olieverbruik

  • Bezoeker
  • Bezoeker
13-08-2002 19:57 #56605 door
olieverbruik is gemaakt door
Hier ben ik weer met m'n olieverbruik. Tijdje terug zitten tobben over verbruik (1/800) dus ik dacht, ik laat 's een keer in de cilinders kijken. Niets vervelends te zien dus. (geen krassen of gebroken zuigerveren of zo) Hij lekt in ieder geval ook geen olie in de zin van dat ik ooit een plas heb gezien. Zoveel zweet een b18 toch niet? VOlgens mij rookt hij ook niet meer dan normaal. Alleen bij het starten soms een pluim. Ik heb al wel eens met een papiertje bij de uitlaat gezeten en er kwam niets raars uit. Hij loopt goed en ik heb ook het gevoel dat hij wel lekker trekt dus...Dus het maar als je een idee hebt.Groetjes Sebas.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
13-08-2002 20:20 #61518 door
Beantwoord door in topic olieverbruik
Wat jij eens moet doen is een compressietest (bij warme motor alle bougies eruit, luchtfilter eraf, dan compressiemeter in één bougiegat en met volledig ingedrukt gaspedaal (!!) een aantal omwentelingen op de startmotor laten draaien, aflezen en volgende cilinder testen). Bij een B18 A moet de compressie (bij 250-300 tpm = warme motor die met de startmotor rondgedraaid wordt) 11-13 bar bedragen. Bij de B18B 12-14 bar. Als de waarden van de compressietest iets lager uitvallen is dat nog geen reden tot paniek, zolang de verschillen tussen de cilinders onderling niet meer dan zo'n 1-1,5 bar bedragen. Is de compressie laag, spuit dan één straaltje olie door elk bougiegat en herhaal de test. Ligt de compressie daarna hoger, dan zijn de zuigerveren aan het slijten (niet noodzakelijkerwijs de cilinderwanden dus). Olie-rookwolkje bij het starten duidt op versleten klepgeleiders. En telkens als er een hoog vacuum in de inlaat heerst (gas loslaten op snelheid oftewel remmen op de motor) wordt er olie langs de klepstelen in de motor getrokken. "Normaal" betekent helemaal geen rook, als er bij jou 'normaal' wel wat blauwe rook zichtbaar is, dan is er slijtage en olievebruik.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
14-08-2002 09:06 #61517 door
Beantwoord door in topic olieverbruik
ik de vorige olie-discussie gemist, dus ik weet niet of jou al geadviseerd is ook de rubbertjes die bij een B18 bovenop de klepstelen zijn geplaatst te vervangen. Zij deze rubbers hard en/of gescheurd dan heeft dit zondermeer een grotere olieconsumptie via de klepstelen/geleiders tot gevolg. Werkje van niks,kosten verwaarloosbaar.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
14-08-2002 13:37 #61516 door
Beantwoord door in topic olieverbruik
Tevens wil een goede kleppendekselpakking, een goede afdichting van je olievuldop, een goede pakking bij je benzinepomp, een O-ring bij je carterontluchting aan het blok (dat vierkantige eivormige potje) absoluut helpen het olieverbruik in te perken. Bij mij scheelt het behoorlijk. De auto zal tevens wat olie verbruiken via de carterontluchting. Maar de goede raad kwam het eerst, laat je compressie nameten want dit geeft beter dan welke visuele inspectie dan ook de toestand van de afdichtingen van je motor aan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
14-08-2002 19:23 #61515 door
Beantwoord door in topic olieverbruik
Lees ook eens het artikel op de volgende site: www.vclassics.com/archive/leakdown.htm

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
14-08-2002 22:24 #61514 door
Beantwoord door in topic olieverbruik
Ik heb een soort gelijk probleem, motor loopt goed alleen een hoog olie verbruik en een bluawe pluim bij starten. Wellicht dat het vervangen van de klepsteelrubbers helpt. Alleen bestudering van Hayens en het onderdelenboek doet mij de conclusie trekken dat de klepveren gedemonteerd dienen te worden voor het vervangen van de klepsteelrubbers. Een niet zo kleine klus. Of is er een andere lees eenvoudigere, methode?Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
14-08-2002 22:26 #61513 door
Beantwoord door in topic olieverbruik
Ik heb een soort gelijk probleem, motor loopt goed alleen een hoog olie verbruik en een bluawe pluim bij starten. Wellicht dat het vervangen van de klepsteelrubbers helpt. Alleen bestudering van Hayens en het onderdelenboek doet mij de conclusie trekken dat de klepveren gedemonteerd dienen te worden voor het vervangen van de klepsteelrubbers. Een niet zo kleine klus. Of is er een andere lees eenvoudigere, methode?Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
16-08-2002 13:18 #61512 door
Beantwoord door in topic olieverbruik
Beste SEBASBovenop de klepveren horen rubberen kapjes te zitten, zijn deze misschien hard geworden of er al afgebrokkeld ?Dit kan vaak de oorzaak zijn.mvrgr Alexander

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.