compressie

  • Bezoeker
  • Bezoeker
10-09-2002 13:13 #56534 door
compressie is gemaakt door
Onlangs heb ik mijn compressie laten meten:1: 9,22: 9,43: 9,54: 10,1Is dit niet aan de lage kant (wel evenwichtig).Groet,Pieter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
10-09-2002 13:47 #61799 door
Beantwoord door in topic compressie
wat lager weliswaar, maar zeker niet te laag voor de praktijk van alle dag. afhankelijk van het motortype, schrijft volvo een min. compressiedruk voor van '11 tot 13'voor, in de praktijk voldoet vanuit mijn eigen ervaring een minimum van ±8, voorzover (inderdaad) niet al te onevenwichtig en bv. geen al te hoog olieverbruik. Jouw waarde moet normaliter nog zeker 100.000 km mee kunnen, dus voorlopig niets om je zorgen over te maken. Overigens: de ene compr. meter, is de andere niet. gemeten waarden willen per (andere) meter, wel eens afwijken. Geldt uiteraard niet vwb de onderlinge verhouding van de cylinders.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
10-09-2002 13:53 #61798 door
Beantwoord door in topic compressie
Het olieverbruik weet ik niet precies, maar het is wel (veel) te hoog. Na een snelwegrit (ca. 110-120 km/h) van 300 km, ging er een liter olie doorheen! Omdat er ook olielekkage is, weet ik niet wat er echt verbruikt is. De garage dacht aan versleten schraapveren (dus geen zuigerveren).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
10-09-2002 14:39 #61797 door
Beantwoord door in topic compressie
1 ltr op ± 300 is natuurlijk veel te veel. Kunnen de schraapveren zijn, of een gebroken (langzaam de cylinderwand inschrapende) zuigerveer. In beide gevallen moet het blok uit elkaar en als je toch bezig bent...Nieuwe klephoedjes (B18) of klepsteelrubbers (B20) wil ook wel eens wat helpen, maar je bant dan vrij marginaal bezig. Komt een groot deel van het ge-verbruik voor rekening van de lekkage, dan is die wel heel hevig en moet de hele onderkant van de auto welhaast (...-)nat van de olie zijn en na te rit nog stevig staan na te druppen. Goed tegen de roest, maar weinig bevredigend. Zo neen dan ben ik bang dat er toch een flinke sleutelpartij zit aan te komen.Doe het dan wel in een keer goed, anders blijft het tobben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
11-09-2002 07:47 #61796 door
Beantwoord door in topic compressie
Ook uit eigen ervaring. Op mijn 18A had ik, gelijkmatig, tussen de 8.1 en 8.7 aan compressie. Gevolg, moeilijk meer af te stellen en mijn trekkracht, b.v. een karretje erachter, was heel sterk gereduceerd. De inschatting dat je met deze waarden nog zo´n 100.000 km mee kan vind ik veel te optimistisch

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
11-09-2002 11:00 #61795 door
Beantwoord door in topic compressie
De waarden van Pieter liggen (nog) op ruim 9 resp.10 en daar kun je echt nog wel even mee vooruit. Afstellen is ook een kunst: 'mijn' eerste AMAZON-blok liep als een zonnetje bij aanschaf. Thuis pas gemeten, wil je niet, of juist wel weten: 8-7,3-6-5,2. Zelfs daar nog even mee gereden, olie 1:800. Discussie lijkt overigens nog slechts academisch te zijn gelet op de zo te zien/horen verder deplorabele staat van de tor van Pieter.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
12-09-2002 20:58 #61794 door
Beantwoord door in topic compressie
De site van VClassics ben ik een artikel tegengekomen onder de naam leak-down-test. De werking is als volgt: bij een cilinder waarvan beide kleppen gesloten zijn wordt via het bougiegat afgeperst met lucht. De toevoer van perslucht wordt afgesloten waarna de hoeveelheid drukverlies in een bepaalde tijd als indicator geldt voor de gezondheid van de motor. Dit moet als aanvulling gezien worden op de compressietest, maar geeft dan ook een paar aanvullende gegevens die met een compressietest alleen niet te zien zijn.Voor de volledige tekst zie:http://www.vclassics.com/archive/leakdown.htm

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
13-09-2002 15:02 #61793 door
Beantwoord door in topic compressie
Hoi Pieter,Olieverbruik is één zaak, maar welke olie je erin doet is een andere!ik bedoel dat ik ook hoog olieverbruik had met mijn amzon, maar gebruikte traditionele olie.Nu dikkere olie gebruikt (20-50) na forumadvies, en blijkt dat er terug normaal verbruik is: zo'n litertje na 800 à 1000 km, afhankelijk van waar en hoe gereden.succesDenis

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
13-09-2002 15:43 #61792 door
Beantwoord door in topic compressie
Ik heb slechts 1 keer 15W40 gebruikt (de 1e keer), daarna alleen nog maar 20W50. Daar kan het dus niet aan liggen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
13-09-2002 15:45 #61791 door
Beantwoord door in topic compressie
Echt makkelijk af te stellen is die van mij ook niet, maar er zit ook een te kleine Solex carb op (wil ik binnenkort toch eens gaan vervangen). De motor loopt overigens prima.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.