olieverversen

  • Bezoeker
  • Bezoeker
07-01-2002 23:01 #57236 door
olieverversen is gemaakt door
Wat is een goede interval om de olie te verversen en het oliefilter te vervangen. Ik rijdt ongeveer 20.000 km per jaar op LPG en heb een rustige rijstijl.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
08-01-2002 08:54 #59550 door
Beantwoord door in topic olieverversen
Hallo Ynze,Op mijn site www.volvoamazon.com vind je een heel onderhoudsschema voor je Amazon. Olie verversen, inclusief oliefilter vervangen iedere 10.000 km

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
08-01-2002 20:19 #59549 door
Beantwoord door in topic olieverversen
Volvo schrijft bij gebruik van een multigrade (tegenwoordig kennen we bijna niet meer anders) een interval voor van 10.000 km. Echter, als je veel korte ritten (< 30 km) maakt heeft de olie veel meer te lijden, en is een kortere interval zeer aan te bevelen. Over het algemeen geldt dat de olie in een goede motor die op LPG loopt minder snel veroudert dan dezelfde motor op benzine. Maar persoonlijk vind ik 10.000 km een erg lange interval voor een motor van wel 30 of 40 jaar oud.Ik houd altijd een verversingstermijn aan van tussen de 5.000 en 6.000 km. Er zullen mensen zijn die dit onzin vinden, maar daar ben ik het dus absoluut mee oneens. Olie is relatief goedkoop en slijtage/schade relatief duur. Een oliefilter kost ook weinig. De kwaliteit van de olie is voor onze oude motoren lang niet zo kritisch als voor moderne motoren. Tegenwoordig is de laagst verkrijgbare kwaliteit nog altijd beter dan wat er toentertijd beschikbaar was. Ga voor een bekend merk dat niet te duur is (Valvoline bijv.) en vervang die regelmatig, dan kun je haast niet in de fout. De beste kwaliteit olie die te laat wordt ververst is nog altijd slechter voor de motor dan een normale kwaliteit die op tijd wordt ververst.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.