nokkenas

  • Bezoeker
  • Bezoeker
04-06-2002 12:48 #56793 door
nokkenas is gemaakt door

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
04-06-2002 12:50 #60994 door
Beantwoord door in topic nokkenas
Wie kan me zeggen wat voor type nokkenas er in een B18D behoort te zitten. Een D asis misschien vanzelfsprekend, maar is dat ook zo??

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
04-06-2002 12:52 #60993 door
Beantwoord door in topic nokkenas
Wie kan me zeggen welk type nokkenas er in een B18D hoort te zitten. Een D as is misschien vanzelfsprekend maar is dat ook echt zo??

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
04-06-2002 16:11 #60992 door
Beantwoord door in topic nokkenas
Er zijn drie types B18D I, II en IIItype I heeft een A-as; type II en III een B-aszie onderdelenboek:motornr: 496802, 496815,496816,496818: type I A-as (onderdeelnr: 418207 = 275761)496820, -21, -22, -40, -41: type II en III: B-as (onderdeelnr: 418266 = 275762)groeten RuudB18D type I '63

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
04-06-2002 21:58 #60991 door
Beantwoord door in topic nokkenas
Nu ik weet (met dank aan Ruud Reniers) wat voor as er in een B18D behoort te zitten, zit ik toch nog met de volgende vraag. Blijkt dat in mijn B18D blok een D as is gemonteerd. Wat is nu het ontstekingstijdstip (17-19 bij 1500rpm?) en wat is uberhaubt het karakter van een D as??

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
05-06-2002 22:03 #60990 door
Beantwoord door in topic nokkenas
Tjah, een D-as hoort eigenlijk in een B20 E of F oftewel een injectiemotor. Deze schijnen bij 1500 toeren op 22 graden te staan. Ik heb zelf een B20E en deze staat staionair op 10 graden met losgekoppelde vacuum. Het blok in mijn Amazon '63 was een ruilblok van de fa. Martens te Asten. Ook ik kreeg een D-nokkenas. Na 30.000 km bleek deze versleten te zijn. De auto reed eigenlijk alleen prettig bij hoge toeren. Stationair stond de motor altijd te schudden. En met een caravan erachter ging het ook niet helemaal lekker. Nu zit er weer een orginele A-as in en deze heeft bij weinig toeren lekker veel trekkracht. ik kan vroeg naar zijn drie. De top ligt denk ik een tien km lagers. Moet gezegd worden er hangt wel een overdrive onder. Stationair kan ik 'm 2-300 toeren laten draaien. Boep, Boep, Boep. Zo heerlijk rustig...groeten Ruud.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
06-06-2002 19:54 #60989 door
Beantwoord door in topic nokkenas
Hoe goed een Volvo-motor stationair loopt hangt niet alleen van de nokkenas af, maar ook van het type carterventilatie. Op mijn B20A zit het minder gunstige type waarbij de dampen via de olievuldop afgezogen worden direct het inlaatspruitstuk in. M.a.w. er is standaard valse lucht. Weliswaar weinig (de plug die in het spruitstuk geschroefd is waar de slang op zit heeft een vernauwing), maar toch. Haynes heeft het over 700 rpm stationair, maar het stabiele minimum is 800 rpm. Je hebt zo wel veel minder last van vervuiling van de carburateur, daarom verander ik het niet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
10-09-2002 10:05 #60988 door
Beantwoord door in topic nokkenas
En niet te vergeten je ontsteking.Ik had een B20B blok, is in de poeier gedraaid. Nu heb ik een B20E met enkele carbarateur. Aangezien het vacuumpotje op de ontsteking kapot was moest ik een nieuwe ontsteking hebben.Op advies van Peter Hulshof van Retronics heb ik een A ontsteking gekocht omdat er maar 1 carb op de motor zit.Een B onsteking heeft een andere vervroeging..... enz heel technisch allemaal.Samen met electronische ontsteking loopt het spul wel heel goed moet ik zeggen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.