Verschil B20a B20b

  • Rutten
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
29-11-2010 22:26 #98427 door Rutten
Verschil B20a B20b is gemaakt door Rutten
Hallo,

Wat is het verschil tussen een b20a en b20b motor?
Om een aantal nieuwe onderdelen te bestellen is het belangrijk te weten welk type de motor is.
Waar kan ik dit aan zien?

Vriendelijke groet,
Guy

Volvo 164 1972 B30a 4 handbak
Batavus mot'o-mat 1962 JLO-piano GA50 Automaat
Batavus MK4 1975 Sachs 50/4CF NL 4 voetbak

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Rob Spoon
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
29-11-2010 22:54 #98429 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic Verschil B20a B20b
Dat is nogal flink. De A-motoren hebben één carburateur, de B motoren twee. Met dus meer vermogen en andere rij-eigenschappen. Er kan nogal wat aan motoren veranderd zijn, dus wat ooit een A of B was, kan goed veranderd zijn.
Kijk onder Documentatie, toegelaten modellen en dan algemene info maar onder de artikelen over de verschillende motoren.

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Rutten
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
30-11-2010 19:42 #98469 door Rutten
Beantwoord door Rutten in topic Verschil B20a B20b
De motor heeft 1 carburateur (stromberg zenith). We denken dat het een b20a is.
Bij het bestellen van nieuwe contactpunten (scandcar) moesten we weten of het een B20a of B20b was.
Op de foto waren de contactpunten van de B20b andersom dan de onze, en die van B20a waren gelijk.

Volvo 164 1972 B30a 4 handbak
Batavus mot'o-mat 1962 JLO-piano GA50 Automaat
Batavus MK4 1975 Sachs 50/4CF NL 4 voetbak

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
01-12-2010 08:39 #98476 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Verschil B20a B20b
Als je wilt weten wat voor punten je moet hebben, zou ik inderdaad alleen naar de opstelling kijken die je hebt: er zit héél vaak een verdeler op de motor die er helemaal niet bijhoort. Volgens mij is het één van de meest verkeerd gemonteerde onderdelen! (Een nieuw of gereviseerd exemplaar is duur, dus vaak is men blij met zomaar een 2e handsje.)
Als er een vacuumslangetje op zit voor de vervoeger, is het waarschijnlijk een verdeler van een A. Maar heel veel B's zijn "omgebouwd" naar A door er een spruitstruk met 1 carburateur op te zetten. Dan liet men de verdeler van de B dus zitten!

En dan heb ik het nog niet over de "opgebouwde" motoren met allerlei 2e hands onderdelen, kaal gekochte blokken etc..
Lopen doet het eigenlijk altijd, maar lang niet altijd optimaal!

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
01-12-2010 09:08 #98477 door Rudi
Beantwoord door Rudi in topic Verschil B20a B20b
Door de vele verkeerd gemonteerde verdelers (middels nummer en onderdelenboek deels na te gaan, soms zitter er ook verkeerde onderdelen in en op) is het beter te kijken of de contactpunten uit 2 of 1 deel bestaan en of het contact naar links of naar rechts wijst.

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD