagerkappen er af halen, zuiger weer omhoog draaien en door, dan lost-ie vanzelf van de krukas, de lagers blijven ergens plakken of vallen omlaag, die vind je wel weer terug (wel tellen). Officieel moet je de draadeinden in de drijfstangen van een hulsje (stukje slang oid) voorzien om te voorkomen dat ze de krukas beschadigen.
Voor en achter keerringhuizen eraf, krukaskappen eraf, krukas eruit tillen, meten maar.

• Joost Buiting (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
15-02-2011 14:15 #100538 door Joost Buiting (GAST)
Beantwoord door Joost Buiting (GAST) in topic krukas lager voor de techneuten onder ons.
Waarom wil je de lagerschalen vervangen wat is de reden hiervoor? :?:
Als het blok nog loopt/draaid dan zou ik eerst even een compressie test doen, dan weet je meteen hoe het met de
zuigerveren is gesteld. :o
Als je het blok toch zover uit elkaar hebt liggen is het natuurlijk een peulenschil om de zuigerveren te vervangen, eventueel
de cilinders even laten honen. :roll:
De lagers vervangen steld niet erg veel voor, let er wel op dat je alles merkt om het in de juiste volgorde weer te kunnen monteren. :idea:
ook de stoterstangen en de klepstoters! :!:
Van de zuigers monteren heb ik een foto,kost niets werkt goed! :D

• Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-02-2011 14:31 #100539 door Roland Houweling (GAST)
Beantwoord door Roland Houweling (GAST) in topic krukas lager voor de techneuten onder ons.
de vorige eigenaar heb druk gemeten 4x 11 bar dit is ruim voldoende om de een of andere reden heeft hij toen nie de kruk aangepakt dus denk nu het blok toch op de plank ligt kan dit wel gedaan worden nokkenas lagers enz zijn gedaan alswel de kop tuimelaars noem maar op....

dus alleen bigend en kruklagers doen.

denk dat ik nie eens de zuigers helemaal hoef te lossen als ik t zo zie maar zo wel ook goed.

ben nog steeds benieuwd naar ervaringen hoe meer info hoe beter.

nooit te oud om te leren he.....

groet roland.

• Joost Buiting (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
15-02-2011 17:33 #100544 door Joost Buiting (GAST)
Beantwoord door Joost Buiting (GAST) in topic krukas lager voor de techneuten onder ons.
misschien waren de lagerschalen gewoon nog goed en hoefde deze niet vervangen te worden, heb ik ook een keer meegemaakt dat de lagerschalen bijna niets hadden geleden.
Verder is het gewoon beginnen het wijst zichzelf!

• Marc van der Marek (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
15-02-2011 20:08 #100549 door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic krukas lager voor de techneuten onder ons.
De zuigers hoeven er helemaal niet uit, zelfs de kop kan blijven zitten. Deze schalen worden ook wel vervangen met het blok nog in de auto, van onderaf.
Ik heb een fotootje, was de oliepomp vergeten. Let op de twee rubbertjes weerszijden vd olieafvoerbuis, vervang ze eventueel.

Lagerschalen zoals ze niet horen:

Bijlagen:

• Hansw
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
15-02-2011 20:50 #100550 door Hansw
Beantwoord door Hansw in topic krukas lager voor de techneuten onder ons.
volgens mij gaan er een aantal aan de vraag voorbij, je kunt prima de lagerschalen van onderaf vervangen, via het carter, ook als je de motor op zijn kop legt, in een boom hangt, wat je maar wilt. ik wil je aanraden de schalen eraf te halen, te nummeren voor de zekerheid(drijfstangkant even, enz.), de krukas te meten (minimaal op 2 plekken, onder een hoek van 90 graden op de tap)en vervolgens lagerschalen te bestellen. daarna bij een revisiebedrijf oid wat "babbit" te kopen, dit zijn stukjes "draad"van een zachte legering, dit tussen de schaal en de kruktap te leggen, de tappen op de voorgeschreven spanning te zetten, daarna er weer af te halen en de breedte, waarin het babbit geplet is op te meten. hier hoort een referentie maat bij, aan de hand van zo'n tabbelletje kun je de speling nauwkeurig bepalen. daarna kun je de schalen evt op maat maken. (wat lagermateriaal wegschrapen met een zeer scherp schraapstaal, of wat van de lagerschaal afschuren, als de lagerschaal rechtopstaat. (zodat de ronding, de diameter wat minder wordt. werk wel met hondersten, eenmaal te ver kun je weer een setje aanschaffen..

is prima zelf te doen, rustig en schoon werken en 't komt goed

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD