Startproblemen

• Ronald Falke (GAST)
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
30-10-2010 20:59 #97457 door Ronald Falke (GAST)
Startproblemen is gemaakt door Ronald Falke (GAST)
Beste mede-Volvofans,

Ik rijd al jaren in een Volvo 145 E (met electronische injectie dus). Ik rij op LPG en soms even op benzine.
Als de auto start dan start hij op benzine en als ik wat gas geef schakelt hij automatisch over op gas.\
Sinds enige tijd vertoont de auto startkuren waar ik niet de vinger achter krijg":

Als de auto een langere tijd stil heeft gestaan, start hij goed (bijv. 's ochtends of als-ie een paar uur stil gestaan heeft.
Als ik na een kilometer of wat rijden (ook op benzine) de auto uitschakel en even later weer wil starten moet ik een seconde of vijf echt doorstarten voordat de motor aanslaat. Heb het gevoel dat de benzine onderweg vertraging heeft naar de motor.
Toch ligt het niet aan de benzinepomp, omdat ik na dat doorstarten gewoon kan rijden. Ook op benzine.
Wie heeft een idee...

mvg.
Ronald

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
04-11-2010 17:49 #97617 door Rudi
Beantwoord door Rudi in topic Startproblemen
Het kan zijn dat de koudstartinjector op het inlaatspruitstuk ook bij een warme motor benzine in het inlaatspruitsuk spuit en dat de motor daardoor teveel benzine krijgt als hij warm is, of dit genoeg is om hem slecht te laten starten weet ik echter niet. De regeling hiervoor vindt plaats door middel van de temperatuursensor rechts achter tegen de zijkant van de motor. Als de motor warm is mag deze injector geen benzine doorlaten, wat uit te proberen is door hem even los te schroeven zodat men kan zien wat hij doet. Helaas dus geen echt zeker idee.
Ik heb zelf een 145F op LPG, start altijd op gas en rij zelden op benzine en heb ongeveer het omgekeerde fenomeen: als de motor vlak na het starten (dus op LPG) afslaat moet ik óf lang doorstarten óf hem op benzine zetten (dan start hij vrijwel meteen) :| .

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

• Rob Spoon
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
04-11-2010 17:57 #97618 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic Startproblemen
Zijn de benzineleidingen allemaal OK? Even hypothetisch: als de auto langer stilstaat en er kan wat lucht in de benzineleidingen komen (anders lekt er waarschijnlijk een beetje, maar dat merk je misschien niet), dan zou het kunnen zijn dat er een luchtbel in de benzineleiding komt. Die moet ff weggepompt worden. Ik had dit waarschijnlijk, de leiding naar het koudstartventiel was stuk. Het is nu bij mij opgelost...
Anders zou het het filter kunnen zijn. (achter, bij de pomp).

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

• Siang Phoa
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
04-11-2010 20:06 #97624 door Siang Phoa
Beantwoord door Siang Phoa in topic Startproblemen
Hoe oud is de benzine in jouw tank? Het schijnt, dat benzine van ouder dan 6 maanden reeds zodanig verouderd is, dat het allerlei startproblemen kan veroorzaken.

The all is a question of mind over matter,
but if you do not mind, it does not matter.

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
04-11-2010 21:16 #97632 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Startproblemen
Het zou kunnen dat het helemaal niets met het brandstofsysteem te maken heeft.
Mijn 1800ES (ook met D-jet systeem) sloeg af op het moment dat hij warm werd en was dan niet meer aan de praat te krijgen.
Het halve D-jet systeem uitgewisseld, maar dat hielp niets.

Daarna naar de ontsteking gaan kijken.
Bobine werd wel warm, maar uitwisselen hielp niet.
Uiteindelijk bleek de verdeelkap de oorzaak.

Ik zou dus eens naar je ontsteking kijken.
Zet eens een stroboscoop erop als je hem warm hebt weggezet en dan starten. Heb je wel meteen een vonk?

• Mark Murre (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
04-11-2010 23:05 #97639 door Mark Murre (GAST)
Beantwoord door Mark Murre (GAST) in topic Startproblemen
Ik heb precies hetzelfde probleem gehad met mijn Volvo 262c en bij die auto was er een nieuwe benzinepomp opgezet zonder terugslagklepje die dus geruime tijd de benzinedruk vasthoudt als je de auto uitzet,de benzine liep dus direct terug naar de tank en door de warmte kreeg je dan luchtbellen in het systeem waardoor je die eerst moest wegstarten, ik heb een terugslagklepje van 8 euro gekocht en tussen de benzine slang gezet en probleem was over.
Kan natuurlijk ook wat anders zijn misschien het veiligheidsrelais onder het stuur die soms het wel en soms niet doet?

• Ronald Falke (GAST)
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
04-07-2011 12:23 #104415 door Ronald Falke (GAST)
Beantwoord door Ronald Falke (GAST) in topic Startproblemen
Sorry voor de late reactie:

de injectoren zijn ultrasoon gereinigd. Maakte geen verschil. Daar lag het dus niet aan.
Uiteindelijk bleek het een breuk (wackelkontakt, zeggen de Duitsers) in de stroomvoorzieningskabel.
Opnieuw gesoldeerd en goed ingepakt,zodat er geen beweging bij de las kan optreden.
Hij loopt en start weer als een kievit (?)

• Remon Kosse
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
07-07-2011 19:46 #104527 door Remon Kosse
Beantwoord door Remon Kosse in topic Startproblemen
Mijn Amazon starte ook slecht na een korte of lange rit. Bij koude motor sloeg deze direct aan. De caburateur en de ontsteking is afgesteld en is nu helemaal probleemloos om te starten bij warme of koude motor, benzine of lpg.

Volvo Amazon 1962 B18A enkele Zenith Stromberg 175-CD2 carburateur
Voor de hele geschiedenis kijkt u hier: volvoamazon.webklik.nl

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD