drab onder motoroliedop

  • Bezoeker
  • Bezoeker
08-03-2002 17:19 #57054 door
drab onder motoroliedop is gemaakt door
Tijdens het bijvullen van de motorolie (15-40, kwam ik tot de ontdekking dat er een soort van grijzige prut onder de dop en in de rand van het motorblok zat.Ik heb de dop gedemonteerd en alles schoongemaakt, omdat alles wel erg dichtgeslibd was. Is dit een kwestie van totale olieverversing, of is er iets anders aan de hand?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
08-03-2002 22:23 #60141 door
Beantwoord door in topic drab onder motoroliedop
Waarschijnlijk water (vocht) in de olie, sludge. Oliekanalen kunnen dichtslibben met als gevolg een vastloper (op langere termijn). Olie verversen kan geen kwaad, maar de oorzaak ligt ergens anders.Guus

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
09-03-2002 19:26 #60140 door
Beantwoord door in topic drab onder motoroliedop
Niet meteen het ergste denken. In koude weersomstandigheden in combinatie met korte ritten is dit een vrijwel niet te voorkomen fenomeen. Ik kan uit eigen ervaring zeggen dat dit ook bij moderne auto's gebeurt.Bij veelvuldig korte ritten (< 30 km) in koud vochtig weer ontstaat een soort emulsie. Olie en water mengen niet, maar in bepaalde omstandigheden kunnen er wel waterdruppeltjes in de olie worden ingesloten, halvarine, bijv., is ook een emulsie van water en vetten. Vanwege de kleur wordt de emulsie in de oliedop ook vaak mayonaise genoemd.De reden dat de mayo in de olievuldop ontstaat is omdat de warme oliedampen daar afkoelen vocht wordt dan in de olie ingesloten. Als je langere ritten zou maken, dan wordt de olie heet genoeg (maar daar is meer dan 30 km voor nodig) om te voorkomen dat die ver genoeg afkoelt zodat er mayo ontstaat.Veelal is dit fenomeen onschuldig, en ook mer verse olie heb je er last van. Maar er is een geval dat het niet onschuldig is, nl. als er koelvloeistof in de olie komt vanwege een lekkende koppakking. Ik heb eerder op dit forum gelezen dat de mayo dan niet gelig, maar grijzig van kleur is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
09-03-2002 21:34 #60139 door
Beantwoord door in topic drab onder motoroliedop
Is het koelwater wel schoon? Ik denk in eerste instatie aan een lekke koppakking, waarbij koelwater in de motorolie komt en vervolgens de motorolie gaat schuimen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
12-03-2002 12:39 #60138 door
Beantwoord door in topic drab onder motoroliedop
Ik had precies hetzelfde probleem. Ik heb een 'gerestaureerde' Amazon gekocht voor een hoop geld. Later bleek dat de motor versleten was!! Draai de dop van de radiator en kijk of er een laag olie of vettige rotzooi bovenop drijft. Indien dit het geval is is de kans groot dat je koppakking lek is. Die kun je vervangen. In mijn geval was de koelvloeistof schoon. Bij het meten van de compressie per cylinder bleek het dat de waarden veel te laag waren en er daardoor vocht, wat bij de onbranding ontstaat, langs de cylinders en via de klepstangen met de olie werd gemengd. Daardoor ontstond bij mij die mayonaise. Ik heb het rigoureus opgelost door een gereviseerde motor te plaatsen.Ik hoop dat je iets hebt aan m'n tip. En hopenlijk niet hetzelfde probleem hebt als ik had.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.