- Berichten: 27
startmotor werkt niet
- 10013-dummy
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
02-12-2010 17:26 #98495
door 10013-dummy
startmotor werkt niet is gemaakt door 10013-dummy
Heb vandaag een storing met mijn startmotor deze hoor ik wel klikken maar hij gaat niet draaien.
Met een hamer op startmotor tikken werkt ook niet.
Wat is er nu kapot.
Gaat om een VOLVO AMAZON 1969 B20
Groet E.VEENHUIZEN
Met een hamer op startmotor tikken werkt ook niet.
Wat is er nu kapot.
Gaat om een VOLVO AMAZON 1969 B20
Groet E.VEENHUIZEN
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rudi
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 2132
02-12-2010 17:59 #98496
door Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Beantwoord door Rudi in topic startmotor werkt niet
Als er tot nu toe geen problemen waren zou ik het eerst de accu controleren/opladen en de kabels en de verbindingen nakijken, dan pas verder kijken.
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 10013-dummy
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 27
02-12-2010 19:13 #98499
door 10013-dummy
Beantwoord door 10013-dummy in topic startmotor werkt niet
DE ACCU IS OK 13.5 V
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 13041-dummy
- Premium lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 101
02-12-2010 19:17 #98500
door 13041-dummy
Beantwoord door 13041-dummy in topic startmotor werkt niet
Met dit kuode weer kan het ook zijn dat de smering (vet) in je startmotor te hard is , en daardoor de as niet lekker los komt. Hans
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
02-12-2010 19:24 #98503
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic startmotor werkt niet
Denk dat de windingen net in lijn staan met de magneten, nogmaals harde klap met houten hamer geven.
Startmotor gaat bijna nooit kapot, zou hem wel eruithalen en servicen, koolborstels lager en smering
Troewens kennen jullie het mopje van de Nederlander die in Frankrijk met de auto strandt ?
Komt een smeozelig oud frans mannetje, mompelt iets onverstaanbaars geeft een lel tegen het motorblok
en, je raad het al moter springt meteen aan.
Nederlander helemaal blij, tot hij de rekening krijgt 500 francs, zijn blijdschap slaat om in woede en hij vraagt een rekening met specificatie welke hij ook krijgt. De reis wordt verder zwijgend voortgezet, de motor loopt als eenzonnetje.
Thuis laat hij de rekening vertalen en er staat
"materiaal kosten 1 franc, weten waar je moet slaan 499 francs' leuk he !
Startmotor gaat bijna nooit kapot, zou hem wel eruithalen en servicen, koolborstels lager en smering
Troewens kennen jullie het mopje van de Nederlander die in Frankrijk met de auto strandt ?
Komt een smeozelig oud frans mannetje, mompelt iets onverstaanbaars geeft een lel tegen het motorblok
en, je raad het al moter springt meteen aan.
Nederlander helemaal blij, tot hij de rekening krijgt 500 francs, zijn blijdschap slaat om in woede en hij vraagt een rekening met specificatie welke hij ook krijgt. De reis wordt verder zwijgend voortgezet, de motor loopt als eenzonnetje.
Thuis laat hij de rekening vertalen en er staat
"materiaal kosten 1 franc, weten waar je moet slaan 499 francs' leuk he !
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
02-12-2010 22:58 #98508
door Lars Rengersen
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Beantwoord door Lars Rengersen in topic startmotor werkt niet
Ik zou toch nog even het tweede deel van de suggestie van Rudi bekijken.
Een tikkende startmotor kan komen doordat hij de weining stroom krijgt en niet te weinig spanning.
13,5V meten op de accu is een ding, maar er moet ook een hoge stroom kunnen lopen.
Gecorrodeerde of losse accupolen zou ik zien als verdachte 1.
Daarna een los of slecht contact van de rode dikke kabel aan de startmotor.
Vervolgens de startmotor zelf.
Een tikkende startmotor kan komen doordat hij de weining stroom krijgt en niet te weinig spanning.
13,5V meten op de accu is een ding, maar er moet ook een hoge stroom kunnen lopen.
