b18 a of b18 b ?

  • Bezoeker
  • Bezoeker
26-01-2002 21:10 #57169 door
b18 a of b18 b ? is gemaakt door
in mijn pas verworven amazon 122s type13234 vd uit 1964 ligt een ( kapotte ) motor met 2 carburateurs en een enkele uitlaatvoorpijp met 2 bevestigingsbouten klopt dat? Moet dit geen dubbele voorpijp zijn ?Als ik een andere motor in wil bouwen hoe kan ik dan zien dat het een echte B18 b is of zit het verschil alleen in de carburateurs?zit er ook verschil in de ontsteking? het zijn wel een hoop vragen geworden, wie weet raad ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
26-01-2002 22:09 #59803 door
Beantwoord door in topic b18 a of b18 b ?
Het chassisnr. begint met 132, en dan horen er twee carburateurs op te zitten. 131: één carb, 132: twee carbs. Dubbele uitlaatpijp komt pas op latere Amazons voor, ongeacht aantal carbs.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
26-01-2002 22:32 #59802 door
Beantwoord door in topic b18 a of b18 b ?
Ja dat klopt. Een dubbele uitlaatpijp is overigens aan te raden omdat deze het motorvermogen vergroten. Technisch kun je het verschil tussen een B18A en B18B zien aan de nokkenas. Deze zorgt voor de B18B voor wat meer compressie. Verschil in nokkenassen kun je zien aan het merkje op de nokkenas:B18A, B20A hebben een AB18B, B20B hebben een C (zoals je ziet logische type aanduidingen kun je aan volvo overlaten).Succes, Hendrik

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
27-01-2002 16:09 #59801 door
Beantwoord door in topic b18 a of b18 b ?
>>>Technisch kun je het verschil tussen een B18A en B18B zien aan de nokkenas. Deze zorgt voor de B18B voor wat meer compressie.<<<Zijn het niet juist de krukas en zuigers die invloed hebben op de compressie? Ik dacht dat een nokkenas alleen invloed heeft op welk tijdstip de kleppen open gaan en hoe lang ze open blijven...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
27-01-2002 19:58 #59800 door
Beantwoord door in topic b18 a of b18 b ?
Het heeft inderdaad niets met compressie te maken. De nokkenas van een B18B laat de inlaat kleppen vroeger, sneller en verder openen en later sluiten. Hierdoor wordt een betere cylindervulling verkregen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
28-01-2002 09:21 #59799 door
Beantwoord door in topic b18 a of b18 b ?
Het verschil in B18-A en B18-B en D en zit niet alleen in het aantal carburateurs en verschillende nokkenassen, maar ook in de hoogte van de cilinderkop, wat resulteerd in een hogere compressie. Dit is ook van toepassing op de B20 motoren.Echter het spreekt vanzelf dat ik hier uitga van motoren die toendertijd uit de fabriek kwamen, door het vlakken (welke cilcinderkop is dat niet na +/- 32 jaar) van de koppen is de standaard hoogte vaak niet meer aanwezig.Aan het motornummer kun je uitvlooien wat voor een motor het is.Kees Vos.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
28-01-2002 14:50 #59798 door
Beantwoord door in topic b18 a of b18 b ?
Vergeet ook niet dat er een gerede kans bestaat dat de motor inmiddels een interessant mengsel is geworden van allerlei motortypen uit verschillende jaren. Zo ken ik iemand die een B20B motor heeft (had?) waar maar een carburateur op zit en rijd ik rond met een B20-motor met een B18-ontsteking. De nokkenassen kun je ook omwisselen.Ga (vooral) af op het motornummer en niet op het chassisnummer, omdat ook de motor kan zijn vervangen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
28-01-2002 23:24 #59797 door
Beantwoord door in topic b18 a of b18 b ?
