b230 motor in amazon

  • Bezoeker
  • Bezoeker
12-08-2002 23:42 #56608 door
b230 motor in amazon is gemaakt door
ff een motorisch vraagje tussendoor...ik heb een amazon uit '68 en wil deze enigzins aanpassen voor mijn vrouw (ze heeft last van reuma en kan dus niet zo goed met haar spieren enzo meer uit de voeten)Nou had ik het volgende idee:ik wil de motor en de versnellingsbak uit mijn amazon halen en er een andere motor en een automatische versnellingsbak in gaan leggen. Ook de vooras wil ik vervangen door een as met stuurbekrachtiging.Ik zat zelf een beetje te denken aan een B230 K of F motorblok uit een 240/740 incl. versnellingsbak.Weet iemand of dit mogelijk is en zoja/nee wat er allemaal gemodificeerd moet gaan worden aan het chassis/carosserie van de amazon?met vriendelijke groet en in afwachting op jullie opmerkingen/sugesties,Peter de Lind

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
13-08-2002 11:55 #61500 door
Beantwoord door in topic b230 motor in amazon
Een B230 motor in een Amazon lepelen lijkt mij nog wel te doen. Voor de rest moet je dit forum maar even afspeuren, want ik kan mij van een tijd terug iets herinneren over het inbouwen van een 5-bak, en daar kwam uit dat de middentunnel dan verbreedt moet worden (dit zal dan ook wel gelden voor een later type automaat). Over stuurbekrachtiging is ook al heel wat gediscussieerd. Misschien is het pas maken van een 140 vooras (of misschien een P1800 as, als deze stuurbekrachtiging heeft gehad) een optie. Ik dacht wel dat de beschikbare breedte tussen de schutborden bij de Amazon een probleem was/is (dit is deel van de dragende constructie, en vormt de sterkte en stijfheid van de auto).In ieder geval succes met deze Mega-klus.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
13-08-2002 19:34 #61499 door
Beantwoord door in topic b230 motor in amazon
Ik denk dat de gemakkelijkste oplossing zou zijn een B20 met bijbehorende Borg Warner Type 35 te plaatsen. Volgens mij past die automaat in de bestaande cardantunnel want de Amazon werd als optie met die automaat geleverd. Ik kan me niet herinneren ooit gelezen te hebben dat bij die auto's een afwijkende cardantunnel nodig was. Wat betreft de bakken van de 200-serie: dan moet de cardantunnel verbreed worden, want zelfs de handbak van die modellen is te breed voor de Amazon. Voor stuurbekrachtiging lijkt me redelijk wat aanpassingswerk nodig, maar ik weet daar verder niets vanaf. Theoretisch bestaat het uit het plaatsen van een pomp en een bekrachtigde stuurinrichting. Aangezien voor de Amazon nooit een stuurbekrachtiging bestond (toch?) zal er een andere stuurinrichting aangepast moeten gaan worden om het passend en veilig werkend te krijgen. Ik denk dat je het beste op zoek kunt gaan naar mensen die een dergelijke conversie gedaan hebben. De aanpassingen zullen de neus van de Amazon misschien zwaarder maken, en dan moet je waarschijnlijk ook de voorveren daarop aanpassen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
14-08-2002 12:18 #61498 door
Beantwoord door in topic b230 motor in amazon
Stomme tegenvraag van iemand die al 34 jaar Amazon rijdt: waarom koop je geen 140 of 164 waar al servo + automaat opzit?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
10-06-2004 14:21 #61497 door
Beantwoord door in topic b230 motor in amazon
Peter, ik zat een beetje door het archief te 'bladeren' en zag jou bericht. Was benieuwd of het plan met de B230 en automaat nog uitgevoerd is.<br>Groeten Ben

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.