verbruik

  • Bezoeker
  • Bezoeker
01-02-2002 19:53 #57158 door
verbruik is gemaakt door
Ik weet dat het verbruik van 1:7,5 voor een B20A niet het beste is wat ermee gehaald kan worden. Misschien dat de LPG-toevoer wat armer kan zonder schade aan te richten door hogere temperaturen (ik heb immers nog geen geharde klepzittingen). Maar als ik dat vergelijk met het verbruik van 1:6 voor een B30 (zeg ik dat goed voor een zes-in-lijn?), dan vind ik het nog wel meevallen. Het verschil lijkt niet zo groot, maar 1:6 voor een motor met "slechts" drie liter inhoud vind ik dus wèl veel. Een vriend van mij rijdt een 1966 Ford Mustang met een 289 cubic inches V8. 289 cui = 4,7 liter. Als je niet oplet rijdt die 1:5, maar 1:6 is haalbaar, misschien zelfs beter. In dat daglicht is 1:6 voor een B30 dus niet zo rooskleurig. En als ik dan in Thoroughbred & Classic Cars lees over een 1920 Rolls-Royce 40/50 Silver Ghost met een 7,4 liter motor die 24,3 miles per gallon (= 1:8,6) heeft weten te halen, dan vraag ik me af of Volvo-motoren niet inefficiënt zijn. Tegelijkertijd weet ik dat rond de 1:10 voor de B16 in de begintijd héél goed was...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
01-02-2002 23:47 #59838 door
Beantwoord door in topic verbruik
Beste Lennard,je mag inderdaad geen appels met peren vergelijken, 1:10 voor een sportlimousine in de jaren 50 was heel gunstig, vergelijkbaar waren destijds alleen de Borgward en de Alfa, de Merzedessen en de Opals met vergelijkbare prestaties hadden allen een zespitter en waren even dorstig als de 164.Mijn ervaring met 122S sedert 1967 is een benzineverbruik varierend van 1:7,5 tot 1:15.Het eerste onder de omstandigheid dat je niet in de gelegenheid bent om bij constant en gematigd toerental gedurende de eerste 30 kilometer je motor op temperatuur te laten komen, dwz stadsverkeer, filerijden en noem maar wat Netelenbos, het andere uiterste tijdens de North Cape Challenge waar je op 70% van de wegen een tempolimiet had van 80, in mijn geval in overdrive.Als we onderweg zijn tijdens de toertochten van Hugo, rijden we bijna uitsluitend over stille binnenwegen en krijgt de motor de kans om lekker warm te worden, daar rij ik gemiddeld 1:10 met een standaard B 18D.Ook met Hugo's 544 met B 18D, maar dan met 110 pk op de achteras (itt 96 pk op het vliegwiel) halen we gemiddeld 1:10.Die toertochten rijden we voor het plezier van automobileren, stille wegen, geen verkeersdrempels of flitspalen of andere verworvenheden van de zo hoog geachte Nederlandse beschaving, moet ik meer zeggen?80 km/h op binnenwegen langzaam? Daar staat soms het zweet en de blaren in je handen als je zo hard rijdt! Heerlijk.Waarmee ik terug kom op mijn begin zin, in de jaren 50/60 waren de Volvo's sportieve limousines met een best gunstig benzine verbruik. Kevers waren onzuiniger, 2 CV's daarentegen weer zuiniger.Elke vergelijking met vergelijkbare auto's van na 1970 gaat in wezen mank.Siang Phoa

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.