hete motor extra koel fan

  • Bezoeker
  • Bezoeker
31-07-2001 08:46 #57592 door
hete motor extra koel fan is gemaakt door
Op 27-7 werd dit onderwerp al aangehaald.Er werd hier gesproken om een electrische koel fan van een Citroen bij te plaatsen. Van welk type Citroen wordt de electrische koel fan gebruikt.?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
02-08-2001 01:09 #58442 door
Beantwoord door in topic hete motor extra koel fan
Martie,Dat is de koelfan van de Citroen BX. Ik heb hem vandaag gemonteerd. Al met al was een middagje werk. Je moet wel het een en ander slopen aan je amazon. Je begint met de plaat weg te halen die boven de radiateur bevestigd zit ( 4 bouten) daarna maak je ook de 2 bouten los die aan de motorkapvanger vastzitten, en de andere 2 aan de vanger zet je wat losser zodat je de plaat makkelijker weg kunt halen.Nu moet je de koelfan gaan prepareren. Onder aan de fan zitten twee halfronde pootjes, die pootjes. Deze pootjes zijn te breed om tussen de radiatorbalk en de radiateur te passen, dus die moet je iets smaller zagen met een ijzerzaag ofzo. Daarna kun je van de bovenkant het oog waarmee de fan in de Citroen heeft vastgezeten er ook afzagen, en de opstaande ribber ook schuin wegzagen (niet te veel). Nu kun je de fan voor de radiateur plaatsen, en dan maar passen of de plaats er weer oppast. Als je hem te strak zet dan loopt het vliegwiel aan, dus eben de gulden middenweg zoeken. Oke.... fan geplaatst. Nu heb je de mogelijkheid om de fan via een thermostaatschakelaar te laten werken of gewoon handgeschakeld. Ik heb gekozen voor de laatste optie. Ik heb in mijn dashboard (onderkan natuurlijk) een trekschakelaar gemaakt waarmee ik bij hoge motortemperatuur de fan kan aanzetten. Je hebt hiervoor een relais en een schakelaar nodig.Alle elctrische toestanden aansluiten en je zoeft erover met je zweedse citroen koeling.Succes!!Zorg er wel voor dat je op de schakelaar stroom wegpakt op een punt dat alleen via het contact loopt. Ik heb de stroom voor de schakelaar weggepakt bij de aanjager schakelaar.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
03-08-2001 10:06 #58441 door
Beantwoord door in topic hete motor extra koel fan
Hoi, Ik heb indertijd een ventilator van een Volvo 340 / 360 gepakt. Wel opletten dat je een oud model hebt, met een metalen frame. Dit frame moet je aan een kant iets verbuigen, en aan de andere kant inkorten. Het frame valt dan precies onder tegen de 'plaat boven de radiateur' en kan daar eenvoudig worden vastgezet met boutjes / parkers (ook aan de onderkant vastzetten). Dit type ventilator kan je via je grille monteren, en de 'plaat boven je radiateur' (moet een andere naam voor zijn) hoef je niet te verwijderen, je claxon wel. Ik heb hem er na een jaar trouwens weer uitgehaald: ik merkte amper verschil tussen met of zonder ventilator (ik schakelde hem met de hand in). Hebben meer mensen dit? (ik heb nooit koelingsproblemen gehad, ook niet in de files / zomer). Sterkte

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
03-08-2001 13:17 #58440 door
Beantwoord door in topic hete motor extra koel fan
Hallo Remko,Ik heb ook enkele maanden gereden met een elektrische fan (voor de radiator, handbediend)op mijn amazon B18 zonder merkbaar verschil. De temperatuur stijgt tot in het rood nadat ik de motor heb stilgelegd,enkel dan heb ik een probleem. Zelfs met de caravan komt hij nooit in het rood (enkel getest op vlakke wegen)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
31-08-2001 12:06 #58439 door
Beantwoord door in topic hete motor extra koel fan
Ik heb 2x koelproblemen opgelost door een voudig de thermostaat te vervangen door een exemplaar die eerder opengaat dan de standaard thrmst die in de geimporteerde zweedse auto's zit. Ik weet niet of je dit al geprobeerd heb zo niet dan is dat eerst het proberen waard lijkt mij.Martin

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
31-08-2001 12:07 #58438 door
Beantwoord door in topic hete motor extra koel fan
Ik heb 2x koelproblemen opgelost door een voudig de thermostaat te vervangen door een exemplaar die eerder opengaat dan de standaard thrmst die in de geimporteerde zweedse auto's zit. Ik weet niet of je dit al geprobeerd heb zo niet dan is dat eerst het proberen waard lijkt mij.Martin

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
31-08-2001 12:08 #58437 door
Beantwoord door in topic hete motor extra koel fan
Ik heb 2x koelproblemen opgelost door een voudig de thermostaat te vervangen door een exemplaar die eerder opengaat dan de standaard thrmst die in de geimporteerde zweedse auto's zit. Ik weet niet of je dit al geprobeerd heb zo niet dan is dat eerst het proberen waard lijkt mij.Martin

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.