Hallo, de B motor zat voorzover ik weet alleen in de P1800 en de GT: Ik den kdat er mischien een D type in jouw auto ligt zit. Heb je meer vragen, stuur dan een mail en als ik tijd heb zoek ik het voor je uit. Zoek je eigen motor type op (zie onder) en dit bepaalt 1 of 2 carburateurs etc.Hier alvast een copy van Scandcar( www.scandcar.nl):MOTORTYPEN Welk type motor U heeft kunt U zien aan de linkerkant van de motor. Hier is ingegoten het nummer 4968 (B18) of 4969 (B20) rechts daarvan ziet U een plat geslepen stukje met daarin een getal van 2 cijfers ingestaan. Het ingegoten nummer tesamen met ingeslgen nummer bepalen tesamen het typenummer van de motor.In het platte vlakje iets meer naar rechts is het motornummer ingestaan, dit is een volgnummer.Typenr Motortype Vermogen SAE PK Nokkenas Type volvo 496800 B18-B 100 B P1800 496801 B18-A 75 A PV544, Amazon, 496802 B18-D 90 A PV544, Amazon, 496803 B18-A 75 A L-3314 (tropen uitv) 496804 B18-A 75 A L-3314 496809 B18-A 75 A L-3314N 496812 B18-B 108 c P1800 496814 B18-A 75 A Amazon automaat, 496815 B18-D 90 A Amazon automaat, 496816 B18-D 90 A PV544, Amazon USA, 496817 B18-B 108 c P1800, 496818 B18-D 90 A Amazon automaat USA 496819 B18-B 115 c P1800 S, 496820 B18-D 95 B PV544, Aamazon, 496821 B18-D 95 B PV544,Amazon USA, 496822 B18-D 95 B Amazon automaat USA, 496830 B18-A 85 A 144 496831 B18-A 85 A 144 496832 B18-A 85 A 144 496833 B18-A 85 A 144 496834 B18-A 85 A Amazon, 496835 B18-A 85 A Amazon automaat. 496836 B18-B 115 c 144 496837 B18-B 115 c 144 496838 B18-B 115 c 144 automaat, 496840 B18-D 100 B Amazon, 496841 B18-D 100 B Amazon automaat, 496842 B18-B 115 c P1800, 496846 B18-A 75 A L3314 tropen uitv. 496847 B18-A 75 A L3314 496848 B18-A 75 A L3314N, 496850 B18-A 85 A 140 496852 B18-A 85 A Amazon, 496858 B18-A 75 A L3315, 496860 B18-B C, 123 GT, 496861 B18-B 11,5 123 GT, 496863 B-18-A as P210, 496864 B18-B 115 P1800, 496865 B18-B 115 c 140 496866 B18-B 115 c 123 GT, 496867 B18-B 115 c 140t 496800 496868 B18-B 115 c Amazon, 496869 B18-B 115 c Amazon automaat, 496870 B18-B 115 c 140 496871 B18-B 115 c Amazon, 496872 B18-B 115 c Amazon automaat, 496875 B18-A 85 A 140 NZ 496876 B18-A 85 A 140 automaat, 496877 B18-A 85 A Amazon NZ, 496878 B18-A 85 A Amazon automaat NZ, 496879 B18-B 115 c 140 NZ, 496880 B18-D 100 B Amazon NZ, 496881 B18-B 115 c 123GT NZ, 496882 B18-B 115 c 123GT NZ, 496883 B18-B 115 c 140 NZ, 496890 B18-A 85 A LM, 496891 B18-A 75 A LM, 496892 B18-B 115 c LM, 496893 B18-D 100 B LM, 496900 B20-A 90 A Amazon, 496901 B20-A 90 A Amazon R, 496910 B20-B 118 c Amazon, 496911 B20-B 118 c Amazon R, 496922 B20-B 118 c P1800, 496923 B20-B 118 c P1800 R, 496924 B20-B 118 c Amazon (Zwitserland) 496940 B20-E 130 D P1800, 496941 B20-E 130 D P1800 automaat, 496942 B20-E 130 D P1800 R, 496947 B20-E 130 D P1800 automaat R, 496949 B20-E 130 D LM, 496979 B20-A 90 A Amazon, 496980 B20-B 118 c Amazon, 496982 B20-B 118 c Amazon R, 496995 B20-A 90 A LM, 496996 B20-B 118 c LM, 496997 B20-D 105 B LM, NZ wil zeggen dat deze motoren zijn toegepast in Volvo's welke buiten Zweden werden geassembleerd. LM wil zeggen dat deze motor door Volvo als losse motor werd verkocht, we komen deze o.a als B18 tegen in de Engelse Marcos, een sportieve tweezitter en in de Franse Facel Vega Facellia nadat een door de Fransen zelf ontwikkelde motor een totale mislukking bleek te zijn. Toepassingen van B20 motoren in andere merken auto zijn ons niet bekend. De toevoeging R wil zeggen dat deze motoren werden toegepast in Volvo's met rechtse besturing (voor zover bekend). L3314/15 is de in Zweden zeer bekende Laplander, een klein vierwielaangedreven voertuig wat o.a. dienst deed (en nog steeds doet) in het Zwwedse leger. Voor de B18 motoren"heb,ik alle typen opgenomen, Voor de B20i Motoren alleen welke werden gebruikt in de Amazon, Pl800 E en P1800 ES. Het is de bedoeling om in de toekomst ook een overzicht van B4B en B16 motoren te produceren, echter hier moet langer en dieper voor worden gegraven in de archieven.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.