kunstofring gevonden bij kleppen stellen

• Jos Tijssen (GAST)
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
24-10-2010 21:12 #97280 door Jos Tijssen (GAST)
kunstofring gevonden bij kleppen stellen is gemaakt door Jos Tijssen (GAST)
Probleempje. Ik was de kleppen aan het stellen en vond daar ineens een hard kunstof ringgetje in stukken.
Bij nader onderzoek denk ik dat het van onder de veer vandaan komt.
Vraag is, zou dit wel eens kunnen kloppen, wat zijn de gevolgen en hoe is dit te verhelpen.
Alvast bedankt voor de reactie´s.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-10-2010 10:38 #97296 door Rudi
Beantwoord door Rudi in topic kunstofring gevonden bij kleppen stellen
Ik ga ervan uit dat het een B18 is (motortype helaas niet genoemd). Deze hebben bovenop de klepschotels rubberen ringen om de klepstelen zodat de olie niet zozeer langs de klepstelen naar onder loopt (B18 heeft geen klepsteelrubbers onder de veer), deze worden op den duur zo hard dat ze uit kunststof ipv rubber lijken te zijn en breken dan uiteindelijk. Bij het demonteren van de kleppendeksel of uiteindelijk bij het olieverversen komen deze stukken weer tevoorschijn. Problemen door deze stukken voor de motor kunnen volgens mij hooguit ontstaan als ze iets verstoppen, wat echter door het filter voor de oliepomp niet waarschijnlijk is. Nieuwe ringen zijn makkelijk te plaatsen. Bij een B20 is het onwaarschijnlijk dat de klepsteenrubbers uiteenbreken en andere vreemde dingen op deze plaats zijn zeer onwaarschijnlijk als niet iemand ze daar heeft laten vallen.

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

• Jos Tijssen (GAST)
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
25-10-2010 21:42 #97342 door Jos Tijssen (GAST)
Beantwoord door Jos Tijssen (GAST) in topic kunstofring gevonden bij kleppen stellen
Beste R.W Dortangs het gaat inderdaad om enn b18.
Ik heb de auto al enkele keren bijgesteld en verder nooit iets van een kunstof ringgetje gezien.
En omdat hij zo hard is denk ik dat hij toch onder de veer vandaan komt. Ik zie verder ook nergens zo´n ding zitten.
Als hij wel onder de veer vandaan komt hoe zou ik hem dan kunnen vervangen?
BVD Tijssen.

• Ruud Reniers
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
25-10-2010 22:09 #97345 door Ruud Reniers
Beantwoord door Ruud Reniers in topic kunstofring gevonden bij kleppen stellen
Er horen bij een B18 op alle klepstelen rubbertjes te zitten. Door de tuimelaars los te draaien kun je ze monteren.
415424 Protecting ring 2,29 EUR (bron www.gcp.se )
nr. 6 op onderstaand plaatje:

Gammal karlek rostar inte.... ik hou nog zoveel van mijn Amazon, maar O2 vind ze toch lekkerder, om over de gulzigheid van mijn 145E maar te zwijgen.
Fluidfilm!
Bijlagen:

• Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
26-10-2010 08:41 #97355 door Rudi
Beantwoord door Rudi in topic kunstofring gevonden bij kleppen stellen
Zoals Reniers al geschreven heeft, ze horen er echt te zitten. Als ze er niet meer zijn zullen ze in stukken in het carter verdwenen zijn daar ze in de loop der jaren keihard (= lijkt op zwart kunstof ipv op rubber wat het ooit eens was) worden en daarna breken. Bij een B18 zit er geen enkele rubber (in wat voor vorm dan ook) onder de veer. Vergelijk de diameter van de gevonden stukken eens met de schotels op de klepveren, die zijn zeker vrijwel gelijk. Indien niet: toch nieuwe rubbers plaatsen en degene zoeken die bij het sleutelen vreemde onderdelen in de motor laat vallen.

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD