hete motor

  • Bezoeker
  • Bezoeker
27-07-2001 22:36 #57599 door
hete motor is gemaakt door
Duizend kilometer op een dag, in de hitte, door de bergen. Geen probleem voor onze Amazon'68 B20. Alhoewel... De temperatuurmeter liep toch een aantal keren ver het rood in. Het koelvloeistof-niveau staat op zulke momenten ruim boven Max. (terwijl dat bij een koude motor mooi onder Max. zit). Wat te doen als dit vaker blijft gebeuren? Motorkap open en bidden voor een behouden thuiskomst? Thermostaat vervangen? Hoe controleer ik sowieso alles? Tot waar (en hoe lang) mag m'n metertje in het rood? Kortom: korte cursus Amazon-koeling gevraagd...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
27-07-2001 23:49 #58422 door
Beantwoord door in topic hete motor
Hoi Marc,De eerste jaren met B20 waren nog niet voorzien van een bij dat motorvermogen benodigde grotere radiator. Principe van je oplossing is dus kapaciteit vergroten. Grotere radiator wellicht? Een andere thermostaat, die sneller opent kan ook helpen, maar alleen als er voldoende koelvermogen in de radiator aanwezig is. Als je thermostaat open staat maar de radiator kan niet meer, dan houdt het daarmee op. Grotere fan kan helpen (een zesbladige?). Loopt de meter al tijdens het rijden in het rood of alleen als je stilstaat, met uitgeschakelde motor? In dat laatste geval is een simpele remedie de motor bij hoge belastingen niet direkt uit te zetten, maar de fan nog even laten draaien, een rustiger stukje rijden doet ook wonderen.Koelte gewenst in deze klamme dagen. Groeten, Rob Spoon.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
28-07-2001 19:56 #58421 door
Beantwoord door in topic hete motor
Beste Marc,Wat een eenvoudige en controleerbare oplossing is, is het plaatsen van een extra koelfan. Deze moet voor de radiator geplaatst worden. Hiervoor kan je een fan van een Citroen van de sloop halen. Die zijn ook voor de radiator geplaatst. Aansluiten kan met een sensor in het koelsysteem, maar daar heb ik geen ervaring mee. Ik heb gewoon een schakelaar binnen, waarmee ik in geval van extreme warmte de fan aanzet. Ook in de bergen werkt dit prima. Even voor de berg de schakelaar aan en gaan! SuccesJoep

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
30-07-2001 09:16 #58420 door
Beantwoord door in topic hete motor
Ik heb ook een amazone van 1968 met B20. Ik herkend het probleem. Van welk type citroen moet de fan komen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
30-07-2001 12:45 #58419 door
Beantwoord door in topic hete motor

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
30-07-2001 13:03 #58418 door
Beantwoord door in topic hete motor
Een (te) warme motor is een 'klassiek' Amazonprobleem. Het helpt in ieder geval om je leidingsysteem goed schoon te spoelen (met soda of een speciaal middel uit de autospeciaalzaak). Andere opties zijn inderdaad een radiator met extra capaciteit of een elektrische koelvin. En anders zit er niets anders op dan je interieurverwarming voluit bij te zetten. Niet comfortabel, maar wel effectief!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
31-07-2001 21:15 #58417 door
Beantwoord door in topic hete motor
Ik dacht dat het van een BX was!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
01-08-2001 13:01 #58416 door
Beantwoord door in topic hete motor
Bij een oude auto horen oude problemen, het oplopen van de temperatuur bij extreme hitte in combinatie met zware belasting of geringe rijwind (file) is een klassiek probleem, wanneer dit incidenteel voorkomt is niets aan de hand, dit hoort bij het type koelsysteem.Wil je op safe spelen monteer dan een extra fan die je bij problemen handmatig bij kunt schakelen. Met het koelvloeistof niveau is niets mis.succes Kees.Vos

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
04-08-2001 22:43 #58415 door
Beantwoord door in topic hete motor
eenvoudig: gewoon thermostaat eruit voor je de warmte tegemoet rijdt. Of nog: klein gaatje (diameter 2 à 3 mm) maken in beweegbare deel van thermostaat. Zo cirkuleert de warme vloeistof constant, zodat je thermostaat beter opwarmt en dus sneller opent...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.