voorste keering

  • Bezoeker
  • Bezoeker
13-06-2002 14:35 #56755 door
voorste keering is gemaakt door
Goed nieuws: Ik mag van de rdw weer een jaartje de europese wegen onveilig maken met mijn little tank, want ze is weer door de apk heen. Uiteraard zijn ze bij de echte volvo dealer altijd zo vriendelijk de klant te voorzien van een lijstje van "aandachtspunten" Buiten de roest puntjes op de balken was een punt waar ik snel iets aan wil doen: De lekaage oplossen. Ze hebben geconcludeerd dat de voorste oliekeering niet erg "olie-dicht meer is" Als dit bakkie in de zomer weer langeafstandsrallye's moet doen wil ik dit opgelost hebben. Is dit net zo'n ellende als de achterste keering (die is nl al gedaan) of is dit zelf in een middag te doen (ik heb geen technische universiteit achtergrond). Wat zijn de stappen, benodigheden en tips. Overigens niet te vergeten: als we hier toch mee bezig zijn vervang dan directe de.....?Alvast bedanktThijs

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
13-06-2002 16:51 #61091 door
Beantwoord door in topic voorste keering
Vervanging voorste keering is echt een makkie, geen vergelijking met de achterste die, onder de auto gelegen, de nodige sleutelellende oplevert. Zorg vóóraf voor een geschikt deksel ( normaal zit hier een vilten keerring in, voor plaatsing van een moderne simerring-versie, moet het deksel worden/zijn uitgedraaid), een nieuwe deksel-pakking en niet te vergeten een carterpanpakking bij de hand wan t de oude wil wel eens defect raken, net als bij vervanging van de achterste keerring........Als je de boel toch open hebt, het kunststoffen distributietandwiel wil ook wel eens de geest geven, dus controle kan geen kwaad.Verder geen speciaal gereedschap nodig als de distributie niet vervangen behoeft te worden).Succes

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
13-06-2002 19:42 #61090 door
Beantwoord door in topic voorste keering
De stappen die je neemt zijn tot aan de tandwielen hetzelfde als bij het vervangen van de distributietandwielen. Dus: radiator leeg, radiator wegnemen, V-snaar en poelies los, distributiedeksel losmaken en wegnemen. Deksel vervangen door exemplaar geschikt voor rubberen keerring (oude inleveren, er zit statiegeld op een gemodificeerd deksel!) en niet vergeten een nieuwe pakking te plaatsen. Vergeet ook niet het stukje pakking van de carterpan. De kans is groot dat je die stuk trekt. In het geheel vervangen van de pakking van de carterpan kan ook (van de twee is dit "the hard way"), maar dan moet je ruimte maken tussen voorbrug en carterpan. Dat betekent òf de motor eruit òf de vooras 10 cm laten zakken. Controleer de distributietandwielen. Als het fiber tandwiel geen mooi scherpe en gave tanden heeft: vervangen. Als je gaat rallyen, plaats dan de stalen tandwielen. Voor normaal gebruik niet noodzakelijk, maar ik heb ook stalen tandwielen geplaatst, dan heb ik er geen omkijken meer naar.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
15-06-2002 09:52 #61089 door
Beantwoord door in topic voorste keering
Allermakelijkste is gewoon een nieuwe filten keerring plaatsen, niks geen geklooi met de carterpanpakking enzo. En zeg nou zelf, hoe lang heeft die oude filten pakking het volgehouden? Overigens een gemodificeerde deksel met rubber keerring kan net zo goed gaan lekken (hetgeen mijn ervaring is)...Marinus

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
16-06-2002 11:59 #61088 door
Beantwoord door in topic voorste keering
Ook het plaatsen van een vilten keerring maakt het noodzakelijk het distributiedeksel los te nemen, met een even grote kans op stuktrekken van het carterpakking. Een rubberen keerring gaat op den duur door slijtage ook lekken, maar hij gaat wel veel langer mee dan een vilten keerring. Het is niet voor niets dat dit een vrijwel standaard uitgevoerde modificatie is als er toch in dat gebied gewerkt gaat worden. Hetzelfde geldt voor de keerring van de krukas.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
16-06-2002 20:58 #61087 door
Beantwoord door in topic voorste keering
Lennard,Onzin! Als je de moeite genomen had om Haynes er even op na te slaan had je vorig bericht echt niet geschreven. Voor het vervangen van de voorste vilten keerring hoeft de distributiedeksel niet los! Inderdaad is een rubber keerring kwalitatief beter dan een vilten keerring. Maar als mijn vilten keerring weer 200.000 Km meegaat neem ik niet de moeite om het halve blok te slopen. Als je het blok er toch al uit het liggen dan zou ik inderdaad een rubber keerring plaatsen. Dus vilten keerring 1 uur werk kosten 10-20 Euro. Rubber keerring > 8 uur werk kosten 50-100 Euro.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
17-06-2002 20:12 #61086 door
Beantwoord door in topic voorste keering
Het vorge bericht schreef ik puur op herinnering omdat ik begin 2001 mijn distributietandwielen heb vervangen. Omdat ik het distributiedeksel daarvoor toch moest losnemen is me niet opgevallen dat voor het vervangen van de vilten ring het deksel er niet af hoefde. Ik heb nog eens in mijn Haynes ("120& 130 Series Plus 1800 Sports 1961 thru 1973") gebladerd, maar kan de procedure van het vervangen van de keerring van het distributiedeksel zonder dat deksel te verwijderen niet vinden. De enige "prodedure" van het plaatsen van de vilten keerring wordt in slechts enkele regels beschreven, nl. wanneer ze het distributiedeksel weer terug gaan plaatsen. Het deksel is er bij die beschrijving dus van het blok af. Bovendien hebben ze het over een 'washer' (ring) en 'circlip' (borgveer) en die kunnen er volgens mij alleen vanaf de binnenzijde van het deksel geplaatst worden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
15-08-2002 20:56 #61085 door
Beantwoord door in topic voorste keering
Lennard, je zit er inderdaad naast. Voor het vervangen van de vilten keerring aan de voorzijde kan het deksel gewoon blijven zitten. Ik heb dat laatst gedaan met mijn 144(B20 blok). Groetjes, Otto.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.