een ramp, stuk metaal in het blok gevallen

  • Bezoeker
  • Bezoeker
15-03-2002 23:12 #57028 door
Volgens mij heeft zich een kleine ramp voltrokken. Schoot de restauratie behoorlijk op en keuvelde ik wat over het naderende spuitwer, maar toen.... Ik startte voor het eerst succesvol het ingebouwde blok, is het palletje van de brandstofpom afgebroken en in het blok verdwenen. Ik hoorde wat rammelen en toen sloeg de motor af, tja geen brandstof. De motor draait nog soepel rond als ik de bougies demonteer en op de starmotor laat draaien. Ik hoop (beniewd naar reacties) dat het metaal zich nu onder in de carterpan bevindt. Kan ik de deksel onder de motor verwijderen, zonder de hele motor te demonteren. Als ik de net ingebouwde motor weer moet uitbouwen, moet ik wel een beetje huilen. Wie stelt me gerust, of vertelt me de waarheid.Eelco

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
16-03-2002 11:28 #60231 door
Er zijn maar twee manieren om een carterpan te verwijderen. De eerste is de motor uit de auto takelen, de tweede is de vooras 10 cm laten zakken. Dat tweede heb ik een keer gedaan om de pakking van de carterpan te vervangen. Echter, het verwijderen van de carterpan is al eens aan de orde geweest, en de meeste leden gaven de voorkeur aan het verwijderen van de motor boven het laten zakken van de vooras. Je kunt het laten zakken van de vooras vooral als noodoplossing beschouwen, want hoewel het niet moeilijk is, is het wel lastig omdat je maar weinig werkruimte hebt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
16-03-2002 21:26 #60230 door
hoi eelcoje schrijft dat het palletje van je brandstofpomp is gebroken, om te voorkomen dat dit nogmaals gebeurt moet je bij de volgende pomp wel kijken naar de juiste pakking (dikte) bij de pomp.anders kan je straks weer aan de gang.nu zat je pomp te dicht tegen de as aan, en toen de nok voorbijkwam is het palletje gewoon doormidden gedrukt.sucses

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
16-03-2002 22:25 #60229 door
Tja dat is een ramp,toch zou ik niet te gauw het blok er uit halen,het kan echt wel uit om nog wat andere dingen uit te proberen.Ik weet niet of het palletje van een bepaald soort legering is gemaakt,maar je zou kunnen proberen na het aftappen van de olie met een sterke magneet (bv van een luidspreker)het stukje naar de aftapopening in de carterpan te schuiven.Hoogstwaarschijnlijk ligt het stukje in het diepste deel van de carterpan.Misschien werkt het niet maar het is het proberen zeker waard. Laat even weten hoe dit afloopt!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
16-03-2002 22:26 #60228 door
HMM, daar wordt Sinterklaas niet vrolijk van. Blijkbaar al behoorlijk behandeld. Is er nog kans op succes bij een eigen bedachte rommelvariant. Blok losmaken bij de voorrubbers en met een krikje iets opkrikken. Als ik ruimte heb om de kijken en hopelijk het hendeltje te verwijderen, ben ik tevreden. Een goede tip van de afstand, hoe kom ik erachter hoe dik de pakking moet zijn, ik heb nog een benzinepomp.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
17-03-2002 18:08 #60227 door
Als je op gas rijdt, kan je ook kiezen voor het monteren van een electrische benzinepomp. Dan hoef je alleen maar de opening in het blok dicht te maken met of een kapotte pomt (heb je al) of een plaatje staal op maat maken. Deze oplossing zorgt er in ieder geval voor, dat je geen zinloos meedraaiende pomp hebt, en dat je bij omschakelen op benzine snel brandstof in de vlotterkamer krijgt.Joep

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
17-03-2002 21:51 #60226 door
de dikte van de pakking weet ik niet, ik kende het probleem van een triumph die ik lang geleden gehad heb, en een ander heeft me aan de juiste pakking geholpen.maar als je met de schuifmaat in je blok meet en je motor aan de fan ronddraait kan je meten hoe groot de afstand is van de as/nok tot de rand van het blok, en vervolgens meet je de lengte van het "slepende"gedeelte van je pomp tot aan de rand.je pomp draait als je op gas rijdt niet zinloos rond, maar staat stil als je vlotterkamer gevuld is, en zodra het peil zakt gaat hij weer pompen ( door de tegendruk blijft de pomp bij gevulde vlotterkamer buiten werking. alleen als je uitsluitend op gas rijdt kan je beter een electrische pomp nemen, alleen moet je er wel een scakeling inbouwen die er voor zorgt dat bij een crash de pomp uitgeschakeld wordt(een mechanische stopt gelijk met de motor) terwijl een electrische vrolijk benzine op een evt. brandje blijft pompen!sucsesgroeten gijs

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.