afhangen van de motorkap

  • Bezoeker
  • Bezoeker
11-09-2002 21:41 #56530 door
afhangen van de motorkap is gemaakt door
Iedereen die wel eens een amazon heeft gerestaureerd kent het probleem volgens mij. Hoe krijg je je motorkap weer net zo netjes afgesteld als voor de restauratie/demontage. Als de naadjes bij de schermen of het front niet kloppen kan ik me voorstellen dat er iets tijdens de restauratie niet goed is gegaan, maar de afstelling bij de parafan moet toch altijd goed kunnen komen zou ik zo zeggen. Wie heeft er tips hoe je het beste kunt "spelen" met de scharnieren zodat de klep qua hoogt weer netjes aansluit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
12-09-2002 00:48 #61814 door
Beantwoord door in topic afhangen van de motorkap
Hoi Dries,Het is en blijft een RAMP !! ik heb zelfs de gaten bij de scharnieren ruimer moeten maken om het enigzins naar mijn zin te krijgen. (met de nadruk op "enigzins"...of is het enigszins???)Doe je best, Joost.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
12-09-2002 08:38 #61813 door
Beantwoord door in topic afhangen van de motorkap
enigszins

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
12-09-2002 13:57 #61812 door
Beantwoord door in topic afhangen van de motorkap
Heb ik een tijdje geleden ook gedaan, met zweet in de handen, en maar bang zijn dat bij een foute beweging de mooie lak eraf springt. Voorzichtigheid is dus geboden. Ik heb de bouten iets los gedraaid (de schutbord bouten indien er iets verticaal gesteld moet worden en de motorkapbouten voor iets horizontaal. Vervolgens heb ik eerst geprobeerd aan de kap te duwen en te trekken, maar dit levert niets op. Het beste kun je met een stevig schroevedraaier en hamer een tik geven op of de moer of het scharnierplaatje. Hierdoor verschuift e.a. een stukje en kune je proberen of de kap nu wel goed sluit. Als dit zo is, de boel weer vast zetten en misschien nog in de andere richting wat bijstellen. In ieder geval nooit de bouten er uit draaien...want dat verbuigt of het scharnier, of je krijgt de bout er niet meer makkelijk terug in.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
12-09-2002 22:39 #61811 door
Beantwoord door in topic afhangen van de motorkap
Ik heb eens het genoegen mogen delen met een 1966 Mustang-eigenaar bij de wederopbouw en het afhangen. Aangezien de deuren, de spatborden en de motorkap eraf waren moest je beginnen bij het onderdeel dat aan één kant op niet-verwijderbaar deel aansloot. Dat was dus de motorkap want het stuk onder de voorruit is (uiteraard) niet verwijderbaar. Dus daar eerst de spleten goed krijgen, dan de spatborden op de motorkap richten en dan de deuren op de spatborden èn de achterzijde. Was niet gemakkelijk, is wel gelukt. Aangezien Amerikaanse auto's toen niet bijster netjes gemaakt werden (nu nog niet trouwens) moet het met een Zweed toch wel lukken?! Het vergt gewoon veel trial and error. De volgorde van motorkap - spatborden - deuren kwam overigens van een pro en was een heel bruikbare tip. Wat ook heel bruikbaar was is dat je bij het stellen van de deuren steeds slechts één scharnierdeel losmaakt en dan positioneert. Ook al zit bijv. het bovenste scharnier vast kun je het onderste genoeg heen en weer bewegen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
14-09-2002 22:39 #61810 door
Beantwoord door in topic afhangen van de motorkap
Inderdaad Dries,wat Lennard schrijft over de volgorde staat mij ook bij van bijvoorbeeld een aantal tv-programma's over restaureren van en bouwen van (kit)auto's. Als bouwkundige heb ik ook dergelijke principes geleerd als het gaat om het opzetten van logisch constructieve systemen. Het komt er kort gezegd op neer dat als je niet begint met het afhangen van de motorkap aan de vaste zijde, maar bijvoorbeeld met het afhangen van de wielkassen dat de afstelfout (zeg maar de marge/naad) zijn uitwerking heeft in de richting van de kap (die zit er immers tussen in). Je kunt dus beter het effect van de afstelfout naar buiten richten, want dat zie je toch nauwelijks (een afwijking van een paar mm is bij een naad tussen kap en scherm veel makkelijker zichtbaar dan tussen scherm en de ruimte tussen de auto).En om nog even op het verhaal van Lennard terug te komen: het probleem van het stellen van al deze losse delen is natuurlijk al de mogelijkheden om te kunnen stellen. Kies daarom juist 1 startpunt als normatief (het schutboord). Succes ermee, Niels.Overigens kan het natuurlijk ook zijn dat je hiermee een algeheel verzakt voertuig krijg aan de buitenzijde, maar dan ben je niet streng genoeg geweest bij de toelaatbare speling bij de naden tussen de verschillende delen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
12-10-2002 01:55 #61809 door
Beantwoord door in topic afhangen van de motorkap

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.