pakking spruitstuk

  • Bezoeker
  • Bezoeker
18-01-2002 14:45 #57197 door
pakking spruitstuk is gemaakt door
Mijn auto is vandaag helaas afgekeurd op een lekke pakking tussen het spruitstuk en de motor. Nu wil ik deze gaan vervangen. Nu klinkt het als een simpele operatie, spuitstuk eruit pakking wisselen spruitstuk erin.Ik vermoed echter dat het complexer wordt dan dat. Heeft iemand tips, dingen waar ik op moet letten tijdens demontage/montage. Benodigd gereedschap eventueel.Het betreft een B20A met 1x SU caburateur.GroetHans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
18-01-2002 18:06 #59681 door
Beantwoord door in topic pakking spruitstuk
Helaas kan ik je niet helpen, maar ik zou graag een gerelateerde vraag stellen, of er een doe het zelf methode is om de "gasdichtheid" zoals dat voor apk nodig is, te testen..Simplistisch een kurk in de uitlaat met slang erin, kort(!)starten voor druk opbouw en op een drukmeter aan de slang meten of de druk terug loopt?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
18-01-2002 18:39 #59680 door
Beantwoord door in topic pakking spruitstuk
Ik zelf doe het door met draaiende motor goed te luisteren en/of met de hand op de kritische plekken te voelen (aller hande verbindingen zoals koppelingen, lassen, flensen, etc) of ik de uitlaat voel blazen. Let op! voelen op afstand, niet aanraken!Als je op benzine rijdt kan je het ook zien aan de roetvorming er plaatse.Groet,HansPS Dat ik de lekke spruitstukpakking niet zelf heb gevonden, zal me nog wel een tijdje frustreren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
18-01-2002 18:39 #59679 door
Beantwoord door in topic pakking spruitstuk
Ik zelf doe het door met draaiende motor goed te luisteren en/of met de hand op de kritische plekken te voelen (aller hande verbindingen zoals koppelingen, lassen, flensen, etc) of ik de uitlaat voel blazen. Let op! voelen op afstand, niet aanraken!Als je op benzine rijdt kan je het ook zien aan de roetvorming er plaatse.Groet,HansPS Dat ik de lekke spruitstukpakking niet zelf heb gevonden, zal me nog wel een tijdje frustreren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
18-01-2002 19:20 #59678 door
Beantwoord door in topic pakking spruitstuk
Dit is inderdaad een simpele aangelegenheid. Ik heb het pakweg een half jaar geleden gedaan omdat de pakking bij het achterste uitlaat-kanaal was doorgeslagen.De carburateur kan blijven zitten, alleen even ontdoen van slangen e.d. Uitlaat losnemen van spruitstuk. Na losnemen eventuele carterventilatie en rembekrachtigers-slangen kan het spruitstuk losgenomen worden. Draai de moeren afwisselend steeds enkele slagen los om kromtrekken te voorkomen. De moeren moeten met een 1/2" of 9/16" sleutel/dop losgenomen worden (welke van de twee weet ik niet meer uit mijn hoofd, maar geen van deze twee maten zitten in de buurt van een metrische maat). Je hebt zowel een dop en verlengstuk als een sleutel nodig, want er zijn plekken waar maar één van deze twee gebruikt kan worden. Wees voorzictig met vastgeroeste moeren, je wilt niet - zoals ik wel deed - een tapeind breken. Ik had het geluk dat er genoeg schroefdraad overbleef om met twee tegen elkaar geborgde moeren het gebroken tapeind uit het blok te kunnen draaien.Als het spruitstuk eraf is moet je nagaan waarom de pakking doorgeslagen is. Dat kan zijn omdat het spruitstuk krom is, of (in mijn geval) één van de moeren veel te hard was aangedraaid.Daarna is het een kwestie van nieuwe pakking monteren en spruitstuk terugplaatsen. Daarbij moeren weer gefaseerd aandraaien. Ik kan je geen aandraaimoment geven want dat kan ik zo snel niet vinden.Monteer ook een nieuwe pakking tussen spruitstuk en uitlaat. Job done.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
18-01-2002 19:26 #59677 door
Beantwoord door in topic pakking spruitstuk
Gewoon met draaiende motor een lap tegen het uiteinde van de uitlaat houden en luisteren naar sissen. Je kunt toch niet erg lang tegen de druk van de uitlaat induwen.Heel licht gesis is geen probleem, maar zodra de "stem" van de uitlaat begint te lispelen is het lek te groot en volgt APK-afkeur. Bij het in-/uitlaatspruitstuk geeft een lek pulserend gesis (klinkt bijna als een tik) te horen dat uiteraard afhankelijk is van het toerental. Normaalgesproken slaat alleen het uitlaat-kanaal van de pakking door omdat daar, i.t.t. de inlaat, veel druk ontstaat.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
18-01-2002 20:10 #59676 door
Beantwoord door in topic pakking spruitstuk
Klinkt redelijk eenvoudig bedankt voor de tips. Bij mij is dezelfde uitlaatpoort door. Mijn theorie is dat dit komt doordat dit de heetste uitlaat is. Einde blok, laatste cilinder/minste koeling en op lpg (extra heet), kortom korte levensduur pakking.GroetHans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
18-01-2002 20:13 #59675 door
Beantwoord door in topic pakking spruitstuk
Klinkt redelijk eenvoudig bedankt voor de tips. Bij mij is dezelfde uitlaatpoort door. Mijn theorie is dat dit komt doordat dit de heetste uitlaat is. Einde blok, laatste cilinder/minste koeling en op lpg (extra heet), kortom korte levensduur pakking.GroetHans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
20-01-2002 08:43 #59674 door
Beantwoord door in topic pakking spruitstuk
Hallo Hans,Het is ook een simpele operatie, niet moeilijk, kost alleen wat tijd. Ik heb hetzelfde gedaan, maar heb wel eerst de carburatuer en de dynamo verwijderd. Hoeft niet, maar je maakt het je een stuk gemakkelijker om het zaakje te demonteren, je kunt er dan veel gemakkelijker bij. Ik was met 1,5 uur helemaal klaar. Je hebt geen speciaal gereedschap nodig. Ik had nog zo´n spuitbusje waarmee je kunt controleren of je gasleidingen in huis goed sluiten; heb ik er op gespoten waar ik bij kon.Succes

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
20-01-2002 14:18 #59673 door
Beantwoord door in topic pakking spruitstuk
Bij verwijderen carburateur daarna wel een nieuwe pakking tussen carb en spruitstuk monteren anders is de kans op een vacuumlek erg groot.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.