penta blok

  • Bezoeker
  • Bezoeker
05-10-2001 13:48 #57473 door
penta blok is gemaakt door
Hoi,Een collega van mij heeft een penta 1800 blok liggen die weinig gelopen heeft. Zou het aantrekkelijk zijn deze over te nemen voor een mooi prijsje, of toch maar niet. Hij zegt dat het kan, maar hij geeft aan dat het blok ongeveer 40 pk heeft (kan kloppen met een eventueel koppelingsverschil dat je nodig zou hebben op het water), geen benzinecaburateur en geen 4-bak heeft. Heeft iemand advies?Groetjes Sebas

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
07-10-2001 17:21 #58738 door
Beantwoord door in topic penta blok
Toevallig heeft mijn zoon een boot met een Volvo Penta B22 motor. Om hem in een Volvo te plaatsen lijkt mijn geen goed idee, maar misschien heb ik het wel mis. Je zit namelijk met de interkoeling systeem van deze motor, of je moet dat helemaal om kunnen bouwen. Ook de motor steunen zitten iets anders. Maar laat mij het weten als het wel kan, daar we regelmatig iets aan Amazon's sleutelen. groetjes Aad.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
17-10-2001 11:52 #58737 door
Beantwoord door in topic penta blok
Als het blok een interkoeling heeft is dat geen probleem. Een interkoeling is namelijk niets anders dan het normale koelsysteem in het blok, zoals bij een auto. Ter vervanging van de radiator (die werkt in een boot niet, geen rijwind) is er een warmtewisselaar, met een intern koelwatercircuit en een buitenwatercircuit, en een tweede waterpomp voor het buitenwatercircuit. Je kan gewoon het buitenwatercircuit slopen en een radiator monteren in het interne circuit. Alle aansluitingen voor meters ed zitten in dat interne circuit. Pas wel op als er geen tweede systeem is, het blok is dan direct met buitenwater gekoeld geweest, en dat geeft extra slijtage omdat je koelwater nooit op temeratuur komt (niet boven 65 graden) en je ketelsteen krijgt. Ik vraag me wel af hoe dat met die pk's zit, is het een dieselblok of zo? Een Penta B20 op benzine, voor een speedboot bijvoorbeeld, heeft zo'n 140 pk, en dat lijkt me ruim voldoende.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.