Sludge aan binnenkant kleppendeksel Amazon (B20)
- Lars Rengersen
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
07-12-2010 09:37 #98590
door Lars Rengersen
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Sludge aan binnenkant kleppendeksel Amazon (B20) is gemaakt door Lars Rengersen
Vanmorgen ging ik even kleppen stellen omdat de Amazon slechter start (er waren er maar 2 iets te krap).
Het lijkt wel of de motor een beetje tegenwerkt. Als je gewoon doorstart, druk de startmotor er wel doorgeen en start en loopt hij prima. Ontsteking is gesteld en is een 123 ignition.
Aan de binnenkant van het kleppendeksel zat vrij veel sludge.
Lekke koppakking?
Of gewoon het effect van wat condens.
De koelvoeistof is netjes groen en blijft (voor zover ik merk) op peil.
De olie is netjes donker (eh, wel aan vervanging toe, maar dus niet wit/creme)
Het lijkt wel of de motor een beetje tegenwerkt. Als je gewoon doorstart, druk de startmotor er wel doorgeen en start en loopt hij prima. Ontsteking is gesteld en is een 123 ignition.
Aan de binnenkant van het kleppendeksel zat vrij veel sludge.
Lekke koppakking?
Of gewoon het effect van wat condens.
De koelvoeistof is netjes groen en blijft (voor zover ik merk) op peil.
De olie is netjes donker (eh, wel aan vervanging toe, maar dus niet wit/creme)
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Bezoeker
-
07-12-2010 09:58 #98593
door
Beantwoord door in topic Sludge aan binnenkant kleppendeksel Amazon (B20)
Heb je er de laatste tijd weinig mee gereden?
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
07-12-2010 11:12 #98596
door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Sludge aan binnenkant kleppendeksel Amazon (B20)
hoi Lars,,
ik denk ook aan korte stukjes-koud weer-koude motor.
ik zou het even aankijken en "spoelen" met goedkope olie , bv Aldi of Action.
2 dagen rijden (na de pekel) en aftappen.
p.s. ik zag op marktplaats je advertenties met adres Sint Maarten , verhuisd??
groet rene.
ik denk ook aan korte stukjes-koud weer-koude motor.
ik zou het even aankijken en "spoelen" met goedkope olie , bv Aldi of Action.
2 dagen rijden (na de pekel) en aftappen.
p.s. ik zag op marktplaats je advertenties met adres Sint Maarten , verhuisd??
groet rene.
- Jan Dragt
- Junior lid
-
Minder
Meer
07-12-2010 11:39 #98598
door Jan Dragt
Beantwoord door Jan Dragt in topic Sludge aan binnenkant kleppendeksel Amazon (B20)
Ik had ook last van sludge aan de binnenkant van mijn kleppendeksel (B20F). Nadat ik ben overgestapt op de 20W40 oldtimer olie van Breezan, heb ik sinds dien geen last meer van sludge.
- Sven Hakbijl (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
07-12-2010 19:13 #98605
door Sven Hakbijl (GAST)
Beantwoord door Sven Hakbijl (GAST) in topic Sludge aan binnenkant kleppendeksel Amazon (B20)
Ik sluit me geheel aan bij de mensen die "korte stukjes"als oorzaak zien. De sludge ziet er ook zo uit; condens met olie. Hoe ziet het koelwater eruit, als je in de vulopening van de radiateur kijkt? Ik vermoed schoon. Het is wel zaak je olie een keertje meer te vervangen als je de outo vaak voor korte stukjes gebruikt met dit weer, want die sludge, emulsie is het eigenlijk, zorgt niet voor een verbetering van de kwaliteit van de olie. De olie "verzuurt" snel en het mengsel van olie en water aan de binnenkant van de cilinders met een koude start is ook niet bevorderlijk voor de levensduur.
Groet, Sven
Groet, Sven
07-12-2010 20:47 #98606
door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Sludge aan binnenkant kleppendeksel Amazon (B20)
Bedankt voor jullie reacties.
Olie was toch al aan vervanging toe, dus dat zal ik een dezer dagen doen.
De laatste tijd heeft de auto inderdaad vooral korte stukjes gereden.
Hier dacht ik ook al aan. Hopelijk is dat het ook.
Ik ga hem dan eerst wel even "spoelen" met goedkopere olie, dan nog weer eens wat langere stukken rijden en dan echt verversen.
@Rene, m'n ouders wonen in Noord Holland. Sommige spullen liggen daar, dus dan voer ik die postcode in.
Zelf woon ik in Gelderland, vlakbij Deventer.
Olie was toch al aan vervanging toe, dus dat zal ik een dezer dagen doen.
De laatste tijd heeft de auto inderdaad vooral korte stukjes gereden.
Hier dacht ik ook al aan. Hopelijk is dat het ook.
Ik ga hem dan eerst wel even "spoelen" met goedkopere olie, dan nog weer eens wat langere stukken rijden en dan echt verversen.
@Rene, m'n ouders wonen in Noord Holland. Sommige spullen liggen daar, dus dan voer ik die postcode in.
Zelf woon ik in Gelderland, vlakbij Deventer.
- K.W. Stoel
- Premium lid
-
Minder
Meer
28-12-2010 11:48 #99110
door K.W. Stoel
Beantwoord door K.W. Stoel in topic Sludge aan binnenkant kleppendeksel Amazon (B20)
Dag mensen,
Een wat latere reactie: k'zag nu pas jullie berichten en dacht gelijk weer aan mijn Volvo 164, waarmee ik op lpg reed en in de koudere dagen ook veel sludge had onder kleppeldeksel en in carterslangen en luchtfilter. De combinatie van korte ritjes, lpg en kou waren blijkbaar de oorzaak want s'zomers had ik dat probleem niet. Ik maakte zeer regelmatig de boel schoon. Ik rijd nu PV 544 vanaf maart 2010 zonder lpg en heb geen last meer van dit probleem.
grt
Klaas
Een wat latere reactie: k'zag nu pas jullie berichten en dacht gelijk weer aan mijn Volvo 164, waarmee ik op lpg reed en in de koudere dagen ook veel sludge had onder kleppeldeksel en in carterslangen en luchtfilter. De combinatie van korte ritjes, lpg en kou waren blijkbaar de oorzaak want s'zomers had ik dat probleem niet. Ik maakte zeer regelmatig de boel schoon. Ik rijd nu PV 544 vanaf maart 2010 zonder lpg en heb geen last meer van dit probleem.
grt
Klaas
- Hansw
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
28-01-2011 18:59 #100021
door Hansw
Beantwoord door Hansw in topic Sludge aan binnenkant kleppendeksel Amazon (B20)
Lars, in de winter zet ik de bougies 0.1mm strakker, helpt goed voor het starten, doet het altijd, hoe koud ook, op lpg. verbruik zou licht hoger moeten zijn, maar ach..