oliefilters

  • Bezoeker
  • Bezoeker
20-09-2002 20:38 #56485 door
oliefilters is gemaakt door
Vrijwel altijd wordt aangeraden om op Volvo-motoren oliefilters te gebruiken met een klep die voorkomt dat het filter bij stilstand leegloopt (check valve of free-flow valve). Uiteraard heeft het Volvo-filter zo'n klep, en op de beurs kwam ik erachter dat het Volvo-merk filter eigenlijk gewoon een Bosch is (Bosch-type P 3219 is op de opdruk na identiek). Maar wàt in het filter is nu de beroemde check-vale? Alles wat ik vanaf de buitenkant kan zien is een veer die een kogel op z'n plek houdt en de rubber flap onder de gaatjes van de instroomopening. Iemand een idee?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
21-09-2002 00:08 #62014 door
Beantwoord door in topic oliefilters
Lennard,De vier gaten zijn de inlaat en vervolgens loopt de olie door het papierenfilter en centraal weer terug naar de oliekanalen.De 4 rubber flapjes werken als een ventiel en zorgen ervoor dat de olie niet de verkeerde kant opgaat en het filter leeg zou lopen als de motor stil valt.De enige "klep"is de by-pass klep die feitelijk het tegenovergestelde doet en bij te hoge druk zorgt deze dat de olie buiten het papieren filter om loopt zodat dit niet beschadigd (nb de richting verandert niet). Je flapjes zijn de check-valves.Ed

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
21-09-2002 17:07 #62013 door
Beantwoord door in topic oliefilters
Zijn er dan eigenlijk wel filters zonder de check-valve (of anti drain valve)?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
23-09-2002 22:43 #62012 door
Beantwoord door in topic oliefilters
Volgens mij zijn de FRAM filters zonder de bewuste klep. Te verkrijgen in de goedkopere doe-het-zelf zaak op de hoek.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
24-09-2002 21:24 #62011 door
Beantwoord door in topic oliefilters
Ja, zo een zat erop toen ik mijn Amazon net gekocht had. Daarmee duurde het een aantal tellen langer dan met een fatsoenlijk filter (o.a. Volvo, Bosch of Orbitrade) voordat het olielampje uitging na de start. Maar Fram koop ik voor geen enkele auto meer. Ik heb verontrustende zaken over Fram oliefilters gelezen (zie www.minimopar.net/oilfilterstudy.html, zeer interessant is ook de mail van een Fram-medewerker). Ik weet alleen niet of de tekortkomingen ook van toepassing zijn op de Europese Fram filters, maar voor de veiligheid ga ik daar wel vanuit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
24-09-2002 22:35 #62010 door
Beantwoord door in topic oliefilters
quote: "en op de beurs kwam ik erachter dat het Volvo-merk filter eigenlijk gewoon een Bosch is (Bosch-type P 3219 is op de opdruk na identiek)"Waarschijnlijk is de Bosch op zijn beurt weer een Mann. Herkenbaar aan de D-vormige instroomopeningen i.p.v. ronde gaten. In die openingen is de bodemplaat weer geklemd i.p.v. gelijmd. (Dus Volvo=Bosch=Mann). Orbitrade is geen Mann-filter.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.