tikkende kleppen?

  • Bezoeker
  • Bezoeker
22-01-2002 08:59 #57185 door
tikkende kleppen? is gemaakt door
De kleppen gesteld (0.45 mm, dank voor de uitleg allemaal). Olie ververst (10W50, oliepeil is precies goed). Nieuwe koppelingsplaten. Vol verwachting. Maar nu 'tikt' de motor (B20A, LPG) nog meer dan voorheen. Bij stationair lijkt het wel een diesel. Wat kan het zijn? Kan het aan de olie liggen? Misschien zat er eerst een 'dikkere' olie in? Toch de kleppen anders stellen? Groter (0.50 mm)? Of juist een kleinere waarde (0.40 mm)? Sparen voor een nieuwe, dure (LPG-) kop? Of gewoon niet zeuren en vertrouwen op een behouden rit?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
22-01-2002 10:45 #59723 door
Beantwoord door in topic tikkende kleppen?
Dat tikken komt omdat de kleppen nu daadwerkelijk sluiten en door de klepstoters iedere keer worden aangestoten. Met name bij een koude motor is het tikkende geluid goed waar te nemen. Naarmate de motor en ook de olie warmer wordt en zijn smerende werking door een goede verdeling optimaal wordt moet het tikkende geluid verdwijnen. Wat blijft is het kenmerkende geluid als van een naaimachine.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
22-01-2002 10:49 #59722 door
Beantwoord door in topic tikkende kleppen?
Wanneer na het kleppen stellen de motor tikt lijkt het mij dat de kleppen niet goed gesteld zijn. Je geeft aan dat de kleppen op 0.45 mm zijn gesteld. In- en uitlaat hebben een verschillende waarde nl. inlaat 0,40 mm en uitlaat 0.45 mm. Bovendien lijkt kleppenstellen een eenvoudig werkje toch moet je daar enig gevoel voor hebbben, wat is te strak en wat is te los.Ik zou de kleppen noch maals stellen en dan bij koude motor volgens het principe cilinder 1 op tuimelen cilinder 4 stellen enz. Na het stellen controleren, ik doe dit altijd met lopende motor maar met de hand gaat het ook, zodat je zeker weet dat de kleppen goed staan. succes Kees Vos

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
22-01-2002 13:26 #59721 door
Beantwoord door in topic tikkende kleppen?
Euh Kees, De klepspeling is voor in- en uitlaat gelijk, namelijk tussen de 0,40 en 0,45mm. Ook maakt het niets uit of de motor warm of koud is. En dat je de motor hoort lopen bij net gestelde kleppen is normaal, omdat je nu weer klepspeling hebt. Juist als je de motor niet meer hoort tikken is dit een teken dat je kleppen waarschijnlijk te strak staan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
22-01-2002 14:11 #59720 door
Beantwoord door in topic tikkende kleppen?
Bij mijn B20 was 1 van de tuimelaars ingesleten (of ingeslagen) door de stoterstang, als je de voeler ertussen doet merk je dat niet omdat de voeler veel breder is dan het "holletje"in de tuimelaar.De speling was daardoor veel groter en je zoekt je rot naar de oorzaak....Groeten, Joost.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
22-01-2002 16:41 #59719 door
Beantwoord door in topic tikkende kleppen?
Verschil van mening, maar ik blijf bij mijn jarenlange ervaring als Volvo monteur midden jaren 60. Groetjes Kees Vos

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
22-01-2002 16:43 #59718 door
Beantwoord door in topic tikkende kleppen?
Beste Janko, vershil van mening, maar ik blijf bij mijn jarenlange ervaring als Volvo monteur midden jaren 60.Groetjes Kees Vos

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
22-01-2002 16:57 #59717 door
Beantwoord door in topic tikkende kleppen?
Kees Janko en andere, dit is m.i. een babilonische spraakverwarring, het gaat hier over een B20A en ik denk dat Janko gelijk heeft, en Kees er vanuitgaat dat het een B18 is

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
22-01-2002 18:42 #59716 door
Beantwoord door in topic tikkende kleppen?
Beste Kees, inderdaad een klein misverstand. Ik ging namelijk inderdaad uit van een B20A motor. Voor een B18A geef ik je natuurlijk wel gelijk. Met vriendelijke groet, Janko.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
22-01-2002 22:40 #59715 door
Beantwoord door in topic tikkende kleppen?
Wanneer het tikken allen bij stationair lopen hoorbaar is, hoor je waarschijnlijk de vlamkering van de carterventilatie

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.