Kleppen stellen 4 cilinder

  • Marc van der Marek (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
01-01-2011 23:34 #99221 door Marc van der Marek (GAST)
Kleppen stellen 4 cilinder is gemaakt door Marc van der Marek (GAST)
Op de homepage staat links een rijtje technische tips en how-to, de klepstelmethode is niet erg duidelijk, of klopt gewoon niet.

Het tuimelen van klep 1 en 2 betekent dat je klep 7 en 8 kan stellen. Tenminste als je "tuimelen" in de gangbare betekenis leest. Tuimelen is het moment waarop de uitlaatklep sluit en de inlaatklep opent, en feitelijk beide iets open staan (overlap).
Als klep 1 en 2 tuimelen hebben ze dus juist géén speling.

Er zijn meer methoden, eigenlijk vind ik dat die allemaal vermeld moeten worden, met voor- en nadelen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Rob Spoon
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
02-01-2011 10:23 #99230 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic Kleppen stellen 4 cilinder
Deze artikelen moet nog verplaatst worden naar een correcte categorie in 'Documentatie'. Dan zal er ook veel meer en andere informatie aan toegevoegd worden.
In het garagehandboek staat het volgende.
Kortom: als cylinder 1 in top dead center staat, kan je kleppen 1, 2, 3 en 5 stellen (geteld vanaf voorzijde).
Met cylinder 4 in top dead center, kleppen 4, 6, 7 en 8.
Dit is dus hetzelfde als in het genoemde artikel staat.

Andere methode is de 'regel van 9': cylinder 1 boven, kleppen 1 en 2 dus open, kleppen 7 en 8 stellen. En andersom.
Vervolgens hetzelfde voor 2,3 en 4, 5.


groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl
Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Marc van der Marek (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
02-01-2011 20:01 #99266 door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic Kleppen stellen 4 cilinder
Zo staat het in de boekjes inderdaad. Maar er staat iets heel belangrijks tussen haakjes, namelijk 'the compression stroke'. TDC vd compressieslag is het moment om de kleppen te stellen, niet als de kleppen tuimelen want dat is TDC van de uitlaatslag.

Ik zou het hele tuimelen vergeten en de rotor volgen. Als de rotor naar de bougiekabel van een bepaalde cilinder wijst, staat deze op TDC van de compressieslag en kan je die kleppen stellen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Marc van der Marek (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
02-01-2011 20:43 #99267 door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic Kleppen stellen 4 cilinder
Het gaat me trouwens om de beschreven methode op de voorpagina van deze site, niet om de origineelste, juiste, beste, snelste of makkelijkste manier om kleppen te stellen. Ik, jij en de rest van de V44 leden kunnen met onze ogen dicht nog wel die 8 klepjes stellen, daar gaat het niet om.
Het gaat erom dat er iets gepresenteerd wordt naar de buitenwereld wat of niet compleet, of niet juist is.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Arjan Vrielink (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
03-01-2011 08:36 #99275 door Arjan Vrielink (GAST)
Beantwoord door Arjan Vrielink (GAST) in topic Kleppen stellen 4 cilinder
Dat het op de homepage staat bij nieuwe berichten komt omdat ik de datums niet goed gezet hebt,
dit zijn oude berichten van regio Oost die nog op de oude site stonden, die heb ik een op een overgezet, ik zal de datums veranderen zodat ze niet meer in de lijst staan.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Terwindt
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
01-02-2011 13:21 #100110 door Terwindt
Beantwoord door Terwindt in topic Kleppen stellen 4 cilinder
Aangezien ik overal wat anders lees.
Ik heb een b20a motor en wil de kleppen stellen. De volgorde is mij wel duidelijk en hoe.
Maar wat is nou de juiste speling bij een koude motor?
IN haynes, scandcar en overal lees ik andere maten

bedankt

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Han Misdom
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
01-02-2011 19:56 #100120 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Kleppen stellen 4 cilinder
B20A klepspeling 0.40 - 0.45mm zowel warm als koud.
Als er op LPG gereden wordt worden de kleppen vaak0.05 mm ruimer gezet (hoewel de geleerden het hier niet over eens zijn)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Terwindt
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
01-02-2011 22:51 #100125 door Terwindt
Beantwoord door Terwindt in topic Kleppen stellen 4 cilinder
Dank U wel! Ik rijd op LPG maar verkies dan toch een speling van 0,40-0,45
Waarom zouden we ruimer gaan bij LPG? Of open ik nu een discussie die tot in de eeuwigheid gaat?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Willy De Baere
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
02-02-2011 09:45 #100138 door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic Kleppen stellen 4 cilinder
mijn LPGgeleerde raadde mij ooit (=al in 1970) aan, de UILAATkleppen in de toen
niet-lpg-kop 0.05mm ruimer te zetten, om deze toe te laten wat "langer"
af te koelen om minder vlug in te slijten. Heeft blijkbaar geholpen want kop
op B18A hield het ong. 350000km. uit (na de 100000km reeds op teller).
Uitlaatkleppen waren dan paar mm ingebrand, inlaatkleppen niets.
Met lpg-kop dus gewoon afstellen op 0.40-0.45mm.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Terwindt
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
02-02-2011 17:57 #100160 door Terwindt
Beantwoord door Terwindt in topic Kleppen stellen 4 cilinder
Dank!
Momenteel heeft mijn blok geen geharde klepzittingen en ik rijd wel op lpg vandaar dat ik t vaker wil bijstellen.
Er ligt al een gaskop klaar op de schap alleen wil eerst even plezier van de auto hebben.
De gas installatie ligt er nu al een 20k in zonder gaskop.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD