welke motorolie?

  • Bezoeker
  • Bezoeker
26-11-2001 20:54 #57357 door
welke motorolie? is gemaakt door
Wat voor olie gebruiken jullie zoal in de motor? Ik gebruik 20W50, merk maakt me niet zoveel uit (zolang het maar geen lage kwaliteit is, herkenbaar aan de API-aanduiding). Ik heb eens 15W40 geprobeerd, maar die was gewoon te dun. Ik gebruik de Amazon dagelijks en ik moest met 15W40 tweewekelijks bijvullen. Met 20W50 hoef ik pas na twee maanden wat bij te vullen. Maar ik kan me voorstellen dat er mensen zijn met een vers gereviseerde motor, wat gebruiken die nadat het inrijden achter de rug is?Groeten,Lennard

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
26-11-2001 23:05 #59108 door
Beantwoord door in topic welke motorolie?
Inmiddels rij ik nu 30 jaar Amazon, eerst gewoon als enige auto, nu zijn er twee andere die de dagelijkse werkzaamheden op zich nemen. In die beginjaren heb ik er gedachteloos olie ingegooid, wanneer dat nodig was, maar altijd 20W50. Eind jaren 80, begin jaren 90 was dat maar mondjesmaat te verkrijgen en heb ik ook 15W40 gebruikt.Nu, na (versnelde?) motorrevisie maak ik er een punt van, dat het blok gevuld wordt met 20W50 van het merk Millers.Maar of dat de enige juiste olie is, zal pas blijken wanneer de volgende motorrevisie nodig is, bij gelijke kwaliteit als fabriek standaard dus over 39 jaar......

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
27-11-2001 10:01 #59107 door
Beantwoord door in topic welke motorolie?
Ik gebruik altijd 20W50 (valvoline). Ik moet wel redelijk vaak bijvullen, zeker na lange ritten. Maar dat komt doordat de motor aan revisie toe is, ik heb volgens mij ook last van sludgevorming. Welke API aanduiding is het beste, Lennard, welke gebruik jij?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
27-11-2001 19:59 #59106 door
Beantwoord door in topic welke motorolie?
De API-aanduiding (American Petroleum Institute) hanteert classificaties waaraan motorolie moet voldoen. Voor benzinemotoren begint de classificatie met een S (van Service), voor dieselmotoren begint die met een C (van Commercial). Even alleen naar benzinemotoren kijkend: de leter die op S volgt geeft aan aan welke eisen de motorolie voldoet. Hoe hoger de letter, hoe moderner de eisen waaraan wordt voldaan. Tabelletje:1) SA- Straight mineral oil, no additives; 2) SB- Typical non-detergent motor oil;3) SC- Meets 1964 requirements; 4) SD- Meets 1968 requirements; 5) SE- Meets 1972 requirements; 6) SF- Meets 1980 requirements; 7) SG- Meets 1989 requirements; 8) SH- Meets 1994 requirements; 9) SJ- Meets 1997 requirements. In principe zou je met een 1968-modeljaar auto met API SD kunnen volstaan. Echter, met modernere varianten is de smering en ouderdomsstabiliteit van de olie beter. Vrijwel alle 20W50 voldoet minimaal aan API SF, ook de bouwmarkt-rommel. Ik ga voor de bekendere merken of de huismerken die van de bekendere merken afkomstig zijn (te herkennen aan grotendeels overeenkomende productiestempels of service-telefoonnrs.).Niet alle moderne olie is geschikt voor klassiekers. Van de minerale oliën voorzie ik geen problemen, maar synthetische olie kun je beter aan de moderne auto's overlaten.Millers claimt de beste 20W50 te maken, maar dat zeggen wel meer klassieker-olie-merken (bijv. Penrite), dus daar zet ik mijn vraagstekens bij. Bovendien, als je puur naar API-spec gaat kijken dan legt Millers het af tegen Texaco 20W50. Millers voldoet aan SH, Texaco aan SJ (SI is niet opgenomen in de tabel om verwarring met Système d'unités International - het internationale stelsel van eenheden - te voorkomen).Meestal is 20W50 de laatste variant om mee te hobbelen met de verbeterende specificaties. Dat komt omdat onze auto's niet persé zo'n modern spul nodig hebben. Tegelijkertijd wil een fabrikant het zaakje eenvoudig houden, en stopt ze de meest moderne cocktail van additieven (maar dan in kleinere hoeveelheden) ook maar in de 20W50.Mijn advies voor dagelijks gebruik: kies een goede kwaliteit olie die je op tijd ververst. De beste olie die te laat ververst wordt is slechter voor de motor dan een middelmatige die op tijd ververst wordt! Voor klassiekers die slechts af en toe gebruikt worden: ongeacht het aantal kilometers minimaal 1x per jaar verversen. Als de auto in de winter op stal gaat: stop er dan nieuwe olie in, zo hebben de zuren in de oude olie niet de kans om het zaakje aan te tasten .Groeten,Lennard

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
30-12-2001 16:04 #59105 door
Beantwoord door in topic welke motorolie?
Beste Lennard, hier nog een vraagje over de olie in mijn volvo.Wij willen eind februari naar zweden en de vraag luidt dus alsvolgt: Is het verstandig om andere olie (nu 20W50)in mijn motor te gooien als het -10C is en zoja...welke?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
30-12-2001 17:39 #59104 door
Beantwoord door in topic welke motorolie?
Bij lage temperaturen is 20W50 minder geschikt dan een dunnere olie. Vooral de start kan bij die dikke olie nogal moeizaam gaan. Als de -10 graden die je noemt een temperatuur is die overdag geldt, dan zou ik vlak voordat je naar Zweden gaat een dunnere olie in de motor doen. Gebruik een minerale 10W40 of 15W40. 10W40 is meestal semi-synthetisch en die zou ik voor klassieker-motoren niet gebruiken. Volledig minerale 10W40 bestaat echter wel (bijv. van Mobil). 15W40 is in de meeste gevallen mineraal.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.