Gecorrodeerde of losse accupolen zou ik zien als verdachte 1.
Daarna een los of slecht contact van de rode dikke kabel aan de startmotor.
Vervolgens de startmotor zelf.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Han Misdom
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1277
03-12-2010 09:01 #98512
door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic startmotor werkt niet
Even de spanning meten op de twee dikke draden die op het startrelais zitten (dit is de peperbus bovenop de startmotor zit)
Op de bovenste behoort de accuspanning te staan (12 a 13V). Op de onderste aansluiting moet je tijdens het starten dezelfde spanning meten als op de ondersta aansluiting. Zo niet dan zit de fout in het startrelais zelf.
Als extra test kun je met een dikke schroevendraaier deze twee dikke draden met elkaar verbinden; dan zou de startmotor moeten gaan draaien. (op deze manier heb ik ooit een auto gestart waarvan het contactslot kapot was; kun je toch nog thuiskomen) :lol:
Succes
Op de bovenste behoort de accuspanning te staan (12 a 13V). Op de onderste aansluiting moet je tijdens het starten dezelfde spanning meten als op de ondersta aansluiting. Zo niet dan zit de fout in het startrelais zelf.
Als extra test kun je met een dikke schroevendraaier deze twee dikke draden met elkaar verbinden; dan zou de startmotor moeten gaan draaien. (op deze manier heb ik ooit een auto gestart waarvan het contactslot kapot was; kun je toch nog thuiskomen) :lol:
Succes
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 10013-dummy
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 27
03-12-2010 13:11 #98514
door 10013-dummy
Beantwoord door 10013-dummy in topic startmotor werkt niet
Allen bedankt voor het mee denken
Heb de startmotor voor een andere gewisseld weer het zelfde alleen een klik en verder niets.
De accu gewisseld en de motor starte weer.
De oude accu had wel 13.5 v maar te weinig amp denk ik.
Groetjes en Bedankt E.Veenhuizen
Heb de startmotor voor een andere gewisseld weer het zelfde alleen een klik en verder niets.
De accu gewisseld en de motor starte weer.
De oude accu had wel 13.5 v maar te weinig amp denk ik.
Groetjes en Bedankt E.Veenhuizen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erik Ciesluk
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1286
03-12-2010 13:19 #98516
door Erik Ciesluk
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic startmotor werkt niet
Mooi!
Het kan zijn dat de vorige accu slecht was, maar het is verstandig om ook te checken of de dynamo nog wel goed z'n werk doet: wordt de accu wel goed opgeladen? Anders krijg je binnen de kortste keren met deze nieuwe accu ook startproblemen.
Gaat het accu-laad-lampje trouwens gewoon uit als de motor draait? Hij mag een klein beetje gloeien bij stationair lopen, maar bij normaal rijden moet hij uit zijn.
Het kan zijn dat de vorige accu slecht was, maar het is verstandig om ook te checken of de dynamo nog wel goed z'n werk doet: wordt de accu wel goed opgeladen? Anders krijg je binnen de kortste keren met deze nieuwe accu ook startproblemen.
Gaat het accu-laad-lampje trouwens gewoon uit als de motor draait? Hij mag een klein beetje gloeien bij stationair lopen, maar bij normaal rijden moet hij uit zijn.
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rudi
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 2132
03-12-2010 15:11 #98517
door Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Beantwoord door Rudi in topic startmotor werkt niet
Genoeg Volt is niet genoeg zoals blijkt, ik zou de accu met een acculader opladen en (laten) kijken wat de spanning bij zware belasting doet voordat ik hem weg zou doen. Voor het onder belasting meten hebben ze in werkplaatsen vaak een speciale meter. Natuurlijk is het ook belangrijk om te kijken of het laden in de auto door de dynamo in orde is, onafhankelijk van het controlelampje is dit ook door het meten van de spanning vast te stellen: de spanning moet bij het lopen van de motor hoger zijn dan bij stilstaande motor (bij gelijkstroomdynamo messtal pas bij hoger als stationair toerental).
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.