olieverbruik

  • Bezoeker
  • Bezoeker
02-12-2001 22:40 #57341 door
olieverbruik is gemaakt door
Hoi allemaal,Zou iemand me een idee kunnen geven van het gemiddeld olieverbruik van een amazone?Alvast bedankt

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
03-12-2001 20:40 #59146 door
Beantwoord door in topic olieverbruik
Dat hangt nogal af van de toestand van de motor, de gebruikte olie en de rijstijl. Als voorbeeld neem ik mijn Amazon. Ik heb geen idee van de juiste km-stand van de motor. Hoewel die naar mijn gevoel wel wat kilometertjes gedraaid heeft is de fut er nog lang niet uit. De kleppen zijn wat luidruchtiger dan van een vergelijkbare B20 die vers gereviseerd is. Het olievebruik is goed mits de juiste olie gebruikt wordt. 15W40 is te dun. Ik rijd ook 200 tot 300 km per week en bij 15W40 moet ik tweewekelijks bijvullen. Ik gebruik voortaan 20W50 van Valvoline o.i.d. (Millers is niet nodig), en daarbij hoef ik pas na twee maanden dagelijks gebruik wat bij te vullen. Je ziet: de oliedikte maakt ook een groot verschil. Deze oude motoren zijn nog uitgerust met grote oliekanalen die in ons klimaat 20W50 prima kunnen verstouwen. De rijstijl maakt ook uit. Als je veel hoge toeren maakt verbrandt er ook meer olie. En als je veel op de motor remt kan dat ook het geval zijn als de afdichting rond de klepsteel niet meer 100% is (remmen op de motor trek inlaatspruitstuk vacuum waardoor olie langs de klepstelen naar binnen gezogen wordt). Om mijn olieverbruik in een cijfer uit te drukken: met 20W50 nog geen liter per 10.000 km. Met 15W40 zou dat meer dan 1 liter per 5.000 km zijn!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.