b20 met injectiekop in amazone

  • Bezoeker
  • Bezoeker
09-02-2002 23:15 #57135 door
Ik heb een b20 motor,waar ik een kop op heb gezet van een b20 met injectie,de plaats waar normaal de injectoren zitten heb ik afgeblind,en er een spruitstuk met 2 SU hs6 opgezet.Deze cilinderkop heeft grotere kleppen als de standaard en ik vraag mij af of deze daardoor ook meer vermogen zal krijgen.Uiteindelijk ben ik van plan om er een injectie op te plaatsen,maar eerst eens kijken hoe dit werkt.Nu de motor klaar is,moet ik zeggen dat hij loopt als een zonnetje,ik heb er echter nog geen meter mee gereden,daar de auto verder nog niet klaar is.Heeft iemand deze combinatie ooit eerder toegepast,of zijn er techneuten die zeggen dat dit niet verstandig is?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
10-02-2002 14:13 #59903 door
Beantwoord door in topic b20 met injectiekop in amazone
Ik denk niet dat de combinatie onverstandig genoemd kan worden. Er zit volgens Haynes verschil in klepdiameter tussen vroegere en latere B20's (42 resp. 44 mm voor inlaatkleppen, uitlaatkleppen zijn voor alle B18's en B20's gelijk, nl. 35 mm), maar geeft geen verschillende waarden voor de carburateur- danwel injectieversies van de B20.In principe geeft een betere ademhaling van de motor meer vermogen mits het brandstof/luchtmengsel goed wordt afgesteld, maar ik denk niet dat je erg veel verschil krijgt met de motoren die standaard twee SU HS6 carbs hadden. Het hangt er ook vanaf of de kop voor een B20E danwel F was want die hebben verschillende compressieverhoudingen. De B20E heeft een verhouding van 1:10,5 terwijl de F dezelfde compressie heeft als een A, nl. 1:8,7. De cilinderkoppen voor de verschillende motoren hebben een verschillende dikte. Haynes omschrijft dit als "Height between cylinder head joint face and face for bolt heads" oftewel hoogte tussen cilinderkop-vlak (daar waar die aansluit op de koppakking) en waar de kop van de bouten op drukken (oftewel de buitenkant). Hoe kleiner die afstand, hoe hoger de compressieverhouding. De afstanden voor de versies zijn: B20A: 86,7 mm; B20B: 86,2 mm; B20E: 84,9 mm; B20F: 87,0 mm.Waarschijnlijk is de F-versie bedoeld voor de Amerikaanse markt waar men al medio jaren zestig begon met het stellen van emissie-eisen, en dat betekende toentertijd het terugschroeven van de vermogensopbrengst. Of de opgegeven compressieverhouding ook gehaald wordt hangt van meer af dan alleen de kop, bijv. de dikte van de gebruikte koppakking en de nokkenas (bij de A-motoren is de nokkenas gemerkt met een A, bij de B-motoren met een C en bij de E&F-motoren met een D).Conclusie: de carburateurs op een injectiekop zullen niet schadelijk zijn voor de motor, maar de vermogensopbrengst is nogal afhankelijk van de rest van de motor. Als de compressie rond de 1:8,7 zit, verwacht dan zo rond de 90-100 SAE-pk, als die hoger is, meer. Alleen met de injectie op zijn plaats haal je veel meer uit die motor. De B20A haalt 82 DIN-pk (90 SAE-pk); de B20B 100 DIN-pk (118 SAE-pk); de B20E 130 SAE-pk (120 DIN-pk) en de B20 F 115 DIN-pk (125 SAE-pk). Ga uit van de DIN-pk waarden want SAE-pk's zijn puur motorvermogen zonder verliezen in uitlaat en luchtfilter en zoals je aan de DIN-waarden ziet hebben die een grote invloed (die invloed is overigens kleiner is bij de injectieversies).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
12-02-2002 19:39 #59902 door
Beantwoord door in topic b20 met injectiekop in amazone
waarom plaats je niet gewoon de injectoren als afdichting? zo ontstaat dezelfde situatie als bij en B20E op gas. De motor heeft met deze kop meer compressie, dus meer vermogen. Heb je ook een D nokkenas geplaatst en de ontsteking van de B20E geplaatst? Een B20E kop mist de afdichtringen tussen spruitstuk en kop. Denk dus aan valse lucht.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.