20w50 olie altijd goed?

  • Bezoeker
  • Bezoeker
10-01-2002 20:02 #57222 door
20w50 olie altijd goed? is gemaakt door
Vraagje over 20W50 olie. Ik wil de olie verversen van mijn Amazon. Omdat ik er samen met een maat aan bezig ben, dacht ik even in de buurt bij een bekende Volvo garage in Hilversum olie te halen. Twee jaar geleden had ik daar bij een controle een 5 ltr kan gekocht die zij gebruikten voor oude Volvo's. Nu kreeg ik wederom 20W50 olie van Valvoline, die volgens hun weinig dope bevatte. Het was een andere kan/verpakking (dat zag ik direct), maar de medewerker vertelde mij dat deze olie prima was en altijd door hun voor amazones gebruikt wordt. Ik heb de olie gekocht, maar twijfel. Wat raden jullie mij aan? Olie gebruiken, of ongedoopte 20W50 kopen (speciale bv. Millers) en verversen en de Valvoline bewaren voor bijvullen? Bedankt, Tim

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
11-01-2002 00:22 #59573 door
Beantwoord door in topic 20w50 olie altijd goed?
Ik ben nadat ik kennis heb gemaakt met de ietwat fragielere Engelse techniek toch wat kritischer geworden ten opzichte van wat ik in mijn Amazon gooi, misschien had ik dat al 20 jaar eerder moeten doen, het zij zo.Tegenwoordig haal ik mijn Millers 20W50 bij British Car Centre in Baarn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
11-01-2002 20:37 #59572 door
Beantwoord door in topic 20w50 olie altijd goed?
Ongedoopt betekent hetzelfde als 'zonder additieven'. Er is vrijwel geen enkele olie meer te krijgen zonder additieven. Die olie zonder additieven is ook slechts geschikt voor echt heel oude auto's, maar dan spreken we over meer dan 60 of 70 jaar geleden. Al vele decaden geleden waren additieven bittere noodzaak om de olie enige levensduur en werkzaamheid te geven. De omstandigheden waaraan motorolie bloot staat zijn intens. Additieven zijn er om te voorkomen dat die olie binnen de kortste tijd afgebroken wordt. De additieven hebben als functie: het voorkomen van schuimvorming, het verbeteren van de viscositeit (zowel warm als koud), het afbreken van ontstane zuren, het voorkomen van sludge en vernis-achtige afzettingen, het zwevend houden van roet en slijtsel, het voorkomen van oxidatie, het verstevigen van de dunne oliefilm, enz. Het zal je dus niet verbazen dat er olie is waarvan het volume voor wel meer dan 30% uit additieven bestaat. Ongedoopte olie is zeer ongeschikt voor onze auto's, bovendien is Millers Classic 20W50 bepaald niet ongedoopt te noemen.Voor de consument is de API-aanduiding die op elke verpakking staat een indicatie. De aanduiding hanteert klasse's van motor-fabrikant-eisen waaraan wordt voldaan. Voor benzine-motoren wordt die aangeduid met de letter S gevolgd door nog een letter. Hoe hoger de tweede letter, hoe moderner de eisen waaraan wordt voldaan. Het onderstaande tabelletje geeft de klasses weer:SA- Straight mineral oil, no additives; SB- Typical non-detergent motor oil; SC- Meets 1964 requirements for car manufacturers' warranty; SD- Meets 1968 requirements for car manufacturers' warranty; SE- Meets 1972 requirements for car manufacturers' warranty; SF- Meets 1980 requirements for car manufacturers' warranty; SG- Meets 1989 requirements for car manufacturers' warranty; SH- Meets 1994 requirements for car manufacturers' warranty; SJ- Meets 1997 requirements for car manufacturers' warranty; Zoals je kunt zien zou API SD voldoende zijn voor zelfs de nieuwste Amazon. Echter, de ontwikkelingen zijn altijd doorgegaan, en het is nu lang zoeken om een 20W50 te vinden van een lagere kwaliteit dan SF. In principe kan je vraag of alle 20W50 goed is beantwoord worden met ja voor 99% van de gevallen.Er zijn mensen die zich afvragen of de additieven die tegenwoordig gebruikt worden wel geschikt zijn voor onze oude auto's. Daarop zeg ik ja, mits er minerale olie gebruikt wordt en geen synthetische. De materialen die in de Volvo-motoren zit zijn (meest simpelweg gietijzer) compatibel met moderne minerale oliën. Synthetische olie kan afzettingen losweken die vervolgens de zaak gaan verstoppen. Ik geloof dat het fiber tandwiel er ook niet zo van houdt.Ik gebruik in de regel Valvoline, goed en niet te duur. Niet de allerbeste kwaliteit, maar mits op tijd ververst meer dan voldoende.Valvoline 20W50 voldoet aan API SGPennzoil 20W50 aan SHMillers 20W50 aan SHTexaco 20W50 aan SJ (!)Duckhams 20W50 aan SFComma 20W50 aan SG (?)B-merken van de Praxis en Kwantum zou ik mijden. B-merken van Formido en Halfords zijn simpelweg Valvoline en even goed, maar voor minder geld. Bij het B-merk van Formido (zwarte verpakking) staat zelfs hetzelfde service-telefoonnummer op de verpakking vermeld als dat van Valvoline! Nog steeds keuze genoeg dus.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.