afslaande motor

  • Bezoeker
  • Bezoeker
21-12-2001 11:53 #57286 door
afslaande motor is gemaakt door
Sinds kort een klein probleem met mijn Amazon Combi uit 69 (B20 met overdrive, rijdendt op gas). Als ik de snelweg afkom, en het gas dus loslaat, wil de motor nogal eens afslaan. Rustig de koppeling op laten komen laat de motor weer aanslaan. Niet zo'n probleem dus, maar is dit reden om me zorgen te maken? Wat kan de oorzaak zijn en vooral hoe verhelp ik het probleem(pje)?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
21-12-2001 19:50 #59354 door
Beantwoord door in topic afslaande motor
Normaalgesproken "knijpt" het LPG-inbouwbedrijf de luchttoevoer naar de motor als er een LPG-installatie wordt ingebouwd. Als dat knijpen niet genoeg is gebeurd kan het gebeuren dat de motor letterlijk wordt uitgeblazen rijdend op LPG bij hogere snelheden. Bij mijn motor (B20A) is dat gebeurd doordat de gastoevoer d.m.v. een holle ring gebeurt die tussen het luchtfilter en de carburateur zit. De diameter van die ring is kleiner dan het gat van de carburateur. Verder zat er op de tuit van de (plastic) luchtfilterpan een conische tuit die het gat verkleinde. Ik schrijf zat, want ik heb hem er inmiddels af gehaald zonder negatieve effecten. Sommige auto's hebben een flexibele slang van de grille naar het luchtfilter lopen (soort ram-scoop). Bij LPG moet die slang eraf. Andere (latere Volvo's) hebben een voorverwarmingsluchtslang die, zolang de motor nog niet op temperatuur is, lucht langs het uitlaatspruitstuk naar het luchtfilter voert. Op LPG mag ook die slang er niet zitten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
21-12-2001 21:21 #59353 door
Beantwoord door in topic afslaande motor
Die conische tuit die het gat van de luchtfilterbuis aan het einde (dus ter hoogte van de grille) verkleind, heb ik nog nog verder aangepast. Ik heb over het gat wat rubberen of elastieken geplaatst. Dus als je dat gat voor je ziet lopen er als een kruis twee dikke PTT elastieken langs. Gevolg, geen afslaan meer en .... geloof het of niet, meer vermogen.De lucht die de carbarateurs ingezogen wordt, wordt zo doende wat getrimd en bij mij scheelde dat wel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
22-12-2001 01:46 #59352 door
Beantwoord door in topic afslaande motor
Ik heb een oude BMW 320 gehad met eenzelfde probleem. Ik kon het eerst niet vinden, wat bleek? Omdat er axiale speling in de krukas zat kon deze tijdens het remmen naar voren bewegen (massa traagheid). Hierdoor kreeg de krukas meer wrijving en de motor sloeg af. Moeilijk te verhelpen als dit je probleem is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
23-12-2001 14:12 #59351 door
Beantwoord door in topic afslaande motor
Is je probleem met de afslaande motor al verholpen.Het kan ook iets heel eenvoudigs zijn. Namelijk dat met het loslaten van van het gas net even te veel koude lucht via aangezogen wordt.Ik heb dit ook eens gehad. De uitmonding van de luchtfilterbuis lag teveel tegen de grille aan. Ik heb de buis toen wat meer naar de motor gedraaid, zodat de lucht wat minder koud was en het probleem was weg.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
23-12-2001 16:58 #59350 door
Beantwoord door in topic afslaande motor
Ik heb hetzelfde probleem gehad met mijn P1800S. Ik heb het stationair toerental iets hoger gesteld, en nu heb ik er geen last meer van dat, als ik van de snelweg afkom en de koppeling in trap, dat de motor uitslaat. Misschien is het bij jou op deze manier ook te verhelpen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.