tikkende kleppen, vervolg

  • Bezoeker
  • Bezoeker
23-01-2002 19:33 #57178 door
tikkende kleppen, vervolg is gemaakt door
Ik begon even te duizelen van het aantal verschillende antwoorden dat ik het mijne maar even als nieuw bericht heb geplaatst:De klepspeling van de B18 en B20 motoren volgens Haynes:B18 (alle): 0,40-0,45 mm warm, 0,50-0,55 mm koud; B20A 0,40-0,45 mm warm en koud;B20B: 0,50-0,55 mm warm en koud.Het tikken van de kleppen is niets om je zorgen om te maken, het hoort gewoon bij de Volvo-motor want 0,40-0,50 mm speling is niet klein te noemen. Maar ik moet wel zeggen dat mijn B20A met heel wat km's op de teller harder tikt dan een vers gereviseerde B20B van iemand uit mijn straat. Als de kleppen door warmte uitzetten neemt de speling af en wordt de tik minder, maar helemaal weggaan doet die niet (iemand anders gebruikte de doeltreffende benaming "naaimachinegeluid"). Echter een duidelijke tik op snelheid die verandert met het loslaten van het gas duidt op versleten distributietandwielen. Het grote tandwiel is van fiber en daarvan breken na verloop van tijd (ik heb 100.000 km horen noemen) de tanden wat het geluid tot gevolg heeft. Ik heb twee stalen tandwielen gemonteerd, iets luidruchtiger omdat het staal op staal is. Geeft een licht gierend geluid.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
24-01-2002 09:51 #59752 door
Beantwoord door in topic tikkende kleppen, vervolg
Het is moeilijk om bepaalde vragen op een juiste wijze te beoordelen. De vraag van Marc 22-01-2002: Hij had het over een stationair lopende motor met het geluid van een "diesel" dit is voor mij totaal iets anders dan een "naaimachinegeluid" zo kun je op het verkeerde been gezet worden.Het geluid van versleten distributietandwielen is lager en doffer in tegenstelling tot het hoge tikkende geluid van de kleppen. Groetjes Lennard.Kees Vos

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
24-01-2002 19:15 #59751 door
Beantwoord door in topic tikkende kleppen, vervolg
Ja, daar heb je gelijk in. Een (ouderwetse) diesel "nagelt" nogal als die koud is, en dat is toch niet hetzelfde als tikken. Als de B20A in mijn Amazon op temperatuur is, dan valt het meest een soort tokkel op bij stationair toerental. Ik weet niet wat de oorzaak is en of het "normaal" is voor deze motor. Maar het is al zolang als ik de auto heb (20.000+ km), en het is in die tijd niet veranderd, ook niet na het plaatsen van de nieuwe distributietandwielen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
24-01-2002 22:04 #59750 door
Beantwoord door in topic tikkende kleppen, vervolg
Kees, Lennard. Dank voor de wijze raad. Ik heb gisteren eens boven de diesel van de buurman gehangen. En vervolgens achter de Husqvarna van m'n vriendin. En m'n B20 neigt eerder naar naaimachine-tikken dan diesel-nagelen. Waarmee ik concludeer dat alles normaal is. En ik toch maar eens ga proberen op een afsteldag anderen te laten luisteren...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.