distrubutietandwiel probleem

  • Bezoeker
  • Bezoeker
02-04-2002 18:50 #56970 door
Vorig jaar is mijn kunstof distributietandwiel gesneuveld, het hart was finaal kapot. Ik heb bij het VOD een komplete set besteld( 2 tandwielen en een aangepast deksel + nieuwe pakkingset) en gemonteerd. Om te voorkomen dat mogelijk door een tekort aan smering dit euvel zich zou herhalen heb ik de olietoevoer iets vergroot.Vorige week onstond een harde tik in het motorblok die verdacht veel klonk als een mankement aan het distributietandwiel. Om verdere schade te voorkomen toch maar de boel weer gedemonteerd. En jawel, 6 tanden waren geheel verdwenen.Voor dat ik een ander tandwiel ga monteren wil ik eerst meer zekerheid over de oorzaak. Ik kan geen speling vinden op de as en volgens mij krijgen de tandwielen ook voldoende smering.Het is een b20 blok en loopt verder prima!Wie helpt dit probleem de wereld(en mijn auto) uit zodat ik in mei zonder problemen kan afreizen naar het kampeerweeknd?Ab de Ruiter Dokkum 0519-296411

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
03-04-2002 20:17 #60417 door
Beantwoord door in topic distrubutietandwiel probleem
Het lijkt me niet juist dat het fiber tandwiel al na een jaar zijn tanden weer verliest. Ik heb horen spreken over een levensduur van rond de 100.000 km. Het is belangrijk dat je uitsluitend minerale olie gebruikt, het schijnt dat het fiber tandwiel niet goed tegen (semi-)synthetische olie kan. Heb je dat niet gebruikt, dan zou ik toch eens wat beter de motor gaan inspecteren. Dan doel ik vooral op de nokkenas want die wordt immers via de tandwielen aangedreven. En de nokkenas drijft op zijn beurt weer de oliepomp en de distributeur aan. Loopt het geheel nog zo soepel als het zou moeten?Ik heb de tandwielen ook moeten vervangen, en heb gebruik gemaakt van de tandwielen voor de 6-cilinder: beide wielen zijn dus van staal en hebben een wat fijnere vertanding. Een lichte gier die afhankelijk is van het toerental verraadt de aanwezigheid van twee stalen tandwielen. Het maakt dus iets meer geluid.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
05-04-2002 10:49 #60416 door
Beantwoord door in topic distrubutietandwiel probleem
Hallo AbHet tikken in het B20 blok kan veroorzaakt zijn door een vastzittende nokvolger.Als de nok van de nokkenas hierdoor is versleten, zakt de nokvolger verder weg in zijn geleidingsgleuf ( het blok dus) en krijgt minder smering en loopt vast, een kwaal bij een ouder B20 blok.Om er zeker van te zijn dat dit het is, controleer de nokkenas. ( helaas kan dit alleen maar goed gedaan worden door de kop te demonteren !)Dus doe dit als laatste.mvrgr Alexander Siebelink

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
05-04-2002 12:17 #60415 door
Beantwoord door in topic distrubutietandwiel probleem
hallo Lennard,begin dit jaar heb ik ook tandwielproblemen gehad ...Ze zijn nu vervangen door stalen exemplaren, en m'n amazon doet het weer, met effectief een wat meer "piepend" geluid; stoort niet vind ik. ... ze kostten wel zo'n 250 euro + plaatsing

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
05-04-2002 19:57 #60414 door
Beantwoord door in topic distrubutietandwiel probleem
Het kenmerkende aan versleten distributietandwielen is het feit dat het tikkende geluid toeneemt bij het gas loslaten. Vooral vanaf hogere snelheden en zwaardere belastingen wordt de tik luider. Dan weet je bijna zeker dat het de distributietandwielen zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.