Passieve carterontluchting B20
- Daan van Oosten Slingeland
- Platinum lid
-
Minder
Meer
13-12-2010 09:12 #98759
door Daan van Oosten Slingeland
'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4
Passieve carterontluchting B20 is gemaakt door Daan van Oosten Slingeland
Op mijn B20 loopt de carterontluchting simpelweg van het eitje via een buis de buitenlucht in. Ik weet dat dat bij vroegere B18's standaard was, maar in de B20 loopt in principe de luchtstroom de andere kant op en kan ik me zo indenken dat dit gevolgen zou kunnen hebben.
Kleven er naast eventuele extra emissie nadelen aan deze manier van ontluchting?
Kleven er naast eventuele extra emissie nadelen aan deze manier van ontluchting?
'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rudi
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
13-12-2010 10:22 #98767
door Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Beantwoord door Rudi in topic Passieve carterontluchting B20
Als de andere openingen voor de circulatie gesloten zijn zie ik geen probleem (anders valse lucht etc.). De vraag is natuurlijk waarom dit zo gedaan is. Ik had eens een Kadett (ja, maar lang geleden), die zoveel druk langs de cylinders door naar het onderblok in had, dat ik de carterontluchting uit de luchtfilter (waar hij in hoorde) verwijderen moest omdat de aangezogen lucht anders teveel uitlaatgassen bevatte. Ik had de slang tot onder de auto gelegt, daar roeste hij door de vele olie die mee kwam zeker niet meer (ik moest vaker olie bijvullen dan benzine...).
- Platinum lid
-
Minder
Meer
13-12-2010 10:48 #98768
'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4
Beantwoord door Daan van Oosten Slingeland in topic Passieve carterontluchting B20
Ik vermoed dat dit gedaan is omdat er origineel een B18 ('65) in de combi zat, die naar mijn weten 15 jaar geleden is vervangen door een revisie B20. Daarbij zijn denk ik de originele kleppendeksel/oliedop/ontluchting overgezet.
Auto rijdt prima, dus dat is zeker het probleem niet, maar was benieuwd of het nog nadelige gevolgen zou kunnen hebben.
Auto rijdt prima, dus dat is zeker het probleem niet, maar was benieuwd of het nog nadelige gevolgen zou kunnen hebben.
'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4
- Rudi
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
13-12-2010 11:13 #98770
door Rudi
In het beschreven geval zou ik mij verder geen zorgen maken. De nodige aansluitpunten voor de positieve carterontluchting zijn dan gewoon niet aanwezig geweest. Het "eitje" van een B18 past trouwens niet op een B20.
B18 open ventilatie: "eitje" met buis eraan vast aan onderkant tot onderkant motor, dan open
B18 positieve ventilatie: "eitje" met aansluiting aan bovenkant voor slang
B20 positieve ventilatie: "eitje" met aansluiting aan bovenkant voor slang, aansluiting aan motorblok grotere diameter
Het verloop van de slangen is trouwens niet steeds gelijk. Ik heb wel al gezien dat er bij een open systeem een klein luchtfilter aan het uiteinde van de slang gezet wordt (bijvoorbeeld van K&N).
B18 open ventilatie: "eitje" met buis eraan vast aan onderkant tot onderkant motor, dan open
B18 positieve ventilatie: "eitje" met aansluiting aan bovenkant voor slang
B20 positieve ventilatie: "eitje" met aansluiting aan bovenkant voor slang, aansluiting aan motorblok grotere diameter
Het verloop van de slangen is trouwens niet steeds gelijk. Ik heb wel al gezien dat er bij een open systeem een klein luchtfilter aan het uiteinde van de slang gezet wordt (bijvoorbeeld van K&N).
- Platinum lid
-
Minder
Meer
13-12-2010 11:19 #98771
'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4
Beantwoord door Daan van Oosten Slingeland in topic Passieve carterontluchting B20
In hoeverre weet je zeker dat een B18 eitje niet op een B20 past? Want bij mij gaat het om een eitje met een buis eraan vast, die in een z vorm is gebogen en net achter en onder de startmotor aan een carterpanbout is bevestigd en daarna naar beneden wijst. Het eitje is met een boutje aan het blok bevestigd. Volgens mij gewoon een B18-systeem. Ik zou voor de duidelijkheid vanavond wel even een foto kunnen plaatsen.
'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4
- Rudi
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
13-12-2010 11:29 #98774
door Rudi
Ik heb eens een B18 blok opgebouwd met onderdelen die niet alle van dit blok kwamen, toen bleek dat de plaats van het ontluchtingsgat en het boutgat wel hetzelfde was, maar dat de diameter van het "ontluchtingsgat" anders was. Ik heb even in de onderdelenboeken gekeken: het blijkt dat niet alle B20 dezelfde olieval hebben (zoals het "eitje" officieel heet): de oude uitvoering is hetzelfde als de B18, de nieuwe niet. Waarschijnlijk heb je dus een oude versie B20 en past daardoor de heel oude B18 olieval met vaste buis. Problemen bij ombouw zijn dus niet altijd aanwezig.
- Willy Beer
- Elite lid
-
Minder
Meer
13-12-2010 19:18 #98791
door Willy Beer
Beantwoord door Willy Beer in topic Passieve carterontluchting B20
Bij mijn B20E (met Webers) gaat de carterontluchting ook via de olieval naar buiten. Aan de olievuldop hangt geen slang. De olievuldop zou ik kunnen vervangen door één met een K&N luchtfiltertje maar op die plaats worden de gassen wel licht naar buiten geblazen! Nadelen?
- 05703-dummy
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
13-12-2010 21:18 #98796
door 05703-dummy
Groet, Hans
Beantwoord door 05703-dummy in topic Passieve carterontluchting B20
bij mij zat er eerst ook een B18 in en is er later een B20 ingekomen; de oiltrap was met een extra rubberring gemonteerd omdat het gat in mijn B20 inderdaad groter was dan bij de B18.
op de VKB uiteindelijk de juiste oiltrap gescoord en gemonteerd.
bij gebrek aan een aansluitpunt op m'n luchtfilter (Weber) heb ik een klein filtertje op de oiltrap geplaatst; de olievuldop zit, zoals het hoort bij een B20, aangesloten op het inlaatspruitstuk (via een nippel met beprekte doorlaat).
dit functioneert prima.
op de VKB uiteindelijk de juiste oiltrap gescoord en gemonteerd.
bij gebrek aan een aansluitpunt op m'n luchtfilter (Weber) heb ik een klein filtertje op de oiltrap geplaatst; de olievuldop zit, zoals het hoort bij een B20, aangesloten op het inlaatspruitstuk (via een nippel met beprekte doorlaat).
dit functioneert prima.
Groet, Hans