carterventilatie

  • Bezoeker
  • Bezoeker
24-09-2002 18:50 #56476 door
carterventilatie is gemaakt door
Hallo,Ik wil graag weten hoe de carterventilatie van mijn B20 werkt. Ook in verband met het daardoor zwart kleuren van de olie. Wie kan me helpen?Guus

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
24-09-2002 20:12 #62046 door
Beantwoord door in topic carterventilatie
Zwart kleuren van de olie is normaal. Castrol noemt dit fenomeen als een van de weinige olie-merken onschadelijk. Ik heb een Ford Escort gehad die de olie binnen 3.000 km gitzwart had maar pas 12.000 km later vervangen hoefde te worden (15.000 km intervallen). Geen probleem. Als je op LPG rijdt zul je merken dat het zwart worden van de olie veeeel langzamer gaat omdat er minder rotzooi in LPG zit in vergelijking met benzine. Het belangrijkste is dat je de olie en het filter regelmatig vervangt. Als je weinig rijdt: minimaal één keer per jaar ONGEACHT of je aan de km's zit. Olie is aan bederf onderhevig, ook al staat het maar in het carter. Rijd je meer, maar lange afstanden, dan om de 10.000 km. Rijd je, net als ik, korte afstanden, dan om de 5.000 à 6.000 km. Klinkt duur, maar in vergelijking met een motorrevisie is een paar keer per jaar olie en filter verwisselen goedkoop. Je hoeft echt geen Millers te gebruiken, Valvoline, Comma o.i.d. voldoen prima.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
24-09-2002 20:17 #62045 door
Beantwoord door in topic carterventilatie
Oh ja, de carterventilatie bij een B20: van de olievuldop naar het inlaatspruitstuk en van de aansluiting langs het blok naar het luchtfilter (dus anders dan bij een B18).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
25-09-2002 10:05 #62044 door
Beantwoord door in topic carterventilatie
Bedankt! Maar wat is nu het verband tussen het carterontluchtingssysteem en het zwart worden van de olie? Mij is ooit verteld dat het zwart worden doordoor komt. In mijn vaders 940 230F bleef de olie kraak helder, maar in de veel modernere TDI in zijn huidige V70 wordt de olie wel zwart. Iemand heeft ooit verteld dat dit door het soort ontluchtingssysteem komt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
25-09-2002 15:44 #62043 door
Beantwoord door in topic carterventilatie
Heeft er geen moer mee te maken ,het zwart worden van de olie komt door de hoeveelheid roet en dregelijke(door een niet optimale verbranding)die van de cilinderwand(en)langs je zuigers in de olie terecht komt.Daarom heeft een LPG motor meestal "schonere"(lees minder zwarte ;-) olie dan een benzine (laat staan een diesel)motor.De karterontluchting is er in principe alleen maar om te zorgen dat allerlei dampen(water en benzine)die uit de warme olie komen aftevoeren(en gedeeltelijk om te zorgen dat je onderblok niet op druk komt...)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
27-09-2002 16:09 #62042 door
Beantwoord door in topic carterventilatie
Er is een relatie tussen zwarte olie en carterdruk. Maar dan gaat het om black sludge, en niet om de "normale" kleuring van de olie. Black sludge is een zwarte substantie die ontstaat door de chemische verbinding tussen lekgassen (altijd aanwezig) en de olie. Als je de olie (en oliefilter)niet regelmatig ververst/vervangt of je hebt een teveel aan lekgassen en daarmee een te hoge carterdruk, (versleten zuigerveren) dan vormen de zuren zich om tot een zwarte substantie. Zie voor betere en meer uitgebreide informatie over carterventilatie het artikel van Dries v.d. Heijden in één van de laatste VCM´s.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.