klepstoterstang vervangen b18

  • Bezoeker
  • Bezoeker
26-12-2001 12:33 #57276 door
Klepstellen is een aardige bezigheid...als er geen verrassingen zijn dan...De vorige keer ging alles goed, maar deze keer te veel kracht op de vergendelmoer van de klepstoterstang en is de schroefdraad afgebroken. Vervangen dus. Ik neem aan dat het stangetjes eruit kan zonder de cylinderkop te hoeven demonteren. Zijn er nog zaken waar ik extra op moet letten voordat ik begin te sleutelen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
26-12-2001 16:18 #59397 door
Beantwoord door in topic klepstoterstang vervangen b18
Uit de beschrijving in de Haynes handleiding blijkt dat je alleen de tuimel-as hoeft te verwijderen om de stoterstangen te kunnen verwijderen. Die tuimel-as kan in zijn geheel, dus zonder het verwijderen van alle losse onderdelen, verwijderd worden. Veel succes, en laat ons weten hoe het is gegaan. En prettige feestadagen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
27-12-2001 14:24 #59396 door
Beantwoord door in topic klepstoterstang vervangen b18
Lennard, bedankt voor de richtlijn. Er geldt alweer dat ik ondanks de paniek van de eerste seconden, even verder moet kijken dan mijn neus lang is, oftwel ik hoef gelukkig alleen het stelschroefje met bolkopje te vervangen. Helaas het VOD dicht, maar via scandcar waarschijnlijk deze week nog binnen.Het afstellen van de klepspeling had ik overigens nu eens niet allemaal op 0.40 gedaan (en 0.45 net niet..), maar de inlaat op 0.40/0.45 en de uitlaat op 0.45/0.50, aangezien een stuk documentatie aangaf dat de uitlaat altijd iets meer speling zou hebben. Ondanks het afgebroken deel heeel even laten lopen, maar ik moet zeggen dat het geklepper erger is geworden, dus de volgende keer weer gewoon alles op 0.40/0.45...Bedankt voor je support..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
28-12-2001 00:13 #59395 door
Beantwoord door in topic klepstoterstang vervangen b18
Mijn vorige auto (een 1991 Ford Escort 1.3i) had ook een motor met stoterstangen en kleppen die gesteld dienden te worden (en jawel, die motor gebruikt Ford nu nog steeds in de Ka en stamt af van een ontwerp uit 1959 voor de Anglia). Daarbij hoorde de speling 0,20 mm inlaatklep en 0,30 mm uitlaatklep te zijn. Dus je moest steeds blijven opletten welke klep je aan het stellen was. Toen ik deze auto kocht was de klepspeling veel te ruim, en dat praat ik over dubbele of zelfs drievoudige speling t.o.v. de voorgeschreven waarden. Maar dat kun je beter hebben dan de speling die de kleppen van mijn Volvo had toen ik hem net gekocht had. Van twee cilinders was de speling van beide kleppen 0,15 mm (!) koud. Gelukkig geen schade, maar dat had ook anders kunnen zijn. Speling beter iets te ruim dan iets te krap. Ik stel dus gewoon af op 0,45 mm, en dan is er wel wat getik te horen, zeker als de motor koud is, maar dat geeft niet